Konecranes ja Cargotec aikovat yhdistyä – yhtiöiden osakkeet nousevat raketin lailla

HELSINKI

Nosturivalmistaja Konecranes ja konepajayhtiö Cargotec yhdistyvät sulautumisella, yhtiöt kertovat tiedotteissaan. Tulevasta yhtiöstä halutaan kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja.

Yhtiöt perustelevat yhdistymistä sillä, että uudella yhtiöllä on hyvät edellytykset johtaa toimialan murrosta kohti kasvavaa kestävää kehitystä älykkäisiin ratkaisuihin perustuen.

Sijoittajat ottivat uudistuksen vastaan riemulla vastaan. Cargotec oli alkuiltapäivästä 25 prosentin ja Konecranes 16 prosentin nousussa Helsingin pörssissä.

Konecranesin hallituksen puheenjohtajaa Christoph Vitzthum arvioi, että yhdistyneestä yhtiöstä tulee paljon mielenkiintoisempi yritys asiakkaille kuin yhtiöt ovat erikseen.

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen korostaa automaation ja robotiikan merkitystä materiaalivirtojen hallinnassa ja päästöjen vähentämisessä.

–  30 prosenttia maailmanlaajuisista päästöistä tulee materiaalivirroista, lisää Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith.

Ympäristöhankkeistaan tunnettu Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin sanoo, että kestävät ratkaisut ovat pääsyy yhdistymiselle, sillä asiakkaat toimivat aiempaa ympäristöystävällisemmällä tavalla. Hänen mukaansa kestävät ratkaisut ovat myös hyvää liiketoimintaa.

Sulautuneen yhtiön liikevaihdosta tulee 40 prosenttia palveluista, joiden osuus on kasvanut huomattavasti konepajayritysten liikevaihdosta. Vehviläisen mukaan yhtiö pyrkii huolehtimaan laitekannoista niiden elinkaaren ajan.

Cargotecin ja Konecranesin asentaman laitekannan lisäksi yhdistynyt yhtiö pyrkii huoltamaan kolmansien osapuolten laitekantoja.

Säästöjä tarjolla ennen kaikkea palveluista

Analyysiyhtiö Inderesin analyytikon Erkki Vesolan mukaan Cargotecilla ja Konecranesilla ei ole isoja päällekkäisyyksiä.

–  Materiaalin liikutteluun tämä tavalla tai toisella liittyy. Synergioita on tarjolla hankinnoissa ja ennen kaikkea palvelupuolella, Vesola sanoo.

Palveluyksiköitä on 800 ympäri maailmaa, ja niitä sopivalla tavalla yhdistelemällä löytyy taatusti säästökohteita, Vesola arvioi. Myös tuotekehittelyssä löytyy mahdollisuuksia, sillä Cargotec ja Konecranes tarjoavat samankaltaