Onnettomuustutkintakeskus kaipaa parannuksia drone-ilmailun tiedottamiseen –  Ilmavoimien lentokone ja pelastuslaitoksen lennokki törmäysvaarassa viime helmikuussa

VALKEAKOSKI

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) suosittaa, että miehittämättömän ilmailun tiedotustoimintaa Suomen lennonjohdossa parannetaan. Otkes suosittaa Liikenne- ja viestintävirastoa varmistamaan, että lennonjohtopalveluista Suomessa vastaava ANS Finland ohjeistaa menettelyt kauko-ohjattujen ilma-alusten käytöstä.

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi totesi tiedotustilaisuudessa, että uuden teknologian käyttöönottoon liittyy usein hyötyjen ohella uudenlaisia riskejä.

–  Varsinkin jos lennätetään miehittämätöntä ilma-alusta sellaisella paikalla, missä on muuta ilmailua, silloin toiminnan täytyy olla hyvin kurinalaista, Nurmi sanoi.

Vaaratilanteiden "voimakas kasvu" taittui

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tilastoinut dronesta johtuneita häiriötilanteita vuodesta 2013 alkaen. Niissä esimerkiksi dronen lennättäjä on menettänyt laitteen hallinnan, laitetta on lennätetty kielletyllä alueella tai on ollut törmäysvaara.

Viime vuonna Traficom kirjasi 63 tällaista tilannetta. Ylitarkastaja Henri Hohtarin mukaan luku oli positiivinen yllätys, sillä vuotta aiemmin tilanteita raportoitiin 85 kappaletta.

–  Aiemmin luku on kasvanut aika voimakkaasti vuodesta toiseen, Hohtari kertoo STT:lle.

Hohtari toivoo, että pienenemisessä näkyy uusien laitteiden käyttösääntöjen vakiintuminen, mutta varmaa syytä kehityksen muutokselle on hänen mukaansa vaikea antaa.

Mukana on muutama tapaus, jotka eivät tapahtuneet Suomessa, mutta jossa osallisena oli suomalainen kone, kuten ulkomaille laskeutunut suomalaisen lentoyhtiön kone.

Ilmavoimat ja pelastuslaitos kohtasivat

Otkes antoi suosituksensa liittyen tilanteeseen, jossa Ilmavoimien lentokone ja kauko-ohjattava lennokki olivat vaarassa törmätä toisiinsa viime helmikuussa Valkeakoskella. Tilanteen molemmat osapuolet olivat viranomaisten koneita.

Vaaratilanne syntyi, vaikka kauko-ohjaaja toimi määräysten ja ohjeiden mukaan, Otkes kertoo. Pirkanmaan pelastuslaitoksen ohjaama drone lensi noin 10 metriä matalammalla kuin Ilmavoimien Learjet-lentokone. Sivuttaisetäisyyttä oli noin 60 metriä.

–  Tästä saamme hyvää oppia nimenomaan miehittämättömän ilmailun turvallisuuden kehittämiseen, Nurmi sanoi.

Otkes antoi tilanteesta myös kolme muuta suositusta, jotka liittyivät ilmailulain ja ilmailumääräyksen johdonmukaisuuteen, viranomaisten väliseen tiedotukseen eri osapuolten lentotoiminnasta sekä Droneinfo-sovelluksen puutteiden korjaamiseen. Otkesin mukaan Traficomin Droneinfo-sovellus ei esimerkiksi mahdollista lennätysilmoituksen tekemistä etukäteen.

Kommentoi











Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi