Närpiön puolella lähellä Kaskisten rajaa olevan patosillan uusi nimi suututti ruotsinkieliset – Ei mikään Koiraluoto!

Kantatie 67:llä Kaskisiin tultaessa ensimmäinen silta on nyt viralliselta nimeltään Hundholmens bro ja tuleva uusi silta samassa paikassa viralliselta nimeltään Koiraluodon silta – ellei sitten nimeä muuteta rekistereihin.
Kantatie 67:llä Kaskisiin tultaessa ensimmäinen silta on nyt viralliselta nimeltään Hundholmens bro ja tuleva uusi silta samassa paikassa viralliselta nimeltään Koiraluodon silta – ellei sitten nimeä muuteta rekistereihin.
Kuva: Jorma Havula
  • Jorma Havula
Jaa artikkeli

Kantatie 67:llä Närpiössä lähellä Kaskisten rajaa oleva niin sanottu ”Kaskisten patosilta” uusitaan ja työt ovat jo käynnistyneet. Täysin valmista pitäisi olla viimeistään ensi kesänä. Urakan hinta on 1,8 miljoonaa euroa.

Sillan virallisesta nimestä on noussut rannikolla kova keskustelu, jossa on jo ripaus kieliriidan aineksia. Nykyinen silta on nimeltään Hundholmens bro, eikä sille ole ollut virallista suomenkielistä nimeä.

Ely-keskuksen siltainsinööri Jukka Ylimäki oli nimennyt tulevan uuden sillan Koiraluodon sillaksi, ja siitäkös äläkkä nousi. Ihmetystä on herättänyt, miten yksittäinen virkamies voi muuttaa jotakin nimeä noin vaan.

– Aina kun vanha silta hajotetaan ja tehdään täysin uusi, nimi pitää muuttaa, sillä meillä ja Väylävirastolla menee muuten rekisterit sekaisin. Uusi silta on kulkenut kaikissa suunnittelupapereissa alusta saakka nimellä Koiraluodon silta. Ajattelin, että aivan hyvin sen nimi voi olla Koiraluoto, kun vanhan nimi oli Hundholmen, Ylimäki perustelee nimivalintaansa.

Lisää kierroksia nimiriitaan tuli vielä siitä, kun Ylimäki meni sanomaan paikallislehti Syd-Österbottenin haastattelussa ruotsinkielisen nimen sopivan ”huonosti hänen suuhunsa”, vaikka hänellä ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raippaluodon sillallakin on vain yksi nimi

Siltatyömaasta kertovista tauluista oli viime viikolla joku teipannut yli Koiraluoto-sanan ja vaihtanut nimeksi Hundholmen. Lähitulevaisuudessa työmaatauluihin muutetaan nimi vielä kerran eli kaksikielisesti Hundholmens bro, Koiraluodon silta.

Ely-keskuksen investointipäällikkö Ari Perttu puolustaa Ylimäkeä ja sanoo, ettei siltojen nimillä muuteta paikkojen nimistöä.

– Kysymyksessä on ainoastaan siltarekisterissä oleva sillan yksilöivä tieto, jota ei käytetä julkisuudessa välttämättä ollenkaan, sanoo Perttu ja vahvistaa saman mitä Ylimäkikin eli että uusi silta saa aina uuden nimen sekaannusten välttämiseksi.

Hän ottaa nimiesimerkiksi Raippaluodon sillan.

– Sillalla on vain yksi virallinen nimi, Raippaluodon silta, mutta käytämme siitä lempinimenä myös Replots brota silloin, kun puhumme ruotsinkieliselle medialle tai annamme ruotsiksi informaatiosta, Perttu sanoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei Koiraluoto vaan Koirasaari

Tiistaina paikallislehti Syd-Österbottenin yleisönosastossa Suupohjan Sanomien eläkkeellä oleva päätoimittaja Seppo Kuusinen kritisoi nimimenettelyä ja Koiraluoto-nimeä.

– Myös suomeksi uusi nimiversio on väärä. Niin kauan kuin muistan, suomenkielisessä sanomalehdistössä on käytetty nimiä Koirasaari ja Koirasaaren silta. Ne olivat käytössä jo tietä ja siltaa rakennettaessa 1960-luvun lopulla. Koirasaari on suora käännös Hundholmenista. Koiraluoto puolestaan ​​tarkoittaa Hundskäriä, Kuusinen kirjoittaa.

Siltatyömaasta kertoviin työmaatauluihin oli jo viime viikon lopulla  joku vaihtanut  Koiraluoto-nimen tilalle Hundholmen. Nimi taulussa muuttuu vielä niin, että tilalle tulee Hundholmens bro / Koiraluodon silta.
Siltatyömaasta kertoviin työmaatauluihin oli jo viime viikon lopulla joku vaihtanut Koiraluoto-nimen tilalle Hundholmen. Nimi taulussa muuttuu vielä niin, että tilalle tulee Hundholmens bro / Koiraluodon silta.
Jorma Havula

Ylimäki ei ole koskaan kuullutkaan puhuttavan Koirasaaresta. Pertun mielestä nimiasiaan ei pitäisi liikaa takertua ja tapauksesta otetaan kyllä opiksi.

Voidaanko sillan nimi vielä vaihtaa?

– Jaa, siitä täytyisi sitten neuvotella Väyläviraston kanssa, sillä se on nyt tuolla nimellä jo kaikissa rekistereissä, Ylimäki sanoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urakka kilpailutettiin kahdesti

Sillan kanssa on ollut muutakin takkua kuin nimi. Siltaurakka jouduttiin kilpailuttamaan kahteen kertaan tänä keväänä.

– Ensimmäinen kilpailutus päättyi samana päivänä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja hinnat alkoivat nousta. Urakassa ei ollut indeksiä, ja tarjouskilpailun voittanut kieltäytyi allekirjoittamasta sopimusta niillä ehdoilla. Sovittiin sitten Väyläviraston kanssa, että kaikki tarjoajat saivat vetäytyä ja tehtiin uusi kilpailutus ja lisättiin indeksi mukaan, Ylimäki kertoo.

Koiraluodon sillan lisäksi samassa yhteydessä kilpailutettiin Kristiinankaupungin Tiukassa valtatie 8:lla oleva Storbron sillan peruskorjaus, jonka kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Pato erottaa makean ja suolaisen

Hundholmenin tai Koiraluodon silta tunnetaan Suupohjassa kansan parissa nykyään paremmin nimellä Kaskisten patosilta, vaikka se sijaitsee Närpiön puolella.

Nimitys tulee siitä, että sillan kupeessa oleva avattava pato erottaa Närpiönjoesta tulevan makean veden suolaisesta merivedestä. Makea vesi on Västerfjärdenin altaassa oikealla puolella kantatie 67:ää Kaskisiin tultaessa, ja makeaa vettä tarvitsee Metsä Boardin Kaskisten kemihierretehdas.

Koiraluodon silta on ensimmäinen silta tultaessa Seinäjoen suunnasta Kaskisiin.
Koiraluodon silta on ensimmäinen silta tultaessa Seinäjoen suunnasta Kaskisiin.

Västerfjärdenin altaan säännöstelyä ohjaa luvanhaltijana Etelä-Pohjanmaan ely-keskus, mutta säännöstelystä ja patorakenteista vastaa yhteisen sopimuksen perusteella Metsä Board.

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje