<p>Tulevan kesän sesonki Merenkurkussa näyttää todella hyvältä sekä matkustajaliikenteen että rahtiliikenteen osalta. Wasaline Oy:n toimitusjohtajan <strong>Peter Ståhlbergin</strong> mukaan vastaavia matkustajamääriä on koettu viimeksi taxfreen aikoihin.</p><p>– Matkustajaliikenteessä mennään jo nyt kesäkuun luvuissa, ja rahtiliikenteessä tehdään ennätyksiä joka kuukausi, hän kertoo.</p><p>Huhtikuussa matkustajia oli 12 000, ja toukokuu tulee ylittämään 20 000 matkustajan rajan. Heinäkuulle varauksia on jo nyt 10 000, mikä enteilee 30 000 matkustajan rajan puhkeamista.</p><p>Vuoroja on lisätty lähes maksimiinsa, kesällä niitä ajetaan parhaimmillaan neljä päivässä. Silti useat vuorot on jo varattu lähes täyteen. </p><p>Ståhlbergin mukaan koronapandemian hiipuminen, lähimatkailun kasvava suosio ja uuden laivan vetovoima ovat saaneet väen liikkeelle.</p><p>– Tulossa on yksi parhaista vuosista koskaan. Muihin varustamoihin verrattuna kuljemme vastavirtaan, sillä niillä oli kaikilla tänä vuonna huonompi alkuvuosi kuin viime vuonna, Ståhlberg sanoo.</p>.<div><blockquote>Tulossa on yksi parhaista vuosista koskaan.</blockquote><span class="attribution">Peter Ståhlberg</span></div>.<p>Muiden varustamojen heikkojen tulosten takaa löytyy ainakin yksi painava syy: polttoainekustannukset ovat kohonneet lyhyessä ajassa rajusti. Ståhlberg puhuu sadan prosentin kasvusta kustannuksissa.</p><p>Vaikka Wasalinen uusi energiapihi laiva Aurora Botnia kulkee tuntuvasti halvemmalla kuin edeltäjänsä, silti Wasalinen polttoainekustannukset ylittävät jo nyt koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019 polttoaineiden kokonaiskustannukset.</p><p>Lippujen hintoihin polttoaineiden kallistuminen ei silti ole vaikuttanut.</p><p>– Teimme periaatepäätöksen, että hintoja ei nosteta ainakaan ennen syksyä. Yritämme kattaa kulut matkustajamäärillä. Viime syksynä teimme edellisen korotuksen, Ståhlberg kertoo.</p><p>Kallis menovesi vaikuttaa myös rahtiliikenteeseen. Haaparannan kautta kiertäminen tulee nyt rekoille kalliimmaksi kuin laivamatka Merenkurkun yli.</p><p>– Laiva on sekä ekologisempi että taloudellisempi vaihtoehto, sanoo Ståhlberg.</p>.<h2>Uusi laiva hankittiin juuri oikeaan aikaan</h2><p>Wasaline kulkee kohti plusmerkkistä vuotta. Se ei kuitenkaan olisi mitenkään mahdollista ilman uutta laivaa.</p><p>– Ilman sitä näyttäisi todella synkältä. Olisimme syvässä kriisissä.</p><p>Aurora Botnia saatiin liikenteeseen kaikin tavoin parhaaseen mahdolliseen aikaan. Rakennustyöt voitiin tehdä koronapandemian kurittaessa matkailua. Laivan valmistuttua alkoi tulla maailmanlaajuista pulaa materiaaleista ja komponenteista. Kaiken päälle Venäjä aloitti täysmittaisen sodan Ukrainassa, jolloin teräksen ja polttoaineiden hinnat kohosivat pilviin.</p><p>Ståhlbergin mukaan uuden laivan tilaaminen ei välttämättä olisi edes mahdollista tänä päivänä. Ainakin siitä tulisi huimasti kalliimpi.</p><p>– Meillä kävi hyvä tuuri.</p>.<div><blockquote>Jos Suomenlahdella tai Gotlannissa tulee ongelmia, Merenkurkun kautta on suora ja suojainen yhteys Norjan satamiin ja Atlantille.</blockquote><span class="attribution">Peter Ståhlberg</span></div>.<p>Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden on arveltu vilkastuttavan Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämää. Ståhlberg arvelee kuitenkin jäsenyyttä edeltävän niin sanotun "harmaan ajan" hillitsevän matkustushaluja.</p><p>– Naton vaikutuksia on vaikea ennakoida. Ehkä jäsenyys antaa turvallisuuden tunteen tai sitten ei. Pitkällä tähtäimellä yritykset uskaltavat sijoittua näille alueille, ja Suomi näyttäytyy Euroopassa siinä joukossa mihin se kuuluukin, Ståhlberg pohtii.</p><p>Kriisin sattuessa Merenkurkun reitti on kuitenkin hyvin tärkeässä roolissa huoltovarmuuden kannalta.</p><p>– Jos Suomenlahdella tai Gotlannissa tulee ongelmia, Merenkurkun kautta on suora ja suojainen yhteys Norjan satamiin ja Atlantille, Ståhlberg sanoo.</p>