<p>”Myyjät joutuvat päivittäin kuuntelemaan haistattelua ja törkeyksiä asiakkailtaan. Se työ vaatii lehmän hermoja.”</p>.<p>Yllä oleva lainaus tuli minua vastaan ensimmäisenä, kun laitoin hakukoneeseen sanaksi lehmän hermot. <a href="https://urbaanisanakirja.com/word/lehman-hermot/">Urbaanin sanakirjan mukaan</a> ”lehmän hermot omaava ihminen on poikkeuksellisen rauhallinen”.</p><p>Samanlaisista tai mahdollisesti vieläpä kylmähermoisemmista luontaisista kyvyistä on takuulla apua, jos työskentelee turvallisuusalalla vartijana ja järjestyksenvalvojana.</p>.<p>Vaikka näennäisen rauhallinen märehtijä kärsii myös stressistä, ulkoinen olemus ja käytös todistivat, että vaikeaan työtehtävään joutunut vartija omistaa nuo sorkkaeläimeen liitetyt myyttiset lehmän hermot.</p><p>Käväisin loppuvuodesta seinäjokelaisessa hypermarketissa lähellä kiinnimenoaikaa. Ostostapahtumaa enemmän mieleeni jäi muutaman teinipojan loppuillasta pystyyn panema totaalinen hurlumhei kaupan käytävillä.</p><p>Sen sijaan että lapset olisivat olleet harrastuksiensa parissa tai viettämässä laatuaikaa läheisellä nuopparilla, naskalit olivat ideoineet iltansa ratoksi, että ”lainaavat” yhtä kaupan liikuntarajoitteisille varattua pyörätuolia, jolla sitten kiidätettiin varsin liikuntakyvykästä kaveria ees taas läpi itsepalvelukassojen.</p>.<p>Kassojen silmien pyörittelystä päätellen huppareidensa alla hihitellyt riiviökolmikko oli marketin henkilökunnalle ”entuudestaan tuttuja”.</p><p>Onneksi paikalla oli vartija. Hän ei provosoitunut kirjaimellisesti nenilleen hyppineen päärasavillin yrityksistä huolimatta.</p><p>Lopulta sinnikäs puhe ja toisto lannistivat kaupassa hunnilauman tavoin ryntäilevän poikalauman. Kolmikko ohjattiin ulos topakoin mutta ei voimakkain äänensävyin.</p><p>Voimankäyttöä ei tarvittu. Ammattitaitoiset järjestyksenvalvojat osaavat hoitaa mahdolliset häiriöt pois keskustellen.</p>.<p>Uskoakseni niin kauppakeskukset, hypermarketit kuin kivijalkakauppiaatkin toivottavat nuoret enemmän kuin tervetulleiksi. Ovathan teinit jo nyt merkittäviä asiakkaita ja kasvavat entistä kuluttajatietoisemmiksi.</p><p>Hankalasta alkutilanteesta huolimatta järjestyksenvalvojan ja nuoren kahnaus voi päättyä kohtaamiseen, jota voi pitää onnistuneena. </p><p>Ikävät kokemukset voivat luoda myös jatkumon väärinkäsityksille, jossa lähes jokainen nuori niputetaan liian helposti potentiaaliseksi häiriköksi.</p><p>Lähipiiriini kuuluva teini ainakin koki epäoikeudenmukaiseksi, kun kaveriporukan yhteisen kauppareissun päätteeksi ravintola hääti alta aikayksikön samaan pöytäseurueeseen kuuluneen poikanelikon puolikkaan, joka ei ollut ainakaan heti tilannut pikaruoka-ateriaa toisen kaksikon tavoin.</p><p>Aito vuorovaikutus mahdollistaa ainakin sen, ettei paha kello kuulu kauas nuorten suosimilla somealustoilla. Nuoret tuntevat tulleensa nähdyiksi, eivätkä äänestä jaloillaan myöskään vartuttuaan. </p><p>Myönteinen palvelukokemus ei ainakaan tietoisesti karkota tulevia sukupolvia yhä enemmän verkkokaupan pariin.</p><p>Kuulluiksi nuoret todellakin ryhmässä tulevat. Muistanhan itsekin olleeni joskus nuori, vapaa ja ilakoiva.</p><p>Jaksan uskoa samaan kuin haastattelemani Rewellin toimitusjohtaja <strong>Susanna Spak</strong>: </p><p>– Nuoret käyttäytyvät pääsääntöisesti erittäin fiksusti. Se on hyvin marginaalinen porukka, joka ei käyttäydy hyvin. Kaikki lähtee aina kotikasvatuksesta, 15 vuotta Vaasan keskustassa kauppakeskusta luotsannut Spak peräänkuulutti.</p><p>Lue myös: <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/ik%C3%A4v%C3%A4st%C3%A4-uhkaussoitosta-syntyi-turvaa-suomalaisille-kuluttajille-rewellin-ja-ideaparkin-pomot-kertovat-kauppakeskustensa-arjesta">Ikävästä uhkaussoitosta syntyi turvaa suomalaisille kuluttajille – Rewellin ja Ideaparkin pomot kertovat kauppakeskustensa arjesta</a></p><p>Lue myös: <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/pohjalaiset-luottavat-omiinsa-ison-omenan-tapahtumat-eiv%C3%A4t-muuta-ohjeistuksia">Pohjalaiset luottavat omiinsa – Ison Omenan tapahtumat eivät muuta ohjeistuksia</a></p>