Asiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin kovassa laskussa – Vaasan Sähkö romahti

Yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin laski tänä vuonna 65,5 prosenttiin, joka on mittaushistorian matalin taso. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa
Yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin laski tänä vuonna 65,5 prosenttiin, joka on mittaushistorian matalin taso. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa

Asiakastyytyväisyys sähköyhtiöihin on energiakriisissä lähtenyt laskuun, käy ilmi tutkimusyhtiö Epsi Ratingin kyselystä. Yksityisasiakkaiden keskimääräinen tyytyväisyys laski tänä vuonna alle 66 indeksipisteeseen mittaushistorian matalimmalle tasolle. Samalla tasolla on käyty vain kerran aiemmin, vuonna 2006.

Yritysasiakkaiden tyytyväisyys oli keskimäärin 68 indeksipisteen tasolla, pysyen lähes muuttumattomana viime vuodesta.

Sähköyhtiöistä suurimman romahduksen koki Vaasan Sähkö, jonka yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sukelsi 19 pistettä edellisvuodesta 55 pisteeseen. Yritysasiakkaiden tyytyväisyys upposi 16 pisteellä 63:een. Vielä viime vuonna Vaasan Sähkö oli yritysasiakkaiden suosikki, ja toissa vuonna se johti yksityisasiakkaiden tyytyväisyyslistausta.

–  Vaasan Sähkö ei ollut vielä ehtinyt muuttaa hinnoitteluaan tutkimuksen datankeruun ollessa käynnissä. Samanhintaisen sähkön myyminen valtakunnallisesti ei ole kovin poikkeavaa, ja Vaasan Sähkön saama mediahuomio aiheen tiimoilta vaikuttaisi olleen tähän nähden suhteettomankin suurta, sanoi tiedotteessa Epsin maajohtaja Heidi Laitinen.

Tyytyväisimmät yksityisasiakkaat olivat Herrforsilla (80) ja Vattenfallilla (72). Herrfors oli ainoa sähköyhtiö, jonka asiakkaat katsottiin erittäin tyytyväisiksi.

Yritysasiakkaiden tyytyväisyydessä korkeimmalle sijalle noussut yksittäinen yhtiö oli vuonna 2018 perustettu energiayhtiö Väre 70 pisteellä.

Sähkön säästö monen mielessä

Epsin kyselytutkimukseen vastasi yli 2  200 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta sekä yli 1  300 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin lokakuun lopulla ja marraskuun alussa.

Epsi Ratingin asiakastyytyväisyysindeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.

Energiakriisi on näkynyt muissakin kyselyissä. Valtioneuvoston Kansalaispulssi-kyselyn mukaan marraskuussa lähes 90 prosenttia vastaajista kertoi tehneensä joitain energiansäästötoimia.

Suosituimpien sähkön säästökeinojen joukossa olivat esimerkiksi suihkuajan lyhentäminen ja kodin lämpötilojen pitäminen tavanomaista alempana, joista kertoi lähes puolet vastaajista. Huoli sähkön ja muiden energiamuotojen hintojen muutoksista oli pysynyt korkealla tasolla, sillä melko tai erittäin huolissaan kertoi olevansa hieman yli puolet vastaajista.

---

Juttua korjattu kello https://8.58: tutkimuksen luvut ovat asiakastyytyväisyyttä mittaavia indeksipisteitä, eivät tyytyväisten asiakkaiden prosenttiosuuksia, kuten aiemmin kerrottiin.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje