Tekstiviestihuijausta

Ensimmäiseksi tuli englanniksi tekstiviesti, jonka otsikkona oli, että minulla on jotain crediittiä.

Avasin viestin. Ei ollut mitään muuta sisältöä viestissä. Poistin viestin. Noin viikon päästä alkoi puhelin laulaa: 12 tekstiviestiä yhtä soittoa. Olin pahassa paikassa ja piti sulkea puhelin. Lähettäjä oli joku mobisupport, mitään muuta tekstiä ei ollut.

Soitin DNA:lle, mitä tämä on? Sanottiin, että joku viihdefirma on kaapannut minun numeroni jostain. No, laitettiin esto viihdepalveluille. Kysyin, onko asia poissa päiväjärjestyksestä eikä tule mitään muita kuluja. Vastaus oli, että tämä oli tässä.

Seuraavana päivänä alkoi tulla ilmoituksia, että kyseinen numero yrittää edelleen, mutta esto on pysäyttänyt viestit. No hyvä.

Sitten tuli DNA:n lasku, jossa luki ”ajanvietepalvelut 95 euroa”. Soitin DNA:lle, josta väitettiin, että olin aktivoinut viihdepalvelut numeroon 17119. Soitin numeroon, ja tuli vastaus, että numero ei ole käytössä.

Sitten sain DNA:lta sähköpostiosoitteen fi@mobisupport.net ja lisäksi DNA:lla oli firman nimi, Daprime Oy. Lähetin sähköpostia kyseiseen firmaan, mitä ihmettä tämä on.

Vastauksena tuli, että olen aktivoinut Springlo-viihdetilauksen seuraavalla tavalla: ”Vahvista viihde-kestotilaus vastaa ok, jos haluat tilata palvelun. Lopetus stop numeroon 17119. Hinta 25 euroa viikko. Kymmenen euroa liittyminen.

En koskaan ole saanut puhelimeeni kyseistä viestiä, vaan homma on täyttä huijausta, minkä ilmoitin vastauksena tälle huijausfirmalle. Ilmoitin, että en maksa tätä laskua.

Rikosilmoitus poliisille, jossa vastattiin, että ainakaan laskua ei pidä maksaa. Mitä sitten jos en maksa? Tulee varmasti perintäjuttuja. Vireillä on Suomessa vastaavia tapauksia ainakin viisi tällä hetkellä, sanottiin poliisista.

Pääfirma on Kauko-idässä ja Suomessa on yhteistyökumppani, joka kääntää viestejä suomeksi, Daprime Oy. Mikä osuus operaattorilla DNA tässä on, koska heillä on kyseisen firman yhteystiedot.

DNA ei kuulemma ole missään vastuussa tällaisissa tapauksissa. Laskuttaa se kyllä osaa. Mitä olisikaan tapahtunut, jos en olisi ollut valppaana ja laittanut estoa viihdepalveluille. On ollut aikaisemminkin tällaisia tapauksia, joissa lasku on kivunnut useisiin tuhansiin.

Esimerkiksi kuningaskuluttajassa on käsitelty vastaavaa tapausta. Miksi sitten DNA:n liittymän myyjät eivät kerro näistä vaaroista, viihdepalvelut ym.?

Siksi, että operaattori menettäisi tuloja. Haluan tällä kertoa varsinkin vanhemmille ihmisille: älkää vastatko tai avatko mitään tällaisia viestejä.

Entinen DNA-asiakas

Kauhajoki