<p>Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n työehtosopimusten sovittelua jatkettiin sunnuntaina 19. helmikuuta myöhään iltaan.</p>.<p>Tuloksia ei kuitenkaan syntynyt, joten työtaistelu jatkuu. Lakot vaikuttavat olennaisesti pakettiliikenteeseen.</p><p>– AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat lakot jatkuvat tiistaina 21. helmikuuta kello 24 saakka, ellei sovintoa tätä ennen saada. Toinen mikä vaikuttaa paketteihin, on terminaalitoiminta-alan lakko, jonka on määrä jatkua 22. helmikuuta aamuun kello 6.00, kertoo viestinnän asiantuntija <strong>Sini Silvàn</strong> Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitosta maanantaina hieman ennen puoltapäivää.</p><p>Silvàn sanoo, että sovittelu jatkuu maanantaina iltapäivällä molempien osalta.</p>.<h2>"Kiitos siitä, että ymmärrystä on riittänyt"</h2><p>R-kauppias <strong>Hannele Kynsilehto</strong> Seinäjoen Keskuskadun R-kioskilta sanoo, että asiakkaat ovat olleet hyvin tietoisia AKT:n lakon vaikutuksista pakettiliikenteeseen.</p><p>– Matkahuoltohan toimii meillä normaalisti arkipäivisin, eli meiltä lähtee paketteja ja meille tulee paketteja, mutta Postin osalta se näkyy, kun se on tukilakossa. Eli se pakettiautomaatti on tyhjänä, siihen ei tule paketteja eikä siitä lähde paketteja.</p><p>Kynsilehto kiittelee asiakkaita.</p><p>– Asiakkaille kiitos siitä, että ymmärrystä on riittänyt. Aivan kaikki eivät ole muistaneet lakkoa, mutta mitään kiukkua emme ole onneksi joutuneet vastaanottamaan. Tilanne on ymmärretty oikein hyvin.</p>.<h2>"Asiakkaiden on nyt syytä varautua ruuhkiin"</h2><p>Sen sijaan Kynsilehto odottaa jännittyneenä lakon loppumisen jälkeistä aikaa.</p><p>– Toivon asiakkailta kärsivällisyyttä pakettien suhteen. Ruuhkia on luvassa, sillä terminaalissa on odottamassa paketteja valtavat määrät. Kaikki ei ole hetkessä perillä.</p><p>Kynsilehto ohjeistaa tarkkailemaan omatoimisesti paketin liikkeitä.</p><p>– Rauhassa on vain odoteltava sitä pakettiaan. Ja tietysti kannattaa paketin seurannasta katsoa, milloin oma paketti on lähtenyt liikkeelle ja missä se on menossa.</p><p>R-kioskin esimies <strong>Teija Korpela</strong> Vaasan Kauppapuistikon R-kioskilta kertoo, että pääsääntöisesti asiakkaat ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti tilanteeseen.</p><p>– Ainoastaan pari vihaista asiakasta on ollut. He ovat olleet sellaisia, että paketti on pitänyt palauttaa tiettyyn päivämäärään mennessä, eli aika on ollut loppumassa paketin kanssa. Mutta valitettavasti me emme voi tilanteelle mitään.</p><p>Korpela peräänkuuluttaa kuluttajilta malttia ja ymmärrystä myös siinä vaiheessa, kun lakko loppuu.</p><p>– Asiakkaiden on nyt syytä varautua ruuhkiin kaikenlaisissa tilanteissa pakettien kanssa. Ehdottomasti kannattaa seurata paketin vaiheita posti.fi-nettisivulla tai OmaPosti-sovelluksessa.</p>