Liikenneviraston siltatutkimukset viivästyneet – "kilpailuttamiseen menee väistämättä aikaa"

Kallaanvaaran silta Kemijärvellä jouduttiin kesällä 2016 purkamaan heikkolaatuisen betonin vuoksi. KUVA: Outi Keränen, arkisto
  • Ilkka-Pohjalainen

Yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta sanoo, että suuri tutkittavien siltojen määrä ja tutkimusten hankintaprosessi ovat venyttäneet tutkimusten aikataulua. Käytännön töihin päästään juhannuksen jälkeen ensimmäiseksi pääkaupunkiseudulla, jossa näytteitä otetaan 16 sillasta.

Tammikuussa Torkkeli kertoi Lännen Medialle (2.1.), että tutkimukset oli tarkoitus tehdä alkuvuoden aikana.

–Päädyimme niputtamaan siltoja ryhmiksi, koska kilpailuttamiseen menee väistämättä aikaa. Ensimmäisen siltaryhmän kilpailutuksesta saimme palautetta, jonka mukaan aikaa tarjousten laatimiseen oli liian vähän. Päädyimme antamaan sitä lisää, Torkkeli lisää.

Torkkeli toivoo, että lisäaika tuottaisi tulosta ja myös taloudellista etua.

–Hyvä olisi, jos tarjoajia olisi enemmän ja kustannustaso putoaisi.

Liikenneviraston siltarakennetutkimus vie paitsi aikaa myös rahaa. Kun vuoden 2016 tutkimukset maksoivat noin 5 000 euroa per silta, nyt yhden vaativan rautatiesillan tutkimushinta voi olla jopa 10 000 euroa. 93 tutkimuskohteesta 31 on rautatiesiltoja.

–Tästä kertyy iso summa, mutta tutkimukset on vain tehtävä.

Liikennevirasto käytti aikaa myös tarkemman tutkimussuunnitelman valmisteluun.

–Nämä sillat tutkitaan perusteellisemmin kuin aiemmat. Kustakin sillasta otetaan 15 päänäytettä useampaa tutkimusta varten. Tuloksia ja tietoja kertyy paljon. Niiden ja analyysien valmistuminen vienee ensi vuoteen, hän arvioi.

Betonin lujuusongelmat nousivat esiin vuonna 2016, kun Kemijärvellä sijaitseva Kallaanvaaran silta jouduttiin purkamaan heikkolaatuisen betonin takia. Myös Turussa jouduttiin loppuvuonna 2016 purkamaan rakenteilla olevaa uutta sairaalaa samasta syystä.

Kemijärven ja Turun tapauksissa laatuongelmien syynä pidettiin betonin liian suurta ilmamäärää.

Vuonna 2016 Liikennevirasto tutki kaikkiaan 18 siltaa, jotka olivat valmistuneet 2011–2016.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli