A-Katsastus osti kilpailijansa – Autoliitto huolissaan keskittymisestä

A-Katsastus kertoo ostaneensa kilpailijansa K1 Katsastuksen. EHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
A-Katsastus kertoo ostaneensa kilpailijansa K1 Katsastuksen. EHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

A-Katsastus kertoi torstaina ostaneensa kilpailijansa K1 Katsastuksen. Myyjä on espanjalainen pörssiyhtiö Applus. K1 Katsastus jatkaa toimintaansa nykyisellä nimellään ja henkilöstöllään A-Katsastuksen tytäryhtiönä.

Autoliitto on kaupasta huolissaan ja sanoo tiedotteessaan, että katsastusalan keskittyminen voi heikentää alan kilpailutilannetta merkittävästi. Yhtiöiden markkinaosuus oli Traficomin mukaan yhteensä noin 40 prosenttia vuonna 2019. Joillakin paikkakunnilla yhtiöiden asemat olivat alueen ainoat.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo STT:lle, että kilpailutilanne katsastusalalla on viime vuosina parantunut ja kilpailu lisääntynyt.

–  Tilanne on normalisoitunut viime aikoina. Silloin, kun sääntely purettiin, markkina oli hyvin keskittynyt, Nieminen kertoo.

Nieminen toteaa, että kaksi suurinta katsastajaa ovat selvästi kilpailijoitaan suurempia toimijoita, joten kaupan keskittämisvaikutus on merkittävä, varsinkin paikkakunnilla, joissa ei ole muita palveluntarjoajia.

–  Tämä on askel sinne keskittymisen suuntaan. Hyvä kehitys on nyt vaarassa, kun kaksi markkinajohtajaa menee yhteen.

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan STT:lle, että kauppa jää yrityskaupan ilmoitusrajojen alapuolelle. Liikevaihtorajat tiukkenevat vuodenvaihteessa, mutta kun kauppa toteutui jo nyt, ei siitä tarvitse ilmoittaa.

Autoliitossa katsotaan, että yksityistämisen jälkeen alan markkinoilla oli vuosien ajan epäterve kilpailutilanne, jossa alan johtavien yritysten kannattavuus ja tuloksentekokyky ylitti reilusti normaalin palveluliiketoiminnan tunnusluvut.

Kilpailutilanne katsastuksissa on kiristynyt viime vuosina, kun tarjontaa on tullut lisää. Lisäksi katsastusvälejä on harvennettu ja katsastusten määrä siten laskenut.

Markkinaosuus pienempi kuin ennen

A-Katsastuksen toimitusjohtaja Petri Haikola sanoo, että kauppa kertoo katsastusalan viime aikojen murroksesta ja konsolidoitumisesta eli keskittymisestä.

–  Uusi katsastuslaki alkoi vaikuttaa vuonna 2019, ja kokonaismarkkina väheni noin kymmenen prosenttia, mikä on iso vaikutus mille tahansa alalle, Haikola toteaa STT:lle.

Myös muut alan toimijat, kuten Plus Katsastus ja Helppokatsastus, ovat kasvattaneet verkostojaan, Haikola huomauttaa. Asemien määrä on vuoden 2014 jälkeen lähtenyt kasvuun, kun laki salli kevyen kaluston asemat.

Haikolan mukaan A-Katsastuksen ja K1 Katsastuksen markkinaosuus on nykyään selvästi alle 40 prosentin. A-Katsastuksella on hiukan yli 29 prosenttia markkinasta ja K1:llä noin 8,5.

Tällä haavaa suunnitteilla ei ole ryhtyä karsimaan nykyisiä asemia, vaan K1 Katsastuksen asemat jatkavat entiseen malliin.

–  Kyllä meillä on nytkin monta paikkakuntaa, joilla on monta A-Katsastuksen asemaa. Kysynnän ja tarjonnan mukaan mennään. Ihmiset eivät ole kovin halukkaita ajamaan kovin pitkää matkaa, Haikola sanoo.

Valtion monopolina ollut katsastustoiminta avattiin kilpailulle vuonna 1994. Valtio myi osakeyhtiöksi muutetun Suomen Autokatsastuksen vuonna 2003. Suurimmat katsastajat A-katsastus ja K1 Katsastus myytiin myöhemmin eteenpäin ulkomaisille pääomasijoittajille. A-Katsastuksen omisti aiemmin brittiläinen Bridgepoint, mutta se myytiin myöhemmin pääomasijoittaja MB Rahastoille ja vuonna 2020 sieltä eteenpäin Tradekalle.

---

Korjattu aiempaa uutista klo https://13.18: A-Katsastus ei ole enää Bridgepointin vaan Tradekan omistuksessa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje