Vatsalihasten erkaantuma

Saitko vauvan? Pömpöttääkö? Mene selällesi lattialle. Nosta päätä ja lapoja. Kokeile vatsalihaksiasi siitä navan kohdalta. Mikäli vatsalihasten väliin ei mahdu kahta sormenleveyttä, kaikki on hyvin.

Mikäli pitkittäisten vatsalihasten välissä on tuntuva kuoppa, suorat vatsalihaksesi eivät ole palautuneet raskauden jälkeen yhteen. Tilan nimi on vatsalihasten erkaantuma. Ei hätää, ongelmaa voidaan hoitaa.

Lääkäri sanoo, että ota apteekista kipulääke. Mies sanoo, että treenaa enemmän, tuo ei ole viehättävää. Työkaverit kyselevät kautta rantain, että jokos se on seuraava tulossa. Bikinit huutavat kaapissa, että lankuta ja tee kiertoa, rantakausi lähestyy. Sinä itse noudatat mielen pahoittavaa dieettiä ja teet hyppykyykkyjä täydessä hiessä, mutta pömppö vaan pömpöttää.

Sen lisäksi sinulla on selkä kipeä ja pissat housussa joka töyssyssä, koska vatsalihaksesi eivät anna tukea sinne mihin pitäisi.

Vatsalihasten erkaantuma eli pömppö on lääketieteellinen ongelma ja sille pitäisi myöntää kansansairauden status. Nykyään keskivartalon löysyyttä pidetään lähinnä kotiäitien itsetuntokysymyksenä.

Pömpöstä pitäisi keskustella aamutelevisiossa ja pömpön treeniohjeita pitäisi jakaa liikuntalehtien kevätnumeroissa. Vatsalihakset jäävät nimittäin levälleen noin kahdella kolmasosalla raskauden kokeneista. Oireiden yleisyydestä huolimatta tilaa ei oikein tunneta.

Tai sitten ongelmaa ei huomata, koska se on naisten vaiva. Se typistetään pelkäksi esteettiseksi haitaksi. Tai onhan se sitäkin, kun ei tavallisia paitoja voi enää käyttää tai niitä bikineitä.

Erkaantumasta puhutaan, kun suorien vatsalihasten väliin mahtuu kaksi sormea. Joskus vatsalihakset jäävät todella kauas toisistaan. Niiden väliin voi jäädä pysyvästi yli kymmenen sentin rako. Ilman vatsalihasten auktoriteettia suolet villiintyvät ja pullistelevat epäsopiville paikoille tyrä mielessään.

Todellakin on kyse isommasta asiasta kuin liiassa joutilaisuudessa tylsistyneen pikkuäidin turhamaisesta itsekeskeisyydestä ja todellakin asialle voi tehdä ja pitää tehdä muutakin kuin kehottaa lopettamaan napostelu.

Syviin vatsalihaksiin auttaa lankku. Suoriin vatsalihaksiin istumaan nousut. Alavatsalihaksiin lantion nostot, jalat suorina ylöspäin 90 asteen kulmassa. Sivuttaisiin vatsalihaksiin ristiintaivutukset. Mikään näistä liikkeistä ei auta, mikäli vatsalihasten välinen kudos ei ole palautunut.

Ilmeisesti tilaa pystytään korjaamaan harjoituksilla vielä vuosienkin jälkeen, pitää vain tietää mitä tekee. Katselin joitakin esimerkkiliikkeitä, internetistä tietenkin, eikä mikään niistä muistuttanut normaalien ihmisten vatsatreenia. Yhdessäkin maattiin lattialla ja nosteltiin harkiten jalkoja. Vuorotellen ja viisi senttiä lattiapinnan yläpuolelle.

Eli itkut pois ja mahapussukka uuteen tarkkailuun.

Vaihda treeniohjelmaa. Mikäli tilanne on paha, eli että vatsan kohdalla on laakea ihokerros ulkomaailman ja sisäelinten välissä, selkä aina kipeä ja vinksallaan ja pömpön keskellä pullottava tyrä, kokeile lottoamista.

Vatsanpeitteiden korjausleikkauksia tehdään vain yksityisellä puolella, esteettisenä kirurgiana.

Kirjoittaja harrastaa eirlaisten ilmiöiden tarkkailua

Kommentoi







Luetuimmat kolumnit
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa