<p>Takavuosina mattokutomoja perustettiin pohjalaismaakunnissa paljon. Yritysten lisäksi moni hankki lisätuloja läheisen kutomon alihankkijana kutomalla tai viimeistelemällä mattoja kotona.</p>.<p>1970-luvun alkupuolella perustettiin myös VM Carpet Lappajärven Karvalan kylällä ja Korpela Flooring Lapuan Kauhajärvellä. Nyt ne ovat harvoja edelleen toiminnassa olevia kutomoja.</p><p>Yrityksiä yhdistää moni asia, kuten pitkäaikainen asiakassuhde ruotsalaisen huonekalujätti Ikean kanssa 1970- ja 80-luvuilla. Moni asia on kuitenkin erilaista. Siinä missä VM Carpet myy lähes koko tuotantonsa kotimaahan, vie Korpela Flooring käytännössä kaiken ulkomaille.</p>.<h2>Rahkamatoista paperinaruun</h2><p>Kun <strong>Aila</strong> ja <strong>Arto Viita-aho</strong> perustivat mattokutomon Lappajärven Karvalan kylässä 50 vuotta sitten, he tuskin osasivat arvata, että 2020-luvulla kutomo on edelleen olemassa ja lajissaan Suomen suurin.</p><p>VM Carpet on edelleen perheyritys, jonka toimitusjohtajana työskentelee tällä hetkellä poika <strong>Harri Viita-aho</strong>.</p><p>– Käytännössä olen ollut täällä töissä koko ikäni, lukuun ottamatta yhtä kesää perunajauhotehtaassa, Viita-aho muistelee.</p> .<p>Alkuaikojen tärkein tuote oli rahkamatto, huonekalukankaiden ylijäämäreunoista kudottu matto. Suomalaiset mattokutomot olivat siis aikaansa edellä käyttäessään kierrätyskudetta.</p><p>– Vaikka ei sitä silloin ajateltu niin, vaan materiaalia käytettiin, koska sitä sai helposti ja edullisesti, Viita-aho toteaa.</p><p>Tänään mattojen materiaali vaihtelee polyamidista sisalin kautta villaan ja puuvillaan.</p><p>– Viimeisimpänä on testattu paperinarumattoja, joiden kude värjätään luonnonväreillä, lähinnä pajulla. Moni kuluttaja on kiinnostunut materiaalien ekologisuudesta. </p><p>VM Carpet on panostanut ekologisuuteen myös asennuttamalla aurinkopaneelit tehtaan katolle ja vaihtamalla työtilojen vanhat loisteputket ledeihin.</p>.<h2>Sattuma vei matot Ikeaan</h2><p>50 toimintavuoteen mahtuu lukuisia tarinoita, mutta alkuajoilta muistellaan yhä sattuman kautta alkanutta myyntiä Ikealle. Viita-ahojen tuttava <strong>Harri Kujala</strong> sai tehtäväkseen tilata matonkuteita Ruotsista. Ensimmäinen puhelu päätyi nimismiehelle, seuraava Ikeaan.</p><p>– Ei sielläkään kuteita myyty, mutta siitä alkoi monia vuosia kestänyt kaupanteko. Parhaimmillaan pihasta lähti viikoittain rekkakuorma mattoja Ikealle, Viita-aho kertoo.</p><p>Takavuosina VM Carpet työllisti enimmillään toistasataa alihankkijaa, jotka muun muassa viimeistelivät mattoja omissa tiloissaan. Tällä hetkellä yrityksellä on 32 työntekijää. Lukuun sisältyy myös Vantaan Tammistossa sijaitsevan myymälän henkilökunta.</p><p>– Valmiita ammattilaisia ei mattokutomon töihin ole, vaan koulutamme tekijät itse. Meillä työskentelee myös kolme Lappajärvelle sotaa paennutta ukrainalaista, Viita-aho kertoo.</p>.<h2>Suunnitteilla seuraavat 50 vuotta</h2><p>50-vuotisjuhlavuotta VM Carpet juhlii koko henkilöstön yhteisellä matkalla sekä kesällä järjestettävillä juhlilla. Sen jälkeen on aika katsoa taas eteenpäin.</p><p>– Tavoitteena on, että mattoja kudotaan vielä 50 vuoden päästäkin, Viita-aho toteaa.</p><p>Viita-ahon mukaan yrityksen tilanne näyttää tällä hetkellä hyvältä, joka vuosi mennään eteenpäin. Korona säikäytti hetkeksi, mutta pian koteihinsa jääneet etätyöläiset alkoivat sisustaa.</p><p>– Nyt tammikuu oli hiukan hiljaisempi, mutta kokonaisuudessaan kauppa käy hyvin.</p><p>VM Carpetin viime vuoden liikevaihto oli 6,6 miljoonaa. Pääosa myynnistä tulee kotitalouksista, mutta myös projektimyynti kasvattaa koko ajan osuuttaan.</p><p>– Suurin markkina on Suomessa. Teemme vientiä noin 30 maahan, mutta euroissa mitattuna se on pientä.</p>.