Alma Median tulos ja liikevaihto pieneni, toimitusjohtajan mukaan yhtiö saavutti kuitenkin pääoman tuotto- ja osinkotavoitteen

HELSINKI

Alma Median liikevaihto sen jatkuvissa toiminnoissa laski loka–joulukuussa 2,4 prosenttia 65,8 miljoonaan euroon. Oikaistu liikevoitto laski 8,7 prosenttia 12,5 miljoonaan euroon.

Alma Media kertoi tiistaina myyvänsä alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla.

Alma Media arvioi tänä vuonna jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan edellisvuoden tasolla. Yhtiön mukaan epävarmuus kansainvälisen kaupan kehityksestä jatkuu ja Alma Median toimintamaiden kansantalouksien kasvun odotetaan tänä vuonna joko pysyvän samalla tasolla tai hidastuvan edellisvuoteen nähden. Kansantalouksien kehitys heijastuu Alma Median rekrytointimainonnan kysyntään.

–  Median rakennemuutos jatkuu; mainonta ja sisältömyynti verkossa kasvaa ja painetun median kysyntä laskee. Datan, analytiikan, koneoppimisen ja automaation merkitys lisääntyy vaatien kasvavia panostuksia teknologiainvestointeihin. Digitaalisessa mainonnassa haku- ja sosiaalisen median mainonnan, mobiili- ja videomainonnan sekä sisältömarkkinoinnin odotetaan edelleen kasvavan nopeimmin, Alma Media katsoo.

Toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo tiedotteessa, että viime vuonna Alma Media saavutti pääoman tuotto- ja osinkotavoitteen, mutta talouskasvun taittuminen näkyi digitaalisen liiketoiminnan kasvun hidastumisena sen jäädessä 3,7 prosenttiin.

–  Alma Median tavoitteena on kasvaa digitaalisessa liiketoiminnassa markkinoita nopeammin, mikä edellyttää orgaanisen kasvun lisäksi tuekseen yritysjärjestelyitä, Telanne sanoo.

Sanoma Media Finland on STT:n pääomistaja.

Kommentoi











Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi