Matkustajien määrä meriliikenteessä jäi viime vuonna kolmannekseen koronaa edeltävästä tasosta

Matkustajia kulki laivoilla 6,2 miljoonaa, joista 3,2 miljoonaa matkusti Suomen ja Viron sekä 2,9 miljoonaa Suomen ja Ruotsin välillä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Matkustajia kulki laivoilla 6,2 miljoonaa, joista 3,2 miljoonaa matkusti Suomen ja Viron sekä 2,9 miljoonaa Suomen ja Ruotsin välillä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Matkustajien määrä ulkomaan meriliikenteessä jäi viime kolmannekseen koronaa edeltävästä tasosta, kertoo Tilastokeskus. Matkustajia kulki laivoilla 6,2 miljoonaa, joista 3,2 miljoonaa matkusti Suomen ja Viron sekä 2,9 miljoonaa Suomen ja Ruotsin välillä.

Vuoteen 2020 verrattuna matkustajamäärä supistui seitsemän prosenttia. Alkuvuonna 2020 koronapandemia ei ollut vielä ehtinyt iskeä.

Sen sijaan tavaraliikenne säilyi viime vuonna miltei ennallaan. Tavaroita kuljetettiin 94 miljoonaa tonnia, mikä on kaksi prosenttia vähemmän kuin toissa vuonna.

Eniten kuljetettiin kappaletavaraa ja toiseksi eniten öljytuotteita. Tuontia hallitsivat kappaletavara ja raakaöljy, vientiä kappaletavara, paperi ja öljytuotteet.

Vilkkaimmat tavaraliikenteen satamat olivat Porvoon Kilpilahti, Helsinki, HaminaKotka, Kokkola ja Hanko.

Itämeren alueen valtiot hallitsivat kauppaa

Ulkomaan meriliikenteen tuontitavaroista 71 prosenttia tuotiin Itämeren alueen valtiosta. Viennissä Itämeren alueen satamien osuus oli puolet. Muualta kuin Euroopasta saapuneiden alusten osuus oli vain kuusi prosenttia. Lähtevissä kauppalaivoissa Euroopan ulkopuolisten satamien osuus oli 18 prosenttia.

Tavaraliikenteessä Saksan osuus oli selvästi suurin. Seuraavaksi suurimmat olivat Ruotsi ja Venäjä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje