Poliitikot evästävät Veikkausta korjaamaan mainontalinjaansa – omistajaohjausministeri painottaa arpajaislain uudistuksen tärkeyttä

HELSINKI

Veikkauksen toimintaa valvovat poliitikot patistavat valtionyhtiötä korjaamaan mainontaansa.

Veikkauksen toiminta nousi viikonloppuna uudelleen keskusteluun yhtiön radiomainoksen myötä. Mainoksessa terapeuttihahmo kehottaa pelaamaan Veikkauksen Toto-peliä. Kesä-heinäkuun vaihteessa porua puolestaan herätti Keno-mainos, jossa pelaamisen kerrottiin kuuluvan monen päivärutiineihin, siinä missä kahvilla käyntikin.

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) aikoo keskustella Veikkauksen mainoksista käydessään aiemmin sovituilla vierailuilla valtionyhtiöissä syksyllä.

–  Epäilen, että he ottavat tämän asian itse esille, Paatero toteaa.

Pitää olla huomattavasti tarkempi

Paateron mukaan pelien mainonnassa pitää olla huomattavasti tarkempi kuin tähän mennessä. Hän ei kuitenkaan näe tarvetta erityiselle omistajanohjaukselle Veikkauksessa, sillä yhtiö on jo itse ilmoittanut tulossa olevista muutoksista.

Valmisteilla olevaa arpajaislain uudistusta Paatero pitää tärkeänä.

–  Siellä varmasti on mahdollisuuksia miettiä monenlaisia ratkaisuja, miten mainontaa rajoitetaan. Erityisesti on huoli siitä, että mainokset yllyttävät sellaiseen pelaamiseen, mikä ei pysy aisoissa.

Arpajaislain uudistus kuuluu sisäministerin vastuualueelle.

Hallintoneuvoston puheenjohtaja vaatii selvitystä

Veikkaus tiedotti tiistaina laittavansa puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka. Yhtiö aikoo kammata läpi markkinointinsa ohjeistuksen ja päätöksenteon.

Yhtiön rahapelitoiminnan vastuullisuutta valvovan hallintoneuvoston puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen edellyttää yhtiöltä selvitystä siitä, miten virheet mainonnassa jatkossa vältetään.

Heinosen mukaan Veikkaus ei saa mainonnassaan koetella lain rajoja, vaan toiminnan on pysyttävä "tuhdisti vastuullisella puolella". Hänen mukaansa viikonloppuna ja aiemmin kesällä kohua herättäneet mainokset vesittävät pahasti sitä hyvää työtä, mitä vastuullisen pelaamisen eteen on uuden yhtiön aikana tehty.

Ulkopuolinen selvittäjä käy läpi markkinoinnin

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski kertoo STT:lle, että ulkopuolinen selvittäjä käy läpi yhtiön markkinoinnin päätöksentekoprosessin ja ohjeistuksen. Asiasta keskustellaan myös Veikkauksen toimintaa valvovan Poliisihallituksen kanssa.

–  Iso kysymys on, miksi markkinoinnin prosessimme ei ole toiminut niin, että näiden mainosten tuotantoon meno olisi pysähtynyt ennen kuin ne ovat ulkona, Sarekoski sanoo. Yhtiö tiedotti toimista tiistaina aamupäivällä.

Kohua herättänyt radiomainos tuli toimitusjohtajan tietoon lauantai-iltana. Sarekoski kertoo keskustelleensa samana iltana puhelimessa mainoksesta varatoimitusjohtajan kanssa ja päättäneensä kampanjan keskeyttämisestä välittömästi.

"Mainoksen toteutus ei ollut hyvän maun mukainen"

Sarekosken mukaan mainoksen toteutus ei ollut hyvän maun mukainen, eikä siten vastannut yhtiön linjauksia. Toimitusjohtaja mainitsee haastattelun aikana useasti, että yhtiön tavoittelee toiminnalleen julkista hyväksyntää.

