Kalle Rovanperä paketoi tynkäpäivän pohja-ajalla

Maailmanmestaruuden jo aiemmin varmistanut Toyotan Kalle Rovanperä kaasutteli pohja-ajan päivän viimeisellä erikoiskokeella ja lähti huolto- ja yötauolle kilpailun kolmannelta sijalta. LEHTIKUVA/AFP
Maailmanmestaruuden jo aiemmin varmistanut Toyotan Kalle Rovanperä kaasutteli pohja-ajan päivän viimeisellä erikoiskokeella ja lähti huolto- ja yötauolle kilpailun kolmannelta sijalta. LEHTIKUVA/AFP

Kauden päättävän Japanin MM-rallin ensimmäinen kokonainen ajopäivä jäi alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna tyngäksi Fordin Craig Breenin ulosajon ja Hyundain Dani Sordon menopelin tulipalon takia. Perjantaina piti ajaa kuusi erikoiskoetta, mutta aikoja kellotettiin lopulta neljällä.

Maailmanmestaruuden jo aiemmin varmistanut Toyotan Kalle Rovanperä kaasutteli pohja-ajan päivän viimeisellä erikoiskokeella ja lähti huolto- ja yötauolle kilpailun kolmannelta sijalta.

–  Tämä erikoiskoe oli melko ok pidon suhteen. Olemme kärsineet aliohjautumisesta koko päivän, joten minulla ei ole ollut täyttä luottoa, Rovanperä summasi MM-sarjan verkkosivuilla päivän päätteeksi.

Suomalainen on 5,1 sekuntia jäljessä kilpailua johtavaa tallitoveriaan Elfyn Evansia ja 2,1 sekuntia jäljessä toisena olevaa Hyundain Thierry Neuvilleä. Kuudennella erikoiskokeella Rovanperä oli 0,3 sekuntia Evansia sukkelampi.

WRC2-luokan suomalaisista Skodan Sami Pajari on yleiskilpailussa seitsemäntenä, Hyundain Teemu Suninen kahdeksantena ja Skodan Emil Lindholm yhdeksäntenä. Entinen F1-kuljettaja Heikki Kovalainen kaasuttelee Skodallaan 13:ntena.

Polttoaine haisi, sitten leimahti

Ajopäivässä riitti rytinää ja kärinää, kun ensin kovia koki Sordon Hyundai, joka syttyi palamaan toisella erikoiskokeella kesken ajon. Hän ja kartanlukija Candido Carrera yrittivät sammuttaa paloa autossa olleilla sammuttimilla, mutta se ei onnistunut.

Sordo ja Carrera selvisivät hurjasta tilanteesta vammoitta, mutta heidän osaltaan MM-ralli on ohi. Sordon auto paloi ajokelvottomaksi.

Sordo kertoi MM-sarjan haastattelussa, että autossa oli ensin haissut voimakkaasti polttoaine ja sen jälkeen liekit ja savu olivat edenneet auton sisällä istuinten välissä. Silloin Sordo päätti pysäyttää auton.

–  Muutaman minuutin ajon jälkeen se alkoi palaa. Liekit tulivat takaa ja yritimme saada niitä talttumaan, mutta se oli mahdotonta. Olen pahoillani tallin puolesta, koska auton menettäminen tällä tavoin on aina huono päivä, Sordo sanoi.

Hyundain tallipäällikkö Julien Moncet oli huojentunut, että Sordo ja Carrera eivät loukkaantuneet tilanteessa.

–  Molemmat ovat kunnossa, ja se on pääasia. Tämä oli näky, jota kukaan ei halua nähdä – valtava draama, valtava pettymys. Meillä ei ole tällä hetkellä enempää tietoa kuin se, mitä olemme nähneet videolta, Moncet sanoi MM-sarjalle.

Moncet arveli, että palon syyn selvittäminen on vaikeaa, koska auto paloi niin pahasti.

"Aloittelijan virhe"

Myös neljäs erikoiskoe keskeytettiin, kun Fordin Craig Breen ajoi ulos. Breenin tallitoveri Gus Greensmith kommentoi MM-sarjalle ajettuaan erikoiskokeen maaliin, että Breen oli kunnossa ulosajosta huolimatta.

Viides erikoiskoe jouduttiin lyhentämään, koska Sordon palaneen auton jäänteet olivat yhä palopaikalla. Lisäksi erikoiskoe seitsemän jouduttiin perumaan kokonaan, koska Breenin ulosajon yhteydessä betonieste oli vahingoittunut.

Kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ajoi Toyotallaan pohja-ajan torstaina kilpailun ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta kärsi perjantaina rengasrikon toisella erikoiskokeella. Kuudennella pätkällä kolisi lisää, kun hän osui liikenteenjakajaan. Toyotan kartanlukijan oveen tuli reikä.

–  Osuin pieneen liikenteenjakajaan. Aloittelijan virhe. Epäröin risteyksessä ja osuin liikenteenjakajaan todella hitaasti, Ogier summasi.

---

Korjattu aiempaa uutista kello https://9.57: Suninen ajaa Hyundailla, ei Fordilla.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje