Suunniteltu vanheneminen

Ei, kyseessä ei ole suunnitelma ryppyjen ja harmaiden hiusten minimoimisesta, vaan tuotteiden hajoamisesta. Tiesitkö, että maailman vanhin hehkulamppu, Centennial Light Kaliforniassa, on palanut jo yli 100 vuotta? Tai että jo 1900-luvun alussa markkinoilla oli hehkulamppuja, jotka kestivät vuosikymmeniä?

Miten on siis mahdollista, että vuonna 2016 hehkulamput poksahtelevat edelleen?

Jos uskomme tarinaa, vastaus löytyy 1920-luvun Phoebus-kartellista.

Suuret hehkulamppujen valmistajat, joiden joukkoon kuuluivat tuohon aikaan esimerkiksi Philips ja General Electric, huomasivat, että pitkään kestävä hehkulamppu on huonoa bisnestä. Tuotteen pitkä elinikä tarkoitti pienempää tuottoa, kun kuluttajan ei tarvinnutkaan usein ostaa rikkinäisen tuotteen tilalle uutta.

Korjatakseen tilanteen valmistajat päättivät tehdä salaa yhteistyötä ja yhdessä laskea hehkulampun elinikää. He onnistuivat, ja elinikä tippui tuloksekkaasti 2 500 tunnista vuonna 1924 noin 1 000 tuntiin vuonna 1940.

Hätkähdyttävä tarina, ja sitähän se juuri onkin: tarina. Joidenkin mielestä Phoebus-kartelli ja suunniteltu vanheneminen ovat pelkkää huuhaata, eräänlainen vasemmistolaisten salaliittoteoria, joka perustuu harhaluuloihin.

Toiset taas näkevät suunnitellun vanhenemisen olevan osa kehitystä. Se ajaa teknologiaa eteenpäin ja pitää myös talouden pyörät pyörimässä, kun ihmiset ostavat tuotteita yhä uudelleen ja uudelleen.

Suunnitellusta vanhenemisesta, sen olemassaolosta sekä mahdollisista hyödyistä löytyy siis mielipiteitä yhtä paljon kuin maailmasta hehkulamppuja.

On kuitenkin olemassa myös toisenlaista suunniteltua vanhenemista, jota esiintyy esimerkiksi älypuhelimissa.

Oletko koskaan ihmetellyt, miten iPhone 6s vaikuttaa aivan samalta kuin iPhone 6, vain muutamalla parannuksella? Tämä ei ole sattumaa, vaan suunniteltua.

Juuri tämäntyyppinen suunniteltu vanheneminen onkin tehokas tapa saada kuluttaja ostamaan uusi tuote, vaikkei vanhassa olisikaan mitään vikaa. Haluamme uudemman ja nopeamman vempeleen, vaikka vanha toimisikin moitteettomasti.

Kun tein työharjoitteluani Ruotsissa, iPhone 6 oli juuri tulossa markkinoille. Odotusajat olivat pitkiä ja hinnat tyrmistyttäviä. Harjoittelupaikkani palaverissa kuitenkin kerrottiin, miten iPhone 7 oli jo suunnitteilla ja mitä parannuksia siinä olisi kuutoseen verrattuna.

Seuraavaa mallia suunniteltiin siis jo, vaikka edellinenkään ei ollut tullut markkinoille.

On tämä vasemmistolaisten salaliittoteoriaa tai ei, ajatuksia se kuitenkin herättää.

Tara Button on brittinainen, joka lähti viemään juuri tätä ajatusta eteenpäin. Hän perusti Buy Me Once (Osta minut kerran) -verkkosivuston. Sivuston ideana on tarjota kuluttajalle eri valmistajien tuotteita, jotka on suunniteltu kestämään läpi elämän.

Buttonin mukaan idea lähti Le Creusetin vuoasta, jolla on jo elinikäinen takuu. Sivuston kautta hän haluaa vaikuttaa sekä jätteen määrään että planeettaan jälkeemme.

Suunnitellusta vanhenemisesta, kartelleista ja salaliittoteorioista riippumatta jokainen kuluttuja päättää loppupeleissä itse mitä tuotteita hän haluaa ostaa. Ja myös miten usein.

CECILIA STRÖMMAN

Kirjoittaja on laulaja ja unelmiin uskova KTM

Kommentoi







Luetuimmat kolumnit
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa