<p>Norjalainen Freyr Battery aikoo rakentaa Vaasaan myös katodimateriaalitehtaan. Yhtiö on tehnyt suunnitteluvarauksen katodimateriaalitehtaan tontista GigaVaasa-alueelle.</p>.<p>Freyrin katodimateriaalitehtaalle on varattu Laajametsän tontti numero 16, joka vapautui brittiläisen Johnson Mattheyn myytyä akkumateriaaliliiketoimintansa.</p><p>Vaasan kaupunginjohtajan <strong>Tomas Häyryn</strong> mukaan katodimateriaalitehdas täydentää GigaVaasa-alueelle rakentuvaa akkuteollisuuden ekosysteemiä. </p><p>– Freyr Batteryn aiesopimus ja tavoite rakentaa sekä akkukenno- että katodimateriaalitehtaat alueelle on todella hieno uutinen, Häyry sanoo.</p><p>Hänen mukaansa arvoketjun eri osapuolien sijainti lähekkäin hyödyttää sekä taloudellisesti että ympäristön näkökulmasta. </p><p>Nykyisessä akkuarvoketjussa akkujen tarvitsemia materiaaleja kuljetetaan ympäri maailman eri maanosista, jolloin kustannukset, riskit ja päästöt lisääntyvät.</p><p>Suomen Malmijalostuksella ja intialaisella Epsilon Advanced Materials-yrityksellä on voimassa aiesopimus, jonka puitteissa arvioidaan mahdollisuutta perustaa Vaasaan toista akkumateriaalia eli anodimateriaalia valmistava tehdas.</p><p>Freyrin varaama tontti numero 16 on kooltaan noin 51 hehtaaria. Tontin suunnitteluvaraus on hyväksytty Vaasan kaupunginhallituksen kokouksessa marraskuussa. </p>.<h2>Yleisötilaisuus tulossa</h2><p>Norjalaisyhtiö on toimittanut Etelä-Pohjanmaan ely-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman sähköakkujen katodiaktiivista materiaalia valmistavasta CAM-tehtaasta. </p><p>Tehtaan suunniteltu tuotantokapasiteetti on 20 000–60 000 tonnia vuodessa.</p><p>Katodimateriaalitehtaan YVA-ohjelmaa koskeva yleisötilaisuus järjestetään 18. tammikuuta Vaasassa.</p><p>Vaasan akkutehdasalueelta on tähän mennessä uutisoitu monista esisopimuksista ja tonttivarauksista. </p><p>Tomas Häyry uskoo vahvasti, että myös lopullisia investointipäätöksiä tullaan näkemään jo tämän vuoden aikana. </p><p>– Alueen täydentyminen etenee suunnitelmien mukaan. </p>.<h2>Myös sähköasema rakenteilla</h2><p>Jakeluverkkoyhtiö EPV Alueverkko on aloittanut suunnittelun ja luvituksen, jotta GigaVaasan akkutehdasalueen tulijoille luodaan riittävä sähkönsiirtotarve. </p><p>Aluksi alueelle rakennetaan 110 kV:n kaksoisjohto ja Laajametsän sähköasema, johon ensimmäisenä tulevat toimijat voivat liittyä ja saavat käyttöön tarvitsemansa sähkötehon. </p><p>Seuraavassa ja kolmannessa vaiheessa sähkönsiirtoa laajennetaan sitä mukaa, kun alue laajenee. </p><p>Laajametsään on jo varattu tilaa ja reitit tulevan kokonaisalueen sähkönsiirrolle. </p><p>Vaasan kaupunginhallitus käsittelee EPV Alueverkon sähköaseman suunnitteluvarausta akkutehdasalueelle kokouksessaan maanantaina 16. tammikuuta.</p>.<h2>Fakta: Akkualueella tapahtunutta</h2><ul><li><p>Huhtikuu 2021: GigaVaasa-alueelle ensimmäinen varaus. Johnson Matthey valitsi Vaasan akkumateriaalitehtaan sijoituspaikaksi.</p></li><li><p>Elokuu 2021: Freyr valitsi Vaasan akkukennotehtaan sijaintipaikaksi, aiesopimus solmittu 90 hehtaarin tontista.</p></li><li><p>Marraskuu 2021: Johnson Matthey ilmoitti myyvänsä akkumateriaaliliiketoimintansa.</p></li><li><p>Tammikuu 2022: Grafintec Oy ja Epsilon Advanced Materials solmivat aiesopimuksen Vaasan kaupungin kanssa akkuteollisuuden anodimateriaalitehtaan rakentamisesta GigaVaasa-alueelle.</p></li><li><p>Tammikuu 2022: Freyr Batteryn ympäristövaikutusten arviointi etenee.</p></li><li><p>Toukokuu 2022: Freyr Battery ja Vaasan kaupunki solmivat määräaikaisen vuokrasopimuksen 130 hehtaarin tontista.</p></li><li><p>Elokuu 2022: Grafintec Oy ja Epsilon Advanced Materials purkavat keskinäisen yhteistyösopimuksensa.</p></li><li><p>Lokakuu 2022: Suomen Malmijalostus ja Epsilon Advanced Materials solmivat aiesopimuksen, jonka puitteissa arvioidaan mahdollisuus perustaa Vaasaan akkuteollisuuden anodimateriaalitehdas.</p></li><li><p>Marraskuu 2022: Freyr Battery on tehnyt suunnitteluvarauksen tontista katoditehtaan rakentamiseksi.</p></li><li><p>Tammikuu 2023: Freyr Batteryn ympäristövaikutusten arviointi katoditehtaan tontista etenee.</p></li></ul>