Perimä vaikuttaa voimakkaasti elimistön kykyyn polttaa rasvaa, kertoo Jyväskylän yliopiston tutkimus

HELSINKI

Perintötekijät määrittävät voimakkaasti sitä, miten tehokkaasti ihmisen elimistö käyttää rasvaa energian lähteenä, ilmenee Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksesta.

Rasvan käytön tehokkuuden on jo aiemmin havaittu vaihtelevan voimakkaasti ihmisten välillä. Kuitenkin vain alle puolet vaihtelusta on pystytty yhdistämään eroihin elintavoissa tai kehonkoostumuksessa. Perimän on epäilty selittävän loput vaihtelusta, mutta siitä ei ole aiemmin ollut tutkimusnäyttöä.

Tulokset perustuvat tutkimukseen, johon osallistui 23 identtistä mieskaksosparia. Yhdeksän parin kaksoset erosivat toisistaan liikunnan harrastamisessa tutkimusta edeltävän kolmen vuoden ajalla. Perimän ja liikunnan harrastamisen yhteyttä rasvan käyttöön energianlähteenä selvitettiin levossa ja polkupyöräergometritestin aikana.

Tuloksista selvisi, että identtiset kaksoset käyttivät levossa rasvaa energianlähteenä samankaltaisella teholla. Vieläkin enemmän yhtäläisyyttä oli liikunnanaikaisen rasvan käytön huippuarvossa.

Jyväskylän yliopiston tohtorikoulutettava Jari Karppinen kertoo, ettei tutkimuksesta voi vetää sellaista johtopäätöstä, että jotkut ovat tukevampia tai hoikempia riippumatta liikunnasta.

–  Rasvan hapetuskyky, jota me tutkittiin, on irrallinen kehonkoostumuksesta, Karppinen sanoo.

Kehonkoostumus tarkoittaa sitä, että kuinka paljon kehossa on muun muassa rasvakudosta ja kuinka paljon lihaskudosta. Vaikka ihminen pystyisi käyttämään paremmin rasvaa energian lähteenä, hänen painonsa ei pysy helpommin hallinnassa.

Kevyt liikunta hyödyllistä

Karppisen mukaan osin yllättävää oli, että liikunnan harrastamisen suhteen toisistaan eroavien kaksosten välillä ei havaittu suurta eroa rasvan käytössä levossa tai liikkuessa.

–  Perimän yhteys rasvojen käyttöön näyttäytyi aineistossa osin jopa liikunnan harrastamista suurempana, Karppinen kertoo.

Hänen mukaansa tutkijoita kiinnostaa se, että onko rasvan hapetuskyky merkityksellinen tekijä aineenvaihdollisen terveyden kannalta. Jos näin on, liikunnalla voidaan parantaa rasvan hapetuskykyä. Voidaan esimerkiksi valita sellaisia liikuntamuotoja, jotka parantavat rasvan hapetuskykyä.

–  Yksi liikuntamuoto saattaa olla peruskestävyysharjoittelu, eli harjoittelu, jossa hengästyy ja tulee lämmin, mutta pystyy puhumaan, Karppinen sanoo.

Tällaisia liikuntamuotoja ovat muun muassa sauvakävely, rauhallinen uinti tai kevyt lenkkeily, jotka soveltuvat kaikille ja jotka sisältävät vähän riskejä.

Kommentoi











Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Kotimaan uutiset