Finnair suunnittelee matkustamopalvelun ulkoistamista Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä – uhattuna noin 450 työpaikkaa

Finnairin matkustamopalvelu työllistää nyt Suomessa noin 1 750 työntekijää.  LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Finnairin matkustamopalvelu työllistää nyt Suomessa noin 1 750 työntekijää. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Lentoyhtiö Finnair aloittaa muutosneuvottelut, jotka koskevat sen suunnitelmaa toteuttaa matkustamopalvelu ulkoisen kumppanin kanssa Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä.

Finnair kertoo, että suunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Tällä hetkellä matkustamopalvelu työllistää Suomessa noin 1  750 työntekijää.

Suunnitelman taustalla on Finnairin mukaan tarve palauttaa yhtiön kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä sekä yksikkötuottoja vahvistamalla. Yhtiö on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot, ja Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa Finnairin kykyyn tehdä tulosta.

Finnair kertoi muutosneuvottelujen aloittamisesta myös syyskuussa. Tuolloin alkaneet neuvottelut eivät kuitenkaan koskeneet lentävää henkilöstöä tai muita täysin operatiivisissa tehtävissä toimivia. Työpaikkoja arvioitiin tuolloin karsittavan 200 maailmanlaajuisesti ja 120 Suomesta.

Lokakuun lopulla Finnair kertoi, että sen heinä-syyskuun nettotulos oli edelleen tappiollinen. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli kuitenkin 35,2 miljoonaa euroa voitollinen ensi kertaa sitten koronapandemian alun. Heinä-syyskuun tulosta vauhditti kausiluonteisuus ja patoutunut kysyntä.

Säästöjä haettu työehtojen muutoksista

Finnairin mukaan sen ensisijaisena tavoitteena on nyt ollut löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstönsä kanssa. Finnair kertoo, että se on keskustellut syksyn aikana koko henkilöstön kanssa säästöistä, joita olisi toteutettu työehtojen muutoksilla.

Matkustamohenkilöstölle on ehdotettu muutoksia muun muassa miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, sillä Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi. Finnairin mukaan joidenkin henkilöstöryhmien kanssa neuvottelutulokseen päästiin, mutta ei matkustamohenkilöstön kanssa.

–  Tavoitteenamme on edelleen löytää säästöratkaisut yhdessä sopien myös matkustamohenkilöstön kanssa. Tarvitsemme nyt neuvottelijoilta aitoa halua löytää yhdessä sellaiset ratkaisut, joilla matkustamopalvelu voitaisiin jatkossakin toteuttaa oman henkilöstön voimin ja työpaikkojen menetykset voitaisiin välttää. Vaihtoehdoista keskustelu on olennaisen tärkeä osa muutosneuvotteluprosessia, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tiedotteessa.

Matkustamopalvelu hankitaan jo nyt kokonaisuutena kumppanilta Finnairin Singaporen, Hongkongin ja Intian reiteillä sekä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan lennettävillä reiteillä.

AKT:n mukaan työaikajoustot eivät ole kelvanneet työnantajalle

Finnairin matkustamohenkilökuntaa edustava Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT vahvistaa, että asiasta on käyty neuvotteluja pitkin syksyjä. AKT:n mukaan Finnair on vaatinut palkanleikkauksia, joihin AKT ei kuitenkaan ole suostunut. AKT kertoo esittäneensä Finnairille muita säästövaihtoehtoja, kuten työaikajoustoja, mutta ne eivät ole työnantajalle kelvanneet.

–  Finnair kiristää nyt aivan avoimesti työntekijöitä alentamaan palkkojaan, uhaten siirtää matkustamohenkilöpalvelut alihankintana tehtäväksi. Samalla yhtiö uhkaa irtisanoa satamäärin ihmisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo tiedotteessa.

–  Epäilemme, että tämä operaatio tehdään osittain siksi, että johto saa pitää bonuksensa. Finnairilla on edelleen voimassa 70 johtajan bonusjärjestelmä, jonka kriteerit eivät laukea ilman leikkauksia, Kokko jatkaa.

Kokko muistuttaa, että työntekijät ovat täysin syyttömiä Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainaan ja siitä seuranneeseen Venäjän ylilentokieltoon, mikä on rasittanut Finnairin tulosta. Hän arvioi, että palkanalennuksilla kiristys osoittaa valtio-omisteiselta yhtiöltä arveluttavaa henkilöstöpolitiikkaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje