Hotelli- ja ravintola-alan nopea ja voimakas elpyminen piristi S-ryhmän tammi-kesäkuun liiketulosta, kertoo SOK. Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän muodostaman S-ryhmän liiketulos nousi 66 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 45 miljoonasta eurosta.
– S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden nopea ja voimakas elpyminen on ollut erityinen ilonaihe. Kasvuluvut ovat huimia, vaikka ulkomaisten matkailijoiden määrä on vielä kaukana koronaa edeltävistä ajoista, kertoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook tiedotteessa.
Kasvu on jatkunut, sillä heinäkuussa S-ryhmän hotellit ja ravintolat ylsivät Suomessa kaikkien aikojen myyntiennätykseen.
Myös ABC-liikenneasemat paransivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla sekä myyntiä että tulostaan liikkumisen lisäännyttyä koronarajoitusten purkamisen jälkeen.
Koronarajoitusten päättyminen oli vedenjakaja myös tavarataloissa. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa keskusta-asioinnin piristyminen ja etätyön väheneminen saivat asiakkaat palaamaan taas kivijalkaan. Juhlien ja muiden sosiaalisten tapahtumien vilkastuminen näkyi positiivisena myynninkehityksenä niin muodin, kauneuden kuin sisustuksen tuoteryhmissä.
Osuuskauppojen jäsenmäärä lähes 2,5 miljoonaa
Sen sijaan päivittäistavarakaupassa tulos jäi jälkeen vuoden takaisesta. Krookin mukaan tämä aika edellyttää poikkeuksellista vastuunkantoa.
– Kuluttajaosuuskuntana emme maksimoi tulostamme vaan haluamme varmistaa, että väistämättömät hinnannousut jäisivät mahdollisimman kohtuullisiksi kuluttajille, Krook vakuuttaa.
SOK-yhtymän liiketulos jäi 23 miljoonaa euroa tappiolle. Pääsyynä heikennykseen olivat Venäjän liiketoiminnan lopettamiseen liittyvät kertaluontoiset alaskirjaukset.
Osuuskauppojen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa lähes 2,5 miljoonaa. Maksetut bonukset nousivat 194 miljoonaan euroon.