Lukijoilta: Verohallinto vastaa jonottajalle: harva veroasia vaatii toimistossa käymistä

Vaasalainen Virve Kangas valotti viime viikonvaihteen Ilkka-Pohjalaisessa kokemuksiaan käynnistään Vaasan verotoimistossa (Ilkka-Pohjalainen 9.5).

Me verohallinnossa olemme iloisia, että Kangas – kuten suomalaiset yleisestikin – haluavat hoitaa velvoitteensa verohallinnolle ajoissa ja täsmällisesti. Kiitos!

Pahoittelemme, että asiointi Vaasassa ei ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla.

Verohallinnon tarkoituksena ei suinkaan ole kyykyttää asiakkaitaan, mutta koronatilanne on tuonut omat haasteensa asiointiin verotoimistoissa: osa virkailijoista on siirretty pois suorista asiakaskontakteista, minkä vuoksi aukioloaikoja on jouduttu supistamaan lähes kaikkialla.

Lisäksi kokoontumisrajoitusten vuoksi kerrallaan sisälle verotoimistoon otettavien henkilöiden määrää on supistettu. Vartijat pitävät huolen, että tiloissa on vain sallittu määrä ihmisiä, ja sen vuoksi jonoa voi kertyä myös ulos.

Vaasan toimisto on tällä hetkellä avoinna maanantaista keskiviikkoon kello 9–12, ja koronarajoitusten vuoksi sisään toimistoon otetaan kerralla 15 henkilöä. Aukioloajoista kerrotaan vero.fi:ssä ja toimipisteessä.

Haluamme muistuttaa, että näin veroilmoitussesonkinakin vain harva asia vaatii verotoimistossa käyntiä. Suosittelemmekin, että veroasiat hoidettaisiin lähtökohtaisesti Omaverossa tai puhelinpalvelussa, jotta verotoimistoissa jää enemmän aikaa palvella niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat veroasioidensa hoidossa enemmän apua.

Verohallinto ei kuitenkaan pakota ketään asioimaan verkossa. Valtaosalla esitäytetty veroilmoitus on valmiiksi oikein, jolloin sen tarkistaminen riittää, eikä sitä tarvitse palauttaa.

Myöskään tositteita ei tarvitse toimittaa, vaan me pyydämme niitä tarvittaessa. Paperi-ilmoittaminen on edelleen mahdollista ja se on tehty helpoksi: verohallinto lähettää kaikille halukkaille henkilöasiakkaille esitäytetyn veroilmoituksen paperisena postitse. Tarvittavat lomakkeet ja palautuskuoren voi tilata puhelimitse, ja ne postitetaan asiakkaalle kotiin.

Paperilomakkeet voi palauttaa toimiston palautuslaatikkoon, mutta nopeammin asiakas saa veroilmoituksensa käsittelyyn, kun hän postittaa lomakkeet suoraan niihin merkittyyn osoitteeseen. Lomakkeita ei nimittäin käsitellä paikallisessa verotoimistossa, vaan ne lähetetään aina keskitetysti skannattaviksi.

Toimistoasioinnin määrä on ollut laskussa jo pitkään. Korona on vauhdittanut kehitystä entisestään, ja valtaosa suomalaisista on sujuvasti siirtynyt käyttämään muita kanavia: viime vuonna koko Suomessa 89 prosenttia verohallinnossa asioinneista tehtiin Omaverossa, 10 prosenttia puhelinpalvelussa ja prosentti verotoimistoissa.

Toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja joustavuutta haastavassa tilanteessa.

Sirkku Mäkelä

verojohtaja

asiointiyksikkö

verohallinto

Kommentoi