<p>Kaskisten kevätmarkkinoille pääsee lauantaina museojunan kyydissä. </p><p>Juna liikennöi välillä Seinäjoki-Kaskinen-Seinäjoki. 113 kilometrin pituista matkaa taitetaan yhteen suuntaan kolmen tunnin ajan. Juna pysähtyy reitin varrella kahdeksalla väliasemalla.</p>.<p>Juna koostuu 1950-luvulta peräisin olevista puumatkustajavaunuista sekä 1970-luvun teräskorisista vaunuista. Kyydissä voi tunnelmoida myös 1970-luvun ravintolavaunussa, jossa tarjoillaan virvokkeita ja pientä purtavaa. Vaunut lämmitetään tarvittaessa ja niistä löytyvät wc:t. </p><p>Vaunuja vetävät 1960-luvun Dv15- ja Dv16-museodieselveturit. Ne kulkevat kuudenkymmenen kilometrin tuntivauhdilla.</p><p>– Suupohjan rata on sen verran huonossa kunnossa, että kovempaa ei voida ajaa, <strong>Miko Rautiainen</strong> Haapamäen Museoveturiyhdistyksestä sanoo.</p><p>Toisaalta kyseiset veturityypit on alun perinkin suunniteltu ratapihojen vaihtotöihin ja lyhyille matkoille. Niiden maksiminopeus on 75–85 kilometriä tunnissa. </p>.<h2>Perinne vaarassa katketa</h2><p>Museoveturiyhdistys on jo usean vuoden ajan järjestänyt museomatkan Kaskisten kevätmarkkinoille. Traditio loppuu, mikäli <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/suupohjan-rata-suljetaan-ensi-vuonna-liikenteelt%C3%A4-korjaust%C3%B6iden-arvioidaan-maksavan-yli-200-miljoonaa-euroa">Suupohjan rata lakkautetaan</a>, kuten Väylävirasto uumoilee ensi vuonna tekevänsä. Radan lakkauttamista perustellaan sen huonolla kunnolla ja vähäisellä liikennemäärällä.</p><p>– Suupohjan radalla kulkee päivittäin ehkä yksi juna ja esimerkiksi tulevana lauantaina vain meidän museojunamme. Jos saataisiin enemmän raideliikennettä, silloin rataa ei tarvitsisi sulkea, Rautiainen pohtii.</p><p>Kaskisiin <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/jos-suupohjan-rata-lakkautetaan-miten-k%C3%A4y-mets%C3%A4-boardin-j%C3%A4tti-investoinnin-kaskisiin-toimitusjohtaja-mika-joukio-vastaa">suunnitteilla oleva Metsä Boardin taivekartonkitehdas</a> todennäköisesti lisäisi raideliikennettä huomattavasti tai ainakin riittävästi.</p><p>– Uskon kyllä, että yksi iso tehdas toisi radalle tarpeeksi liikennettä.</p><p>Raideliikenteen hyödyt tulevat hänen mukaansa esiin etenkin ympäristönäkökohdissa.</p><p>– Yksi tavarajuna kuljettaa suunnilleen 30 tukkirekan kuorman. Polttoainetta kuluu huomattavasti vähemmän.</p>