Vanha auto on altis peräänajokolareille

Volvon City Safety -hätäjarrutus pysäyttää vauhdin, jos kuljettaja ei reagoi edessä seisovaan autoon. KUVA: Volvo
  • Ilkka-Pohjalainen

Mitä nuorempi auto, sitä epätodennäköisemmin aiheutat peräänajokolarin. Ja vastaavasti: mitä iäkkäämmällä autolla ajat, sitä suurempi on peräkolarin mahdollisuus.

"Vanhimmilla autoilla peräänajovahingon riski on kaksinkertainen uusimpiin autoihin verrattuna", toteaa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) julkaisema Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys 2017 -tutkimus.

OTIn aineistossa mukana olleet kuljettajat olivat syyllisiä keskimäärin 3,1 peräänajovahinkoon jokaista 10 miljoonaa ajokilometriä kohden. Mitä uudempi auto oli, sitä pienempi oli vertailuluku.

Esimerkiksi vuosina 2010–2016 rekisteröidyillä Volkswagen Passateilla aiheutettiin vain 1,8 ja saman ikäisillä Volvo V/S 60:llä enää 1,4 peräänajoa.

Samojen automallien turmaluvut olivat 2,4 ja 2,2 vielä 2000-luvun alussa. Kaikkien vertailussa mukana olleiden D-segmentin automallien suorituskyky oli parantunut vastaavasti.

Kehitystä selittää henkilöautoissa yleistynyt aktiivinen hätäjarrutus: auto varoittaa kuljettajaa esteestä, hidastaa vauhtiaan ja jopa pysähtyy ennen peräänajoa.

–Ulkomaisissa tutkimuksissa hätäjarrujärjestelmät ovat vähentäneet peräkolareita jopa 40 prosenttia. Suomalaiset tulokset tukevat näkemystä, OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli