<p>Suupohjan rata on kelvoton raideliikenteelle. Niin Väylävirasto lausuu Seinäjoelta Kaskisiin kulkevasta 113 kilometriä pitkästä rataosuudesta. Tuomio perustuu suoritettuun kuntokartoitukseen, jonka tuloksista virasto tiedotti toukokuun 24. päivänä.</p>.<p>Osuudella on jo entuudestaan liikennöity vähän, ja raideliikenteen totaalinen lopettaminen on ollut tapetilla aiemminkin. Vähäisistä liikennemääristä johtuen myöskään lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteita, ja radan rappioituminen on siitä suoraa seurausta. </p><p>Suupohjan radan siltojen turvallisuuspuutteet keräsivät kartoituksessa erityistä huomiota. Väyläviraston tutkimusten mukaan kuitenkin radan kaikki rakenteet ovat korjauksen tarpeessa. Rataosuus käsittää 35 siltaa ja 166 tasoristeystä, ja se on aikanaan suunniteltu täysin erilaiselle liikenteelle kuin mikä sillä nykyään liikennöi.</p><p>Väylävirasto linjaa, että rata on tarkoitus sulkea ensi vuoden puolella. Sitä odotellessa osuudella kulkevalle liikenteelle on asetettu paino- ja nopeusrajoitukset. Sulkemista pidetään parhaana vaihtoehtona korjausten hintalapun ja liikennemäärien arvioimisen näkökulmasta.</p><p>Alustava korjaustöiden hinta-arvio pyörii 240 miljoonan euron paikkeilla. Hintaan kuuluu suunnitelma radan sähköistämisestä. </p>.<h2>Rautatieyhdistys yllättyi linjauksesta</h2><p>Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys on ollut tietoinen Suupohjan radalla käynnissä olleista kuntokartoituksista, mutta Pohjanmaan rautatieyhdistyksen puheenjohtaja <strong>Jorma Vierulan</strong> mukaan Väyläviraston linjaus radan sulkemisesta tuli yllätyksenä.</p><p>Varsinkin kun Metsä Boardin taivekartonkitehtaan rakentamiselle odotetaan lopullista investointipäätöstä alkuvuodesta 2024.</p><p>– Meillä on kuitenkin tapetilla miljardi-investointi Kaskisiin. Kaiken tämän keskellä tämä oli yllätys. Kaikkihan me olemme sitä mieltä, että rata on peruskorjauksen tarpeessa, mutta jos radalle on luvassa vähintään miljoonan tonnin vuotuinen kuljetusmäärä, niin eihän tilanne radan suhteen suinkaan ohi ole, Vierula kommentoi.</p><p>Vierulan mukaan Metsä Boardin uuden kartonkitehtaan myötä kuljetusmäärät Suupohjan radalla olisivat Suomen poikittaisliikenteen mittakaavassa hyvin korkeat.</p><p>– Jatketaan vaikuttamistyötä, jotta Suupohjan rata peruskorjataan, ja se on tavaraliikenteessä sekä toivottavasti myös henkilöliikenteessä merkittävien aluetaloudellisten hyötyjen tuottaja, Vierula jatkaa.</p><p>Juttuun lisätty 24.5. klo 17:40 Jorma Vierulan kommentit.</p>