<p>Mattoalaa eivät nopeat trendit heilauttele. Edelliset 10 vuotta koteihin myytiin pääosin harmaita mattoja, parina viime vuosina beige on kirinyt rinnalle ja ohi lähes jokaisessa mattomallissa.</p><p>– Muutosta on ollut lähinnä siinä, että koteihin halutaan yhä isompia mattoja. Jopa neljä metriä leveitä ja viisi pitkiä, Viita-aho kuvailee.</p>.<h2>Seinäryijyistä liikkeelle</h2><p>Kauhajärveläisen Korpela Flooringin yritystarina sai alkunsa, kun veljekset <strong>Seppo</strong> ja <strong>Yrjö Korpela</strong> lähtivät kauppaamaan <strong>Eero Rintalan</strong> teettämiä seinäryijyjä ympäri maan. 18-vuotias Seppo ja 16-vuotias Yrjö saivat oppia, että asiallisesti pukuun pukeutuneet kauppamiehet otetaan vakavasti.</p><p>– Pitkin Suomea mentiin, pääosin käytiin naisvaltaisilla työpaikoilla, Seppo Korpela muistelee.</p>.<p>Oma kutomo päätettiin laittaa pystyyn vuonna 1972. Alkuvuosina tuote oli tuttu rahkamatto, myöhemmin Kauhajärvellä kudottiin muovimattoja, joihin yhdistettiin lp-kudetta.</p><p>– Paljon meni Ikealle ja kotimaassa meidän mattoja myytiin paljon myös Hobbyhallin ja Anttilan kautta, nykyisin yrityksen myynnistä ja markkinoinnista vastaava <strong>Tanja Olli</strong> kertoo.</p>.<p>2000-luvun alkupuolella Korpela Flooringilla oltiin vakavan paikan edessä. Perinteisen tuotteen myynti ei enää kannattanut, vastaavia mattoja tuotiin ulkomailta halvemmalla.</p><p>– Vaihdoimme tuotantosuuntaa täysin. Vanhat koneet myytiin Viroon ja uusilla alettiin valmistaa vinyylimattoa. Jouduimme irtisanomaan koko henkilöstön, 15 työntekijää. Murroksesta kuitenkin selvittiin, tuotannosta vastaava <strong>Jussi Korpela</strong> kertoo.</p><p>Nykyinen tuote valmistuu pienemmällä henkilöstömäärällä. Oman väen lisäksi Korpela Flooring työllistää kaksi työntekijää.</p>.<h2>Perheyritys matkaa maailmalle</h2><p>Korpela Flooring on koko olemassaolonsa ajan ollut puhtaasti perheyritys. Tänään yrityksen omistavat kuusi serkusta.</p><p>– Me Jussin kanssa tehdään tätä päivittäin, mutta loput serkut ovat mukana esimerkiksi messumatkoilla, Olli kertoo.</p>.<p>Isot tekstiilialan messut ovat olleet Korpela Flooringille tärkeä tekijä jo vuosikymmenten ajan. Messuilta löytyi myös idea uuteen tuotteeseen sekä yhteistyökumppanit sen toteuttamiseen.</p><p>– Varsinainen matto kudotaan täällä ja pohjataan ja viimeistellään asiakkaan haluamaan kokoon Belgiassa, Jussi Korpela kertoo.</p><p>Takaisin Etelä-Pohjanmaalle matot eivät Belgiasta enää palaa, vaan ne jatkavat matkaa asiakkaille Etelä-Eurooppaan ja ympäri maailman.</p>.<p>Ennen koronasulkujen alkua Korpela Flooringilla suunniteltiin laajentamista Kiinaan saakka.</p><p>– Lentoliput ja paikka Shanghain messuilta oli jo varattuna. Sitä suunnitelmaa on nyt kuitenkin siirretty, Tanja Olli toteaa.</p><p>Koronapandemia toi yritystoiminnalle omat haasteensa, mutta vielä suurempana hankaluutena on koettu Ukrainan sota.</p><p>– Moni kaukaisempi asiakkaamme on luullut, että sota vaikuttaa meihin suoraan ja olemme saaneet vakuuttaa asiakkaillemme, että tilanne on täällä ihan normaali. Ennen kaikkea haastetta on tuonut sodan nostamat materiaali- ja energiakustannukset, Jussi Korpela toteaa.</p>.<p>50 vuotta sitten mattokutomon perustanut Seppo Korpela toteaa, että osasi kuvitella kutomon olevan olemassa vielä 2020-luvulla.</p><p>– Mutta sitä en osannut ajatella, että mattoja viedään niin kauas.</p><p>Korpela Flooringin kaukaisimmat asiakkaat ovat olleet Australiassa ja Brasiliassa.</p><p>Yrittäjien mukaan viennin mahdollistaa muun muassa suomalaisen laadun arvostus maailmalla.</p><p>– Suomalainen laatu ja design, Olli tähdentää.</p><p>Korpela Flooringin tuotteet suunnitellaan itse, koska materiaalin tuntevia suunnittelijoita ei Suomessa ole.</p><p>– Myös työntekijät koulutetaan alusta asti, valmiita osaajia ei ole, Jussi Korpela toteaa.</p>