<p>Etelä-Pohjanmaan ely-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Vaasan katodiaktiivimateriaalitehtaan yva-ohjelmasta, kertoo ely-keskus tiedotteessaan. </p><p>Lausunnoissa ja mielipiteissä nousivat esille muun muassa hulevesien vaikutukset, liikennevaikutukset ja ympäristöriskeihin varautuminen.</p><p>Freyr Batteryn katodiaktiivimateriaalitehtaan projektissa on meneillään ympäristövaikutusten arviointiprosessi (yva).</p><p>Freyr Battery Finland Oy suunnittelee katodiaktiivimateriaalitehdasta Vaasaan Laajametsän suurteollisuusalueelle eli akkuteollisuusalueelle. Katodiaktiivista materiaalia käytetään sähköautojen sekä sähkön varastointisovelluksiin liittyvissä akuissa.</p><p>Ely-keskukselle on jätetty asiasta 22 lausuntoa ja asiantuntijakommenttia sekä neljä mielipidettä. Niissä nousivat esiin muun muassa hankkeen hulevesien vaikutukset, liikennevaikutukset ja ympäristöriskeihin varautuminen.</p>.<h2>Yhtiön tulee selvittää ilmapäästöjä</h2><p>Ely-keskus toteaa lausunnossaan, että yhtiön tulee selventää tehtaalta muodostuvia ilmapäästöjä. Riskien arvioinnissa puolestaan tulee huomioida muun muassa tuotantotoiminnan, liikenteen ja rakennusten onnettomuusriskit ja tulipaloihin varautuminen.</p><p>Arvioinnissa tulee myös tunnistaa ympäristöriskeille herkät kohteet kuten läheiset asutusalueet, lentoasema ja vedenottoon käytettävä Pilvilampi.</p><p>Yhteysviranomaisen mukaan ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa tulee selvittää hulevesien käsittelyä ja vaikutuksia. Tehtaan prosessijätevedet on suunniteltu johdettavaksi puhdistamisen jälkeen kunnalliseen jätevesiviemäriin.</p><p>Arviointiselostuksessa tulee kuvata prosessijätevesiä tarkemmin, selvittää jätevedenpuhdistamon kyky ottaa vastaan jätevesiä ja arvioida lisäkuormituksen välillisiä vaikutuksia Vaasan edustan purkualueeseen.</p><p>Liikennevaikutukset nousivat esiin mielipiteissä, joten yhteysviranomainen edellyttää, että arviointiselostuksessa tulee kuvata, millaisia vaikutuksia liikenteestä aiheutuu alueen asukkaille ja miten haitallisia vaikutuksia pyritään minimoimaan. Liikennevaikutusten arviointi tulee ulottaa pääväylille, satamaan ja Vaasan keskustaan asti.</p>