Ihmiset ryntäsivät joulun alla lahjakauppaan koronasta huolimatta, kerrotaan kauppaketjuista

HELSINKI

Koronaviruspandemia ei saanut ihmisiä siirtymään verkkoon jouluostoksille siinä määrin kuin ehkä ajateltiin, arvioidaan tieto- ja kodintekniikkaketju Powerista, Sokokselta sekä Keskolta STT:lle.

Ostoksia tehdessä korostui, että tuotteista otettiin perusteellisesti selvää verkossa. Kaupassa käytiin varmistamassa ostoksen mielekkyys ja maksamassa tuote.

–  Paljon on sitä, että verkkokaupassa tehdään varaus ja tarkemmat selvitykset tuotteesta. Lopullinen ostos tapahtuu kuitenkin itse myymälässä, josta verkossa tehty varaus on noudettavissa, toteaa Power Finlandin toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.

Sokoksissa asiakasmäärät ovat yleisesti ottaen pienentyneet sekä hajaantuneet. Asiakkaat käyvät harvemmin, mutta tullessaan ostavat enemmän kerralla.

–  Ostosprosessi on suunnitelmallisempi. Tämä näkyy siinä, että kaupassa käydään ostamassa tuote, josta on otettu muuten jo selvää aiemmin, järkeilee Sokoksen ketjuohjauksen myyntijohtaja Hans Backström.

Samoilla linjoilla on Keskon päivittäistavarakaupan ketjujohtaja Ari Sääksmäki, joka kertoo ruoan verkkokaupan räjähtäneen keväällä koronaepidemian ensimmäisen aallon aikana.

–  Keväällä verkkokaupan osuus K-Citymarket-ketjussa ruoan kokonaismyynnistä nousi hetkittäin jopa kuuteen prosenttiin, kun perinteisesti osuus on ollut alle kahden prosentin. Joulun alla verkkokaupan osuus on noussut uudestaan kuuden prosentin hujakoille.

Sääksmäki uskoo ruoan verkkokaupan kysynnän korreloivan suoraan vallitsevaan koronatilanteeseen ja uutisointiin siitä.

"Ihminen on laumaeläin"

Vaikka verkkokaupoista puhutaan yleisesti kivijalkakauppojen tappajina, on fyysisillä myymälöillä oma valttinsa: myyjät.

–  Ihminen on kuitenkin laumaeläin ja lopullisessa ostopäätöksessä on myös tietenkin se, että pääsee juttelemaan työntekijän kanssa vielä tarkemmin tuotteesta. Toista ihmistä ei verkkokauppa pysty korvaamaan, Saviluoto muistuttaa.

Hän toteaa Powerin myynnistä 85 prosenttia tulevan kivijalkakaupasta ja yllättäen vain 15 prosenttia verkkokaupan puolelta.

Sokoksella koko vuonna verkkokaupan osuus on noin 10 prosenttia myynnistä. Joulun aikana verkkokaupan osuus kasvaa 15 prosenttiin.

Kotona oleminen näkyy hittituotteissa

Kohta jo vuoden jyllännyt koronavirus on pistänyt useat ihmiset etätöihin koteihin. Lisäksi erilaiset rajoitukset erimerkiksi urheilun ja kulttuurin saralla ovat saaneet ihmiset viettämään entistä enemmän aikaa kotona.

Tämä on näkynyt koko vuoden ajan myydyissä tuotteissa, mutta joulun aikaan tilanne korostuu entisestään.

–  Kodin sisustustuotteet ovat selkeästi kiinnostaneet aiempaa enemmän. Selkeästi ihmiset ovat panostaneet kotimaisuuteen ja laatuun, SOK:n Backström kertoo.

Powerin joulun hittituotteissa korostuvat marraskuussa julkistettu PlayStation 5 -konsoli sekä robotti-imuri.

–  Keväällä ihmiset siirtyivät kotiin tekemään töitä etätoimistoihinsa, ja tuolloin vietiin käsistä kaikki elektroniikka, joka saattoi liittyä tietokoneisiin kuten näppäimistöihin, äänentoistoon, Saviluoto kertoo.

Backström, Saviluoto ja Sääksmäki ovat yhtä mieltä siitä, että jouluostoksien tekeminen on myös aikaistunut viime vuosina muun muassa Yhdysvalloista rantautuneen Black Fridayn myötä.

Kommentoi











Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa








  • Uutiset
  • Urheilu