LM-kysely: Kansanedustajat Finnairin yksityistämistä vastaan – Yksi syy ylitse muiden

  • Ilkka-Pohjalainen

Kansanedustajilta kysyttiin, hyväksyvätkö he sen, että valtio tulevaisuudessa luopuu Finnairin enemmistöosuudestaan.

Kyselyyn vastasi 86 kansanedustajaa, joista 58,1 prosenttia ei hyväksy Finnairin yksityistämistä, eli he haluavat, että valtion enemmistöosuus säilyy. Alle neljännes (23,3 prosenttia) vastanneista kansanedustajista hyväksyisi sen, että enemmistöomistus myydään. 18,6 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa kantaansa.

Valtio omistaa Finnairista 55,8 prosenttia.

Kansanedustajien sanallisista vastauksista selviää, että Venäjän ylilentojen turvaaminen on suurin yksittäinen syy, miksi Finnairin pitäisi kansanedustajien mielestä pysyä valtion hanskassa.

Vuonna 1993 vahvistetun lentoliikennesopimuksen mukaan Finnairilla on lupa Venäjän ylilentoihin, jos yhtiö on suomalaisomistuksessa ja suomalaisten valvonnassa.

Suomi ja Venäjä ovat jo vuosia sitten sopineet, että ulkomaalaisrajoitus puretaan.

Venäjä ei ole vienyt sopimusta lakiin, minkä vuoksi Finnairin Venäjän-ylilentojen katsotaan edelleen onnistuvan vain siinä tapauksessa, että suomalaisilla on enemmistöomistus yhtiössä.

Valtioneuvoston kanslian mukaan enemmistöomistuksen ei tarvitse olla valtion käsissä. Silti monet kansanedustajat näkevät valtio-omistuksen ainoana vaihtoehtona turvata ylilennot.

Yksityistämisen kannalla vain kokoomus

Vaikka oppositiossa on enemmän haluja pitää kiinni Finnairista, myös hallituksessa taivutaan valtio-omistuksen kannalle.

Kyselyyn vastasi 53 hallituspuolueiden kansanedustajaa, joista 47,2 prosenttia haluaa Finnairin säilyvän valtiolla. Noin kolmannes, 32,1 prosenttia, hallituspuolueiden edustajista olisi valmis luopumaan Finnairin enemmistöomistuksesta.

Finnairin yksityistämisen kannalla on selvästi vain kokoomus. Kyselyyn vastasi 17 kokoomuksen kansanedustajaa, ja heistä yli puolelle (52,9 prosenttia) kävisi enemmistöomistuksesta luopuminen. Finnairin kohtalosta ei kuitenkaan olla yksimielisiä kokoomuksen sisällä, sillä lähes joka kolmas (29,4 prosenttia) pitäisi enemmistöomistuksen valtiolla. Pääministeripuolue keskusta on selvästi Finnairin yksityistämistä vastaan. Puolueen kansanedustajista 23 vastasi Lännen Median kyselyyn, ja heistä peräti 60,9 prosenttia pitäisi Finnairin valtion hanskassa.

Perussuomalaisten kanta ei ole aivan yhtä selvä kuin keskustalla, mutta enemmistö vastaajista säilyttäisi kuitenkin valtion enemmistöomistuksen.

Finnairin yksityistämistä kannattaa alle neljännes vastaajista

Alle neljännes vastaajista, 23,3 prosenttia olisi valmis tulevaisuudessa pudottamaan valtion osuuden alle puoleen.

– Markkinatalous toimii. Omistuksella ei ole infrastruktuurin ylläpitämisen kannalta merkittävää roolia, sanoo vihreiden Antero Vartia.

– Valtio voi pienemmälläkin omistuksella vaikuttaa yhtiön toimintaan samalla tavalla, arvioi kokoomuksen Eero Suutari.

– Toimialan kehittyessä parhaat lentopalvelut Suomeen edellyttävät todennäköisesti Finnairin syvempää liittoa toisen lentoyhtiön kanssa, kirjoittaa kokoomuksen Kai Mykkänen.

Kaikki kyselyyn vastanneet demarien ja vasemmistoliiton kansanedustajat haluavat, että Finnair pysyy valtio-omistuksessa tulevaisuudessakin. Vihreistäkin enemmistö liputtaa enemmistöomistuksen puolesta.

Heliövaara: Finnair pitäisi kiireesti yksityistää

Valtion omistajaohjausosaston päällikkö Eero Heliövaara Valtioneuvoston kansliasta harmittelee, että kansanedustajat argumentoivat Finnairin yksityistämistä vastaan Venäjän ylilennoilla.

Heliövaara sanoo, että riittävä kotimaisuusaste voidaan turvata, vaikka Finnair yksityistettäisiin.

– Muutkin yhtiöt ovat joutuneet huolehtimaan kotimaisen omistuksen riittävästä tasosta. Euroopassa on käytössä useita tapoja turvata asia. Esimerkiksi Lufthansalla on hälytysraja. Kun saksalainen omistus lähenee sitä, yhtiö hankkii osakkeitaan lisää. Toinen tapa on erottaa lentämisen operointi ja yhteistyö kumppanin kanssa erikseen omistajan muusta päätöksenteosta.

Heliövaaran mukaan yksityistämisvaiheessa olisi mahdollista turvata myös sisäiset lennot.

– Esimerkiksi Aer Lingusin myyminen IAG:lle lähti siitä, että sovittiin, että Irlannin sisäiset lennot turvataan.

Heliövaara sanoo, että Finnair pitäisi kiireesti yksityistää, jotta se ei jää yksin, kun Euroopan lentoliikenne jatkuvasti yhdentyy.

Heliövaaran mukaan Venäjän ylilennot ovat Finnairille ja koko Suomen lentoliikenteelle keskeinen asia – ja sen vuoksi Finnairin yhdentyminen isomman konsernin kanssa olisi turvallisin ratkaisu tulevaisuuden kannalta.

Näin kysely tehtiin:

Lännen Media lähetti kyselyn kaikille Suomen 200 kansanedustajalle. Kyselyn avasi 95 kansanedustajaa, joista 86 vastasi kysymykseen Finnairin valtio-omistuksesta. Vastausaika oli 14.5.–24.5.

Samassa kyselyssä kansanedustajilta pyydettiin myös kantoja Talvivaaran kaivosyhtiön rahoitukseen. Lännen Media julkaisi jo toukokuussa Talvivaaraan liittyviä kyselytuloksia.

Kyselyyn vastasi kaikkiaan 88 kansanedustajaa, joista 54 on hallituspuolueista.

Kaikki LM:n kyselyyn vastanneiden kansanedustajien sanalliset vastaukset luettavissa täältä (pdf)

JUHA VAINIO, HELSINKI / LÄNNEN MEDIA

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli