<p><strong>Hanna Hietikko</strong></p><p>Viime viikolla vietettiin valtakunnallista Uutisten viikkoa, joka tunnettiin ennen nimellä Sanomalehtiviikko. Uutisten teemaviikon kunniaksi Ilkka-Pohjalaisen verkkosivuille piilotettiin koululaisten etsittäväksi urheilu-uutisia takova Ippe-robotti.</p>.<p>117:n Ipen löytäneen joukosta voittajaluokaksi arvottiin vaasalaisen Länsimetsän koulun 6R-luokka.</p><p>– Ensin oli hankalaa, mutta kun tiedettiin, mitä tehdä, ei siihen mennyt kuin minuutti, kommentoi Ipen verkkosivuilta löytänyt <strong>Miiku Lesonen</strong>, 12.</p><p>Lesosen tarkat silmät varmistivat luokan osallistumisen kilpailuun.</p><p>Suurin osa Lesosen luokkalaisista saa uutisensa sosiaalisesta mediasta, tarkemmin sanottuna Tiktokista. Uutisia kuullaan myös radiosta tai vanhemmilta, jotka linkkaavat lapsilleen juttuja, jotka voisivat heitä kiinnostaa.</p>.<h2>“Joulu on kerran vuodessa, media on läsnä joka päivä”</h2><p>Viittausgallup luokassa osoittaa, että pari oppilasta seuraa uutisia päivittäin, neljä viikoittain ja kuukausittain niitä seuraavat kaikki 21 oppilasta. Kuukausittaisen kattavuuden syynä on se, että luokka katsoo yhdessä Lasten uutisia lähes joka viikko.</p><p>– Mediakasvatukseen ei riitä viikko. Media-asioissa täytyy olla lasten tukena jatkuvasti, luokanopettaja <strong>Marita Reinikka</strong> kertoo.</p><p>Reinikka pitää mediakasvatuksellisia aiheita esillä opetuksessa sen mukaan, mikä kulloinkin on omalle ryhmälle ajankohtaista. Koko koulussa on tänä vuonna teemana hyvinvointi, johon liitetään joka kuukausi jokin vielä tarkempi teema. Tammikuussa oli sopivasti teemana media ja hyvinvointi.</p><p>– Se että saadaan viikoksi paperi- ja digilehdet käyttöön innostaa kyllä uutisien käyttöön opetuksessa.</p><p>Luokalla on tapana pitää tunnetiistaita tai -torstaita.</p><p>– Joulu on kerran vuodessa, mutta media on läsnä joka päivä. Koululaisilla voi olla teknistä osaamista, mutta henkinen puoli ei välttämättä ole vielä valmis kaikkeen siihen, mitä mediassa tulee vastaan, Reinikka kuvailee.</p>.<h2>Monituiset mediataidot</h2><p>Mediataitojen harjoittelua on hyvä jatkaa ympäri vuoden, vaikka teemaviikot sijoittuvatkin alkuvuoteen. 6R-luokan oppilaat ovat alakoulun aikana oppineet monenlaisia mediataitoja käytöstavoista alkaen.</p><p>– Somekäyttäytymisestä on ollut puhetta. Ei saa kiusata, <strong>Isabella Niemi</strong>, 12, kertoo.</p><p>– Pitää olla asiallinen, <strong>Sanni Valkama</strong>, 12, täydentää.</p><p>Ruutuaika on aihe, jota on myös käsitelty. Joillakuilla puhelimen käyttöä on rajattu, toisilla se on vapaata.</p><p>Tiktokin lisäksi Valkama, Lesonen ja Niemi kertovat käyttävänsä Instagramia, jossa myös tulee vastaan uutisia. He sanovat tunnistavansa uutisen somesta sen jakajan perusteella.</p><p>Uutisten viikko oli poikkeuksellista aikaa, kun uutisia luettiin lehdistä ja uutissivustoilta. Jotkut 12-vuotiaista 6R:n oppilasta ovat kuitenkin lukeneet sanomalehtiä kotona, kuten Valkama ja Niemi. Lesonen taas on lukenut Ilkka-Pohjalaista aiemminkin mummolassa.</p>