<p>Pellava- ja villakutomo Lapuan Kankureilla oli juhlapäivä torstaina.</p><p>Lapuan Kankurit sai Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -palkinnon. Titteli jaettiin nyt kolmannen kerran.</p><p>Aikaisemmin tässä kilpailussa on palkittu Marimekko vuonna 2019 ja Yle viime vuonna. Lapuan Kankurit pääsi siis kovaan sarjaan.</p><p>– Se on ihan hurja juttu, Lapuan Kankurien markkinointijohtaja <strong>Jaana Hjelt </strong>iloitsee.</p><p>Hjelt kuvailee palkintoa hienoksi yllätykseksi ja tunnustukseksi, koska brändityö kumpuaa syvällä yrityksen tekemisessä ja perusarvoissa. </p><p>– Kun olemme pk-yritys ja saamme palkinnon, voimme olla esimerkkinä muille pk-yrityksille siitä, että pitkäjänteisellä brändityöllä on mahdollista saada tällaisia palkintoja ja menestyä kansainvälisesti.</p>.<h2>Vahvat arvot ja vastuullisuus</h2><p>Asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta.</p><p>Kriteereihin kuuluivat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen.</p><p>Lapuan Kankurit on<em> </em>perheyritys, ja palkintoraati perusteli sen valintaa muun muassa vahvojen arvojen ja vastuullisuuden näkymisenä yhtiön toiminnassa.</p><p>– Meidän arvomaailma perustuu siihen, että olemme perheyritys ja teemme asioita hyvin pitkäjänteisesti ja ajattelemme seuraavia sukupolvia. Sen takia meillä on hyvin vahvasti mukana oma tuotanto ja sitä kautta hiilineutraalius- ja vastuullisuustavoitteet, Hjelt kertoo.</p>.<h2>Myymälä myös Japanissa</h2><p>Lapuan Kankurit valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossa Lapualla. Lapuan Kankureilla on tehtaanmyymälä Lapualla sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.</p><p>– Haemme verkostoja myös Suomen ulkopuolelta, että saamme erilaisia näkökulmia. Monesti kauempaa näkee suomalaisuuden paljon selvemmin. Esimerkiksi Tokion myymälällä on iso merkitys, kun siellä on maailman designalan kauppakeskittymä. Meillä on Japanissa myymälän lisäksi verkkokauppa ja laaja jälleenmyyjäverkosto, Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt taustoittaa.</p><p>Hjeltin mukaan Japani on Lapuan Kankurien suurin vientimaa, sillä noin kaksikymmentä prosenttia myynnistä menee nousevan auringon maahan.</p><p>Isoin panostus on Suomessa, ja Lapuan Kankurit avaa tänä vuonna Lapualle kaksi uutta tuotantolaitosta: villakehräämön ja viimeistelylaitoksen. Lapuan Kankurit tuo Suomeen takaisin tekstiiliteollisuutta, joka täältä ehti jo kerran kadota.</p><p>– Keräämme suomalaista lampaanvillaa lähitiloilta ja investoimme villatuotantoon ja sen tuotannon säilymiseen Suomessa.</p><p>– Meidän koko brändi pohjautuu vahvasti suomalaisuuteen. Olemme sitoutuneet investoimaan ja kehittämään tekstiiliosaamista Suomessa. Olemmekin mukana monenlaisessa koulutuksessa</p><p>Yritystä puolisonsa <strong>Esko Hjeltin </strong>kanssa luotsaava Jaana Hjelt pitääkin tärkeänä, että tietotaito siirtyy tuleville sukupolville.</p>.<h2>Pitkä historia</h2><p>Perheyrityksellä on yli sadan vuoden historia. Suvun ensimmäinen yritys perustettiin 1917, ja se oli Lankilankosken huopatossutehdas.</p><p>– Mieheni isä on kolmannessa polvessa ja perusti Lapuan Kankurit 1973. Me olemme jatkaneet tällä nimellä, Jaana Hjelt toteaa.</p><p>Tällä hetkellä yrityksellä on noin viisikymmentä työntekijää.</p>