<p>Mäntsäläläisen <strong>Jani Laaksosen</strong> ralliautoon tuli vikaa Tuurin Rallissa lauantaina. Erikoiskokeen aikana kolmonen ja nelonen eivät menneet päälle.</p>.<p>Kuskia harmitti, koska menestymismahdollisuudet menivät siihen. Varikolla tiimi toimi ja hääräsi auton kimpussa. Tunkki nosti autoa niin että mies mahtui alle ja kiintoavaimet lentelivät. Tiimissä on mukana lähisukua. </p>.<p>– Ei enää mitään toivoa ole. Mutta lähdetään kokeilemaan siirtymätaipaleelle. Jos vaihteet eivät toimi, niin sitten se on turhaa. Ei ole kivaa eikä turvallista, Laaksonen pohti.</p>.<p>Vastoinkäymisiä tulee eteen, mutta Laaksosesta ralli on kivaa kun vehkeet toimivat. Siksi ajaminen motivoi ja kun kypärä on päässä, kaikki on pelissä. Laaksosella on vaimo ja kaksi lasta. Perhe vaikuttaa jonkin verran ralliharrastukseen.</p><p>– Mutta kyllä tähän kaikki ylimääräinen aika ja raha menee.</p>.<h2>Kaikki keinot käytössä, mutta vauhti puuttuu</h2>.<p>Myös hyvinkääläisellä <strong>Jukka Riuttasella</strong> oli takanaan vastoinkäymisiä. </p><p>– Kun lähtee sarjaan, niin aina jokin menee pieleen. Nyt tiellä on pysytty, mutta vauhtia ei ole tarpeeksi. Kaikki keinot ovat jo käytössä, joten enää vauhti ei parane.</p>.<p>Riuttasen huoltoporukka koostuu työkavereista. Ralliyhteisö noin yleensä on mukava.</p><p>– Apua saa, jos tarvitsee, sanoo ralliväen mustaa huumoria muuten viljellyt Riuttanen.</p>.<p>Seinäjokelaisen <strong>Jaakko Ollikkalan</strong> auton kimpussa pyöri lähisukua. <strong>Jussi Ollikkala</strong> on ollut mukana huoltojoukoissa koko veljen yli 10 vuotta kestäneen uran kanssa. </p> <p>Tuurissa auto oli kuulemma pelannut niin hyvin, että huoltomies oli päässyt helpolla.</p><p>– Voi vain nojailla autoon. Se kuuluu huoltomiehen tehtävään.</p>.<p>Mukana huoltohommissa on koko perhe. Se vie vapaa-aikaa, mutta tekeminen on niin kivaa, että reissuille on mukava lähteä.</p>.<h2>Rajoitetusti renkaita käytössä</h2>.<p>Tuuri Ralli on osa F-cupia. Neljän erikoiskokeen ralliin ilmoittautui 85 kilpailijaa 22 eri luokassa. <strong>Jari Myllyaholla</strong> oli rallissa katsastuspäällikön rooli. Ennen hän ajoi autoa itse, mutta kun hän loukkasi itseään, lääkäri kehotti etsimään toisen harrastuksen.</p>.<p>Myllyaho jäi autourheilun pariin. Katsastuspäällikkönä hän toimii vuodessa noin 5–6 viikonloppua. Tehtävää varten on pitänyt käydä useita päivän, parin koulutuksia.</p><p>Myllyahon mukaan ralleissa on toistaiseksi riittänyt toimitsijoita, mutta näköalat eivät ole kummoiset.</p>.<p>–Keski-ikä on aika korkea, joten otamme kaikki nuoret avosylin vastaan.</p><p>Tuuri Rallissa katsastuspäällikön tiimillä oli valvottavana uusi sääntö. Rengastarkastuspisteellä tarkistettiin renkaat, joita autokunnalla saa sarjan aikana käytössä olla kahdet.</p><p>– Säännöllä pyritään hillitsemään muutenkin kalliin harrastuksen kustannuksia. Se on otettu hyvin vastaan.</p>.<h2>Katsojia läheltä ja kauempaa</h2>.<p>Ähtäriläiset <strong>Anu</strong> ja <strong>Juha Niskala</strong> sanovat olevansa satunnaisia rallikatsojia. Molemmilla on lajista lämpimiä muistoja. Juha sanoo suosikkinsa olleen kaima Juha Kankkunen.</p>.<p>– Sama täällä. Isän kanssa seurattiin kisoja, Anu Niskala sanoo.</p><p>Ralliin kaksikon tuo tunnelma ja vähän kisamakkarakin. Omaa ajotaustaa heillä ei ole, mutta Juhalla on kartanlukijatuttuja, joista yksi on mukana Tuuri Rallissakin.</p>.<p>Vöyriläiset <strong>Gabriel</strong> ja <strong>Christian Helsing</strong> olivat lähteneet ensimmäisen kerran rallikisoihin. Gabriel Helsing opiskelee autoalaa ja on kiinnostunut autourheilusta. Peltoautokin löytyy.</p>.<p>– Autot ovat aina kiinnostaneet, ja olen käynyt katsomassa driftingiä ja sen sellaista. Mutta rallin suhteen odotuksia ei oikein ole, kun tämä on ensimmäinen kerta, Helsing sanoo ennen ensimmäiselle erikoiskokeelle suunnistamistaan.</p>