Googlen emoyhtiön Alphabetin tuloksessa näkyy kasvun hidastuminen

Alphabetin tulosta nakersi yhtiön kassaa tavallisesti tasaisesti kasvattavien verkkomainosdollareiden hidastunut virta. LEHTIKUVA / AFP
Alphabetin tulosta nakersi yhtiön kassaa tavallisesti tasaisesti kasvattavien verkkomainosdollareiden hidastunut virta. LEHTIKUVA / AFP
Jaa artikkeli

Googlen emoyhtiön Alphabetin viimeisimmän vuosineljänneksen tulos oli laskusuuntainen ja jäi analyytikoiden odotuksista. Yhtiön tulos laski vuoden takaisesta 13 prosenttia ollen 16 miljardia dollaria. Alphabetin liikevaihto menneellä vuosineljänneksellä puolestaan kasvoi 13 prosenttia ollen liki 70 miljardia (69,7) dollaria.

–  Uskon, että nyt on sopiva hetki terävöittää fokustamme, Alphabetin toimitusjohtaja Sundar Pichai kertoi sijoittajille ja analyytikoille puhelussa tuloksen julkistamisen jälkeen.

Markkinat tyytyväisiä tulokseen

Alphabetin tulosta nakersi yhtiön kassaa tavallisesti tasaisesti kasvattavien verkkomainosdollareiden hidastunut virta. New York Timesin mukaan yhtiön hakukonemainosten myyntiä kuitenkin piristivät niin vähittäistavarakaupan kuin matkailun mainostajat. Hakutulosten yhteydessä näytettävien mainosten myynti kasvoikin vuoden takaisesta yli 13 prosenttia ollen 40,7 miljardia dollaria ja hienoisesti enemmän kuin yhtiötä seuraavat analyytikot olivat ennakoineet.

Isoille teknologiayhtiöille vaikeuksia aiheuttavat niin inflaatio kuin Ukrainan sotakin, ja monen yhtiön viimeisimmän vuosineljänneksen tulos on ollut heikko. Googlen emoyhtiön tulos jäi kuitenkin vähemmän huonoksi kuin markkinat olivat pelänneet. Yhtiön osake kohosi tuloksen julkistamisen jälkeen jälkipörssissä runsaat neljä prosenttia.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Jaa artikkeli

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje