Pokémonin iskemä kultasuoni on kaikkien peliyritysten ulottuvilla

  • Ilkka-Pohjalainen

Pokémon-hahmojen metsästys aidosta ympäristöstä puhelimen kameran ja paikkatietojen avulla on ilmiö, joka koukuttaa ja kummastuttaa.

Peliin ihastuneet kiittelevät sen liikuntaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen yllyttäviä elementtejä. Hahmojen etsintä todellisesta ympäristöstä narraa laiskankin pelaajan kävelemään kilometrikaupalla.

Arvostelijat paheksuvat pelaajien itselleen ja ympäristölleen aiheuttamia vaaratilanteita. Pyöräily eikä aina kävelykään ole turvallista, jos kaikki huomio kohdistuu kännykän näytöllä pilkahteleviin pokémoneihin. Virtuaalihahmojen metsästystä paremmaksi ajanvietteeksi moittijat tarjoavat vaikkapa marjojen poimintaa.

Jos mobiilipeleiltä odotetaan muutakin kuin jännitystä, viihdettä ja tuloja pelin keksineelle yritykselle, Pokémon Go on sellainen. Liikunnan kiistattomat hyödyt tulevat pelaajille sivutuotteina.

Liikkumattomien nuorten terveydestä huolestuneet voivat olla tyytyväisiä niin kauan kuin tämä villitys kestää. Nuorten mielenterveysseuran projektipäällikkö muistuttaa, että monet pelaajat ovat saaneet nyt syyn mennä ulos masennuksesta ja ahdistuksesta huolimatta (HS 21.7.).

Peliyhtiö Nintendo osui 2000-luvulle päivitetyillä pokémoneillaan kultasuoneen. Nostalgia yhdistettynä monipuoliseen mobiilisovellukseen on purrut kaikkialla maailmassa.

Hittipeli julkistettiin Yhdysvalloissa ja Australiassa 6. heinäkuuta. Tällä viikolla Nintendon markkina-arvo oli jo enemmän kuin tuplaantunut. Osakkeiden arvo ohitti tiistaina jopa teknologiajätti Sonyn Tokion pörssissä.

Valtaosa nykyisistä pelaajista on tutustunut hahmoihin jo aiemmin konsoleilla pelattavissa videopeleissä. Parikymppiset pelaajat lienevät keränneet lapsuudessaan Pokémon-kortteja.

Mobiilipelin kehittäminen menestystuotteeksi voi tapahtua periaatteessa missä päin maailmaa tahansa. Suomessa on tästä erinomaisia esimerkkejä. Rovion ja Supercellin menestys on ollut ilmiömäistä, mikä on innostanut suomalaisia rakentamaan pelialasta maallemme viennin mahtitekijää.

Suomen peliala ei tällä hetkellä voi valittaa ainakaan siitä, etteikö maassamme ymmärrettäisi valtiovaltaa myöten alan toiveita.

Resurssien määrästä ja kohdentamisesta voi olla toistakin mieltä, mutta jo se, että pelialalla on Suomessa valtiollinen rahoitusjärjestelmä, on Tekesin mukaan ainutlaatuista kilpailijamaihin verrattuna.

Muun muassa vöyriläisen Ville Herrasen ja suonenjokelaisen Antti Kolehmaisen Parta Games-yritys on päässyt jo maistamaan kansainvälistä menestystä (Pohjalainen 11.7.). Yrittäjien peliä on ladattu yli 1,2 miljoonaa kertaa.

Latauslistakärkeä voi kurkotella pellonlaitojenkin yhtiöistä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli