Valtio tulee hätiin turvaamaan lennot viidelle maakuntakentälle – mutta jatko ensi vuoden jälkeen jää auki

HELSINKI

Valtio rientää apuun tukemaan viiden uhatun maakuntakentän lentoliikennettä tulevan talvikauden jälkeen. Liikenne- ja viestintäministeriön alueiden lentoliikennettä selvittänyt työryhmä esittää, että valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.

Finnair ilmoitti aiemmin aloittavansa uudelleen liikenteen näille kentille talvikauden ajaksi, mutta lopettavansa kaupalliset lennot talvikauden päättyessä eli 27. maaliskuuta ensi vuonna. Liikenne on ollut koronan takia poikki toukokuusta lähtien.

Finnair sanoo aikovansa talvikaudella lentää näille kentille joitakin viikkovuoroja. Lentovuorot ja aikataulut julkaistaan lähiviikkoina. Osa viiden reitin lennoista lennettäneen kolmiolentoina, mikä mahdollistaa useamman kohteen palvelemisen yhdellä lennolla.

Lentoliikennetyöryhmää johtava valtiosihteeri Pilvi Torsti ei ryhdy vielä arvioimaan, kuinka laajaa ja minkä hintaista ostoliikennettä valtio voisi maakuntakentille hankkia. Ostettava lentoliikenne on joka tapauksessa kilpailutettava.

–  Yritämme maakuntien kanssa pohtia kilpailutusta niin, että se mahdollisimman hyvin palvelee tarvetta. Löydettäisiin sellainen malli, joka olisi alueiden Helsinki-Vantaan yhteyksien kannalta mahdollisimman järkevä, Torsti sanoi STT:lle.

Tarkoitus on Torstin mukaan nyt luoda poikkeusjärjestelyillä näkymä tulevaan.

–  Tässä on viisi kaupunkia, joissa on merkittävää vientiä ja jossa lennot ovat olleet toukokuusta alkaen poikki. Tavoite on ollut, että lennot mahdollisimman nopeasti alkaisivat.

Liikenteen jatkosta ensi vuoden jälkeen ei Torstin mukaan ole vielä ratkaisua, vaan tässä vaiheessa on keskitytty akuuttiin kriisitilanteeseen.

–  Tässä vaiheessa on vielä täysin mahdotonta sanoa, mikä on tilanne lennoissa siinä vaiheessa, Torsti sanoi ensi vuoden lopusta.

Torstin mukaan työryhmässä on kuultu monia eri yhtiöitä, jotka lentävät erilaisilla koneilla.

–  Varmaankin markkina tulee tulevaisuudessa kehittymään. On muitakin ratkaisuja kuin Finnair, Torsti sanoi.

Työryhmän ajatus on, että ensi vuoden loppuun asti voimassa oleva tilapäisratkaisu tarjoaisi aikaa kehittää pidemmän aikavälin ratkaisuja.

–  On tärkeää, että lentoliikenne turvataan koko maassa, myös poikkeusoloissa. Lentoliikennettä tulee kuitenkin kehittää pitkäjänteisesti ja kestävästi toiminnan tehokkuuden ja ympäristön ja ilmaston näkökulmasta, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotteessa.

Jatko turvattava ensi vuoden yli

Keskuskauppakamari on tyytyväinen suunnitelmaan turvata lentoliikenne ensi vuoden loppuun, mutta perää maakuntalennoille jatkoa myös ensi vuoden jälkeen.

–  Tämä on tervetullut kädenojennus, mutta ei pysyvä ratkaisu, sanoi johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Päivi Wood tiedotteessa.

Wood huomauttaa, että viisi maakuntakeskusta ovat vahvoja teollisuuspaikkakuntia. Toimivat lentoyhteydet ovat alueiden kansainvälisen saavutettavuuden kannalta elintärkeitä.

–  Lentonsa menettäneissä maakunnissa on ollut huutava tarve yhteyksien palauttamiselle, koska yritysten liiketoiminta vaatii nopeita lentoyhteyksiä Helsinkiin ja takaisin, Wood sanoi.

Myös Suomen Yrittäjät on lentojen päättymisestä huolissaan. Tukihorisontti ensi vuoden loppuun on liian lyhyt.

–  Jos lennot eivät jatku, se on raskas – jopa kohtalokas – isku maakuntien elinvoimalle, yrittäjyydelle ja matkailulle, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen huokaili tiedotteessa.

Torstin lentoliikennetyöryhmään kuuluu edustajia tuen piiriin ehdotettujen maakuntakenttien alueilta. Se luovuttaa loppuraporttinsa Harakalle syyskuun loppuun mennessä. Valtion tuesta päätetään ensi vuoden budjetin käsittelyn yhteydessä, minkä jälkeen liikenneministeriö voi aloittaa hankinnan. Tuen pitää olla yhteensopiva EU:n valtiontukisääntöjen kanssa.

Finnair sopeutti huhtikuussa lentojaan koronapandemian ja matkustusrajoitusten takia. Lennot näihin kaupunkeihin pantiin silloin jäihin. Reitit olivat Finnairin mukaan kannattavuudeltaan haasteellisia jo ennen koronapandemiaa. Finnair lentää lokakuussa noin 70–80 lentoa päivässä viimevuotisen yli 350 päivittäisen lennon sijaan.

Joensuussa iloittiin

Työryhmän kaavailema ostoliikenne sai kiitosta ryhmään kuuluvalta Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteyspäällikkö Sami Laakkoselta.

–  Finnairin siivin saamme lennot vielä marraskuussa käyntiin talven ajalle, ja valtion ostohankinta luo tämän jälkeen sillan ulottuen ensi keväästä vuoden 2021 loppuun saakka. Finnairin talvipalvelutason yksityiskohdat ratkeavat lähiviikkoina. Valtion ostopalveluhankinnan palvelutason yksityiskohdat puolestaan selviävät hankinnan jatkovalmistelun yhteydessä. Palvelutasoon tulee vaikuttamaan matkustusrajoitusten tilanne ja ennakoitavissa oleva kaupallinen kysyntä, Sami Laakkonen sanoi tiedotteessa.

Laakkosen mukaan ensi vuoden ostopalveluhankinnan poikkeuksellisuutta korostaa siihen linjattu sataprosenttinen valtion rahoitus.

–  Pääviestini on nyt se, että Joensuun lentomotti päättyy lokakuun jälkeen. Teemme täysillä töitä sen eteen, että Joensuuhun lennetään myös vuoden 2021 loppuun ulottuvan poikkeusratkaisun jälkeen, Laakkonen kiitteli.

Kommentoi











Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa








  • Uutiset
  • Urheilu