<p>Rallin MM-sarjassa ei ole nähty sitten 1980-luvun ja <strong>Michele Moutonin</strong></p><p>menestyksekästä naiskuljettajaa. Myös kartanlukijoiden osalta on ollut</p><p>hiljaista, mutta viime vuosina myös Suomesta lajin huipulle on</p><p>ponnistanut kaksi naiskartturia.</p><p><strong>Reeta Hämäläinen</strong> istuu WRC2-luokassa kilpailevan<strong> Emil Lindholmin</strong></p><p>rinnalla toista kauttaan. Perinteisesti maskuliinisesta pullistelusta</p><p>tunnetussa moottoriurheilussa naisen ei ole aina ollut helppoa nousta</p><p>kamppailemaan huipputasolla. Onneksi 2020-luvulla maailma on ainakin</p><p>siltä osin muuttumassa parempaan suuntaan.</p><p>- Minua vähän ärsyttää koko jaottelu miehiin ja naisiin.</p><p>Kartturinpenkillä ei ole mitään väliä, oletko mies vai nainen. On ollut</p><p>positiivista huomata, että Emilin sukupolvi on jo sillä tasolla, että he</p><p>ajattelevat juuri näin, Hämäläinen sanoo STT:lle Suomen MM-rallin</p><p>kynnyksellä.</p><p>- Silloin kun aloitin rallin, piti vähän vielä todistella, että on yhtä</p><p>hyvä kuin pojatkin. Joku on joskus voinut sanoa, että ei tytöistä ole</p><p>tähän hommaan. Se on vain vahvistanut halua näyttää, että kyllä minä</p><p>pystyn ja pärjään.</p> <h2>"Tulokset ovat niitä, mitkä puhuvat"</h2> <p>Tällä kaudella <strong>Sebastien Loebin </strong>rinnalla Monte Carlossa MM-rallin</p><p>voittoa juhli Isabelle Galmiche ja viime vuonna EM-sarjan karttureiden</p><p>mestaruuden voitti<strong> Sara Fernandez</strong>. Hämäläisellä on allaan jo kaksi</p><p>MM-rallin ykköstilaa WRC3-luokasta, ja torstaina käynnistyvässä Suomen</p><p>osakilpailussa tavoitteena on parantaa podiumsijoitusta myös MM-sarjan</p><p>kakkosluokassa.</p><p>- Olisihan se hienoa, jos voi omalla esimerkillä muitakin tyttöjä ja</p><p>naisia innostaa moottoriurheiluun mukaan, että kyllä mekin pystymme,</p><p>Hämäläinen toteaa.</p><p>Viime kauden MM-sarjan juniorimestarin <strong>Sami Pajarin </strong>vieressä istuva <strong>Enni</strong></p><p><strong>Mälkönen </strong>kokee Hämäläisen tavoin, että sukupuolesta puhuminen rallissa</p><p>on jokseenkin turhaa.</p><p>- Yritän olla ajattelematta ja analysoimatta asiaa sen enempää. Se ei</p><p>vie minua yhtään eteenpäin eikä paranna tuloksia. Teen joka kerta</p><p>parhaani, ja tulokset ovat niitä, mitkä puhuvat, Mälkönen toteaa.</p><p>- Näkemykseni mukaan ei ole mitään väliä, onko ralliautossa mies vai</p><p>nainen. Toki monella siitä on omat ennakkoluulonsa. Varmasti siihen</p><p>vaikuttaa, että naisia ei kovin paljon ole MM-sarjassa ollut.</p> <h2>Maailmanmestaruuteen matkaa</h2> <p>Sekä Hämäläinen että Mälkönen tähtäävät kuljettajiensa kanssa lajin</p><p>absoluuttiselle huipulle.</p><p>- Voisin sanoa, että nyt jo oikeastaan elän unelmaani. Ainahan se on</p><p>niin, että tavoitteet menevät karkuun sitä vauhtia kun ne alkavat</p><p>lähestyä. Totta kai suurin unelma on, että voisin ammatikseni tätä tehdä</p><p>jonain päivänä, Mälkönen toivoo.</p><p>- Minun unelmani on saada tästä joskus työpaikka. Tämä on edelleen vähän</p><p>niin kuin harrastus. Totta kai myönnän, että ultimaattinen haave on</p><p>tulla maailmanmestariksi, mutta sinne on vielä matkaa, Hämäläinen</p><p>komppaa.</p><p>Lindholm voitti viime vuonna uransa ensimmäisen Suomen mestaruuden,</p><p>mutta Hämäläisen osalta SM-titteli jäi kahden pisteen päähän, koska</p><p>34-vuotias nuottimestari ei ollut Lindholmin vierellä vielä kauden</p><p>avauskisoissa.</p><p>- Isointa unelmaa varten pitää olla myös välitavoitteita. Yksi sellainen</p><p>on tulla Suomen mestariksi ja toinen on, että lähivuosina voittaisimme</p><p>Emilin kanssa WRC2-mestaruuden MM-sarjassa.</p> <p><strong>STT</strong></p>