Lukijoilta: Vaihtoehtojen puute ei tee sähköautoilusta teknistaloudellisesti toimivaa ratkaisua

Kommentissaan autoilun sähköistämistä koskeneeseen kirjoitukseeni Karri Helin sortuu ymmärrettävään ajatusvirheeseen (Ilkka-Pohjalainen 27.7.). Virhe on syytä oikaista.

Helin luettelee ansiokkaasti muiden kuin sähköön ja akkuihin perustuvien henkilöautojen käyttövoimavaihtoehtojen puutteet. Tästä hän vetää virheellisen johtopäätöksen, että koska realistisia vaihtoehtoja ei nyt ole, sähköautojen täytyy olla ratkaisu.

Valitettavasti vaihtoehtojen puute ei tee autoilun sähköistämisestä teknistaloudellisesti yhtään sen toimivampaa ratkaisua, etenkään tavoitellussa aikataulussa.

Kyse ei ole yksittäisen auton ja sen lataamisen tekniikasta. Kyse on ratkaisun soveltamisesta niin, että sillä olisi Suomessa miljoonien ja maapallolla yli miljardin henkilöauton mittakaavassa jotain merkitystä.

Kyseessä ovat aivan eri ongelmat. Polttomoottoriautoille ei ole tarvittavassa mittakaavassa teknistaloudellisesti toteutettavissa olevaa vaihtoehtoa ainakaan 20–30 vuoteen.

Mainitsemani latauksen mittakaavaongelmat ovat vain yksi osa mahdotonta yhtälöä, johon liittyvät myös muiden muassa päästöttömän sähköntuotannon (aurinko, tuuli, ydinvoima) ja akkumineraalien louhinnan lisäämisen ympäristö- ja mittakaavaongelmat, jotka sähköautointoilijat sopivasti sivuuttavat.

Näitä tosiasioita ei direktiiveillä muuteta. Autonvalmistajien keskittyminen sähköautoihin johtuu yksinkertaisesti siitä, että niitä valmistamalla on juuri nyt helpointa täyttää EU:n päästövaatimukset. Kyse ei ole markkinoiden valinnasta, vaan poliittisesta pakottamisesta.

Poliittisella pakolla ei synny järkevästi toimivia markkinoita. Ihmiset, joilla ei ole rahaa ostaa sähköautoja, eivät osta niitä, piste.

Politiikan nykysuunnalla liikkumisesta tulee nykyistä paljon kalliimpaa käyttövoimasta riippumatta. Seurauksena on liikenneköyhyyttä, joka pakottaa tinkimään sekä muusta kulutuksesta että liikkumisesta.

Näin tuhotaan ainoastaan kansantalous, eikä ilmastoa pelasteta tuhoutuneella kansantaloudella.

Euroopan komissio suunnittelee käytännössä kieltävänsä polttomoottoriautojen myynnin vuoteen 2035 mennessä. Kielto pysäyttää autokannan uusiutumisen kuin Kuuban vallankumous. Siellä ajetaan edelleen 1950-luvun autoilla.

Pitäkää siis Toyotastanne tai Volkkaristanne huolta ajatuksella, että sillä pitää ajella vielä 20–30 vuotta.

Lulu Ranne

kansanedustaja (ps.)

eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja

diplomi-insinööri

Hämeenlinna

Kommentoi