–  Lähtökohtamme on toimia siten, että Veikkauksen toiminta nauttii laajaa hyväksyntää. Kun julkista keskustelua seuraa, on pakko todeta, että näin ei näiden tapausten osalta ole ollut, Sarekoski sanoo.

Sarekoski viittaa Toto-mainoksen lisäksi kesä-heinäkuun vaihteessa porua herättäneeseen Keno-mainokseen.

Kohut eivät edistä monopolin säilymistä

Sarekoski myöntää, ettei kohujen tuoma julkisuus edistä Veikkauksen yksinoikeuden säilyttämistä rahapeleissä. Hän ei kuitenkaan ole saanut suoria yhteydenottoja aiheesta poliitikoilta.

–  Tämäntyyppinen julkisuus, mistä me nyt puhumme, ei ole yksinoikeusjärjestelmän tai yhtiön näkökulmasta positiivista.

Sarekosken mukaan Veikkauksen mainonnasta käydään Poliisihallituksen kanssa keskustelua toisinaan, mutta selvityspyyntöjen tarkkaa määrää hän ei osaa sanoa.

–  Poliisihallitukselta tulee selvityspyyntöjä, joihin vastataan ja viime kädessä toimitaan sen linjan mukaisesti, minkä viranomainen määrittää. Esimerkiksi aikoinaan Loton markkinointia korjattiin viranomaisten edellyttämällä tavalla, Sarekoski sanoo.

"Ei luultavasti liity mitään juridista ulottuvuutta"

Sarekoski ei suoraan ota kantaa siihen, onko yhtiön toiminta ollut lainmukaista kahdessa esille nousseessa tapauksessa. Hänen mukaansa viikonloppuna hyllytettyyn mainokseen ei "luultavasti liity mitään juridista ulottuvuutta". Aiemman Keno-mainoksen osa yleisöstä koki Sarekosken mukaan arkipäiväistävän pelaamista.

Eli sanotte, että Keno-mainos voi olla lainvastainen?

–  En sano niin, vaan totean, että mainoksen aiheuttamat reaktiot ovat sellaisia, että markkinoinnin tavoitteena ei ole eikä voi olla sellainen kokemus, Sarekoski toteaa.

Veikkaus saa lain mukaan markkinoida rahapelejä ja yhtiötä, jos markkinointi ei edistä taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista. Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti.

Poliisihallitus ei ole vielä käynnistänyt toimia

Poliisihallitus ei ole vielä aloittanut toimia Veikkauksen viikonlopun kiisteltyjen radiomainosten vuoksi. Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvio kertoo, että asia otetaan tarkasteluun välittömästi, kun väkeä palaa lomilta.

Varvion mukaan Poliisihallitus käy Veikkauksen kanssa keskusteluja useasti monista eri asioista. Veikkaukselle on lähetetty markkinointia koskevia selvityspyyntöjä, mutta varsinaista markkinoinnin laittamista tauolle ei ole toistaiseksi edellytetty.

–  Valvovana viranomaisena olemme aloitteellisia jatkuvasti, kun tarvetta ilmenee, Varvio sanoo.

Voidaan asettaa uhkasakko kiellon tehostamiseksi

Poliisihallitus on pyytänyt Veikkaukselta tänä vuonna selvityksiä kolmessa asiassa, joista yksi on aiemmin kesällä kohua aiheuttanut Keno-mainos. Lisäksi Veikkaukselta on pyydetty normaali vuosiselvitys.

–  Olemme puuttuneet johdonmukaisesti markkinoinnin määrään, laatuun ja sisältöön kirjallisesti ja toki myös suullisesti, Varvio kertoo.

Hänen mukaansa Poliisihallitus pyrkii lähtökohtaisesti ohjaamaan Veikkauksen markkinointia selvityspyyntöjen avulla. Laki sallii kuitenkin myös järeämmät keinot, jos rahapeliyhtiö ei noudata määräyksiä.

–  On mahdollista kieltää rahapelin markkinointi, ja asettaa kiellon tehostamiseksi uhkasakko, Varvio sanoo.

Kommentoi










Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa