Alkoholijuomien vähittäismyynti supistunut kahdessa vuodessa

HELSINKI

Alkoholilain kokonaisuudistus vuonna 2018 ei näytä lisänneen alkoholijuomien vähittäismyyntiä, kertoo Päivittäistavarakauppa. Järjestön mukaan vähittäismyynti on supistunut absoluuttisena alkoholina mitattuna kaksi prosenttia vuosien 2017 ja 2019 välillä.

Lakiuudistus salli vahvojen oluiden, lonkeroiden ja siidereiden myynnin päivittäistavarakaupoissa. Keskioluen myynti laski Päivittäistavarakaupan mukaan lähes 5 prosenttia ja nelosoluen myynti kasvoi yli 20 prosenttia. Myös vahvojen lonkeroiden myynti kasvoi edelleen, ja niiden ostopaikkana päivittäistavarakauppa on vahvistanut osuuttaan.

–  Suomalaisten suosikkijuoma on kuitenkin yhä keskiolut, jonka osuus päivittäistavarakaupan olutmyynnistä on noin 88 prosenttia, kertoo Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Vähittäismyynti muodostuu päivittäistavarakaupan ja Alkon myynnistä.

–  Kokonaiskulutuksen ratkaisee myöhemmin arvioitava matkustajatuonnin määrä, joka lienee kasvussa Viron alkoholiveron alennusten vuoksi, Luoto huomauttaa.

Selvityksen teki Taloustutkimus tammikuussa 2020 Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta.

---

Korjattu uutista klo 9.27: Keskioluen osuus päivittäistavarakaupan olutmyynnistä on 88 prosenttia. Aiemmin jutusta saattoi saada käsityksen, että keskioluen osuus alkoholijuomien (koko) vähittäismyynnistä on 88 prosenttia.

Kommentoi











Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi