<p><strong>Markku Greggilä</strong> koki tuskastuttavia hetkiä vaimon leikkauksen jälkeen.</p><p>Mustasaarelaisen Greggilän vaimo leikattiin Vaasan keskussairaalassa kesällä ja siirrettiin sen jälkeen Mustasaareen vuodeosastolle. Vaimo oli käynyt aiemmin läpi useita leikkauksia.</p><p>– Neljältä aamulla puhelin soi, että vaimo sai komplikaatioita ja hänet vietiin takaisin keskussairaalaan. Hänen tilanteensa oli silloin vakava, Greggilä kertoo.</p><p>Hän säikähti, mutta oli silti tyytyväinen vaimon päästessä isoon sairaalaan hyvään hoitoon.</p><p>Sitten alkoivat ongelmat. Greggilä ei saanut vaimoaan kiinni kännykästä ja yritti soittaa sairaalaan.</p><p>Vaihteessa pyöri vain automaattinen vastaus:</p><p><em>Hej, du har ringt till Österbottens välfärdsområdets telefonväxel. Samtalet bandas för att förbättra kvaliten på vår kundtjänst. Hei, olet soittanut Pohjanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihteeseen. Puhelusi nauhoitetaan kehittääksemme asiakaspalvelumme laatua.</em></p><p>Tämän jälkeen nauhoite kertoo, että vaihde on avoinna arkisin kello 7–17. Virka-ajan ulkopuolella kyseiseen yksikköön voi soittaa suoraan. Yksiköiden yhteystiedot löytyvät netistä.</p><p>80-vuotias Greggilä ei kuitenkaan käytä nettiä. Hän työskentelee hieman edelleen käytettyjen kodinkoneiden yrityksessään ja käyttää töissä tavallista kännykkää ilman nettiä.</p><p>– Meikäläinen ei ymmärrä mitään netistä. Ylipäätään, jos joku etsisi minulle kaikkien osastojen yhteystiedot, joutuisin soittamaan ja häiritsemään kaikkia osastoja.</p>.<h2>Mies lähti paikan päälle etsimään vaimoaan</h2><p>Kun Greggilä ei saanut ketään kiinni sairaalasta, hän lähti paikan päälle etsimään oikeaa osastoa ja vaimoaan. Aamulla viideltä hän kysyi asiasta päivystyksen vastaanotossa. Siellä oleva henkilö löysi vaimon tarkkailusta, ja tämän puhelin saatiin auki. </p><p>Greggilän vaimo voi nykyisin hyvin. Miestä on kuitenkin jäänyt mietityttämään sairaalan saavutettavuus puhelimella.</p><p>Hänestä on uskomatonta, että ihmisiin saa yhteyden vasta seitsemän jälkeen.</p><p>Omaiset eivät välttämättä tiedä, mille sairaalan osastolle heidän täytyy soittaa.</p><p>Greggilä miettii tilannetta, jossa jonkun omainen joutuu esimerkiksi onnettomuuteen. Hänet viedään keskussairaalaan, jonne läheiset yrittävät soittaa virka-ajan ulkopuolella.</p><p>– Eihän tavallinen ihminen tiedä, mihin soittaa: päivystykseen, teho-osastolle, leikkaussaliin vai minne. Ennen puhelimeen vastasi virka-ajan ulkopuolella vahtimestari. Miksi muuttaa jotain, mikä toimii? Greggilä kysyy.</p>