Lukijoilta: Vaihtoehdot sähkölle vähissä

Perussuomalaisten kansanedustaja, diplomi-insinööri Lulu Ranne kirjoitti IP:ssa 23.7. sähköautoilun aiheuttamista ongelmista. Hän ihmetteli sähkönjakelun ongelmia ja latausasemien tarpeen suuruutta, jotka seuraavat henkilöautoliikenteen sähköistämisestä.

Omistan sähköauton ja puolet sähkö-bensiinihybridistä. Olen paneutunut sähköautoiluun myös asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajana.

Fossiilisten polttoaineiden käytön asteittain loppuessa seuraavien 15–20 vuoden aikana ei oikein auta muu kuin valita niille vaihtoehto. Sähköstä on väistämättä tulossa henkilöautoliikenteen pääasiallinen voimanlähde, koska muihin liittyy vielä suurempia ongelmia.

Biokaasu yksinkertaisesti ei riitä henkilöautoliikenteelle. Nykyisellä talteenotolla se riittää polttoaineeksi vain muutamalle prosentille henkilöautoista. Tarkasti kerättynä se ilmeisesti riittäisi raskaalle tieliikenteelle, mutta ei sen lisäksi juuri mihinkään muuhun. Tällä hetkellä liikennekaasun jakelu ontuu ainakin yhtä pahasti kuin sähkön.

Vedylle ei ole olemassa Suomessa minkäänlaista jakeluverkostoa. Vetymoottorin hyötysuhde on huonompi kuin nykyisten polttomoottoreiden. Synteettisten polttoaineiden valmistus on täysin lapsenkengissä.

Biopolttoaineet eivät ole myötätuulessa EU:ssa. Näkemykseni metsänomistajana on sama kuin EU:lla - puu kannattaa jalostaa joksikin hienostuneemmaksi kuin nestemäiseksi polttoaineeksi.

Ellei Ranteella ole tarjota realistisia vaihtoehtoja sähkölle autoilun voimanlähteenä - mitä suuresti epäilen - hänen taivastelunsa on lähinnä suunsoittoa. Se saattaa toimia herätyksenä asuinkiinteistöille, joilla toistaiseksi on ollut varsin vähän kiinnostusta latauspisteiden rakentamiseen ja sen edellyttämään autopaikkojen järeämpään kaapeloimiseen. Sähköntuottajat ja -jakelijat, työnantajat sekä liikekiinteistöt ovat jo heränneet muuttuvaan tilanteeseen.

Karri Helin

Seinäjoki

Kommentoi