<strong>Ari Mäkelän</strong>.<p>Asfaltti avataan kaista kerrallaan ja pohjatyöt tehdään uudestaan. Nopeusrajoitus pidetään voimassa syksyyn saakka, jolloin tie saa uuden asfaltin.</p>.<p>Savimaa aiheutti päänvaivaa jo Kokkolantien rakennusvaiheessa.</p>.<p>Alueella on maanantaista lähtien lennetty helikopterilla. Väylävirasto haluaa tilaamiensa helikopterilentojen toteuttamien laserskannauksien avulla varmistaa, että kaikki on kunnossa, sillä tien käyttöönotosta on pian kulunut viisi vuotta ja takuuaika päättyy syksyllä 2019. Tilanteen tarkistaminen takuuajan päättymisen lähestyessä on normaali käytäntö.</p>.<p>– Rakentamisympäristöstä tutkitaan esimerkiksi meluvallit ja -aidat, ojat ja tien pinnat 50-100 metrin kaistaleelta Kotirannalta Koivulahden paloaseman paikkeille.</p>.<p>Laserskannauksen avulla alueesta luodaan kolmiulotteinen piirros, joka analysoidaan ja sitä verrataan suunnitelmatietoihin. Mahdollisista puutteista Väylävirasto raportoi rakennusprojektista päävastuussa olleelle Skanska Infralle, jolla on virheiden korjausvelvollisuus.</p>.<p>Helikopterilentojen on suunniteltu jatkuvan tämän viikon ajan eli kuvausten anti selviää myöhemmin. Jo nyt on tiedossa, että tie on painunut epätasaisesti kaikilta neljältä kaistalta ja meluaidan kohdasta läheltä Bölen siltaa. Tieosuus on sillasta Kotirannalle päin lähes sinisen meluaidan keskellä.</p>.<p>Työt tehdään kesällä. Tietä ei tarvitse katkaista, sillä suljettuna on yksi kaista kerrallaan. Tarkkaa aikataulua ei ole päätetty. Korjaustyöt maksaa Skanska Infra.</p>.<p>Tieosuudesta ei ole tullut Mäkelälle palautetta autoilijoilta.</p>.<p>Tiet painuvat koko ajan hitaasti savialueella Pohjanmaalla.</p>.<p>– Kun painuma tulee tasaisesti ja pikkuhiljaa, ei tienkäyttäjä usein edes huomaa sitä. Bölen kohdassa painuma ei ole tullut tasaisesti. Siihen tullut heitto heilauttaa ajoneuvoa ja on siksi oikaistava.</p>.<p>Mäkelän mukaan vajoaminen voi olla hallittua ja suunniteltua, mutta epätasainen vajoama haittaa liikennekäyttöä.</p>.<p>–Tie saa painua tasaisesti 30 vuoden aikana jopa 20-30 senttiä, mutta jos se painuu epätasaisesti, muuttuu pituuskaltevuuden kulma eli tavallaan ala- tai ylämäki kasvaa. Tämän rajana on puoli prosenttia eli puoli senttiä metrille. Satasen vauhdissa tämän muutoksen huomaa ja sen ylittyminen heittää ajoneuvoa. Tästä on kyse Bölen sillan lähellä.</p>.<p>Kyseisellä lyhyellä tieosuudella suurin korkeuden muutos on 8-9 senttiä.</p>.<p>Kasitielle tulee sadekelillä ajourien kohdalle vettä.</p>.<p>– Tässä urakassa tien pinnan tasaisuuden vaatimus on poikkeuksellisen tiukka. Tämä tarkoittaa, että heiton korjauksen jälkeen Kasitie päällystetään Kotirannalta Stormossenille asti, osittain takuutyönä.</p>.<p>Päällystystyö on Mäkelän mukaan valmis syyskuun ja lokakuun vaihteeseen mennessä.</p>.<p>Korjaamatta jättämisen myötä kävisi kuten moottoritiellä.</p>.<p>– Laihialta Vaasaan päin tullessa päällystysurakoissa toisinaan täytetään monttuja ja tie on aaltoilevaa, kuten tyypillisesti Pohjanmaalla. Tiet painuvat hiljalleen ja niistä tulee heittoja, mikä näkyy etenkin siltojen kohdalla. Tämä on savialueella luonnollinen ilmiö.</p>.<p>Nyt korjattavassa tieosuudessa on kyse kaupallisesta hankintarajasta ja valtio tilaajana pitää siksi huolen, että korjaustyöt tehdään sopimusten mukaan.</p>.<p>– Muussa tapauksessa ely-keskus korjaisi monttujen kohdat asfaltilla, mutta se ei tarkoita, että painuma välttämättä loppuisi.</p>.<p>Asiasta kertoi ensin Vasabladet.</p>