<p>Seinäjoella on viisi työntekijää, jotka pyörittävät Joe Scooterin sähköpotkulautojen toimintaa, kertoo yrityksen operatiivinen johtaja <strong>Niko Kirjonen. </strong></p><p>– Joka kaupungissa on oma kohde-esihenkilö, korjaaja ja kenttätyöntekijöitä. Esihenkilö tekee myös kenttätyötä. Kaikki työntekijät Seinäjoella ovat paikallisia nuoria aikuisia.</p><p>Joe-laudat ovat uusiokäytettyjä. Sen kautta yritys pyrkii toiminnallaan tukemaan kiertotaloutta. </p><p>– Laudat kerätään kaduilta, viedään hallille lataukseen ja tuodaan sieltä uusille paikoille. Varastotiloissa hoidetaan myös tarvittaessa lautojen huolto. </p><p>Lautoja kerätään vaihtelevalla aikataululla. Yleensä yksittäinen lauta ladataan noin 3–5 päivän välein. Viikonloppuisin laudoilla ajellaan yleisesti hieman enemmän, jolloin latausväli ei veny niin pitkäksi. Myös sää vaikuttaa latauksen tarpeeseen.</p><p>– Jos on esimerkiksi todella sateista, lautoja haetaan lataukseen useammin.</p><p>Kun lauta haetaan varastolle, kenttätyöntekijät tutkivat, onko lauta kaikin puolin kunnossa.</p><p>– Aina jotain voi mennä tahattomastikin rikki.</p><p>– Meillä on tietenkin myös tekninen tuki, josta voi tulla raporttia, jos lauta on esimerkiksi huonosti pysäköity tai rikkinäinen. Silloin meidän työntekijät käyvät tarkistamassa tilanteen.</p><p>Ajon päättyessä Joe Scooterin -sovelluksessa on kommenttikohta, johon asiakas voi kirjoittaa omia huomioitaan laudan toiminnasta. </p>.<p>Tierin aluepäällikön <strong>Juuso Koskelan</strong> mukaan yrityksellä on operatiivinen kumppani Vaasassa, Sisäsataman terassi Oy. </p><p>Kumppani tuottaa Tierille palvelun eli sähköpotkulautojen keräilyn, akun vaihdon ja niiden siirtämisen. </p><p>– Meidän järjestelmien kautta me saadaan todella paljon dataa laudoista muun muassa GPS-paikantimien avulla. Sieltä me nähdään, jos lauta on esimerkiksi tietyn tuntimäärän seissyt paikoillaan. Silloin järjestelmään lisätään tehtävä, jotta työntekijä osaa käydä katsomassa lautaa. </p><p>Jos lauta on hyvällä paikalla ja asiakas voi sen todennäköisesti siitä vuokrata, laudan annetaan olla samassa paikassa. </p>.<h2>Ilkivalta on yleistä</h2><p>– Laudat kestävät aika paljon kaatumisia. Jos ne menevät kaatumisesta rikki, kyseessä on yleensä tahallinen teko.</p><p>Monia ihmisiä laudat ärsyttävät. Koskela kertoo törmänneensä useisiin tilanteisiin, joissa lautoja on heitelty vain sen vuoksi ettei niistä ole tykätty. </p><p>– Ollaan ihan haastateltukin näitä henkilöitä. Ilkivallan tarkoituksena on ollut luoda negatiivisia asenteita sähköpotkulautoja kohtaan, jotta ne kiellettäisiin.</p><p>Laudoissa on hyvä seisonta tuki, joten Koskelan mukaan ne eivät kovin helposti itsestään tai tuulesta kaadu. </p><p>– Tietysti katu ja maa voi olla epätasaista tai pehmeää, mutta kunnon asfaltilla ei laudan pitäisi kaatua. </p><p>Ilkivallan tekijöitä on saatu kiinni esimerkiksi vartijan toimesta tai valvontakameroiden avulla. </p><p>– Näissä tapauksissa on rikosoikeudelliset seuraamukset ja henkilö on korvausvelvollinen. </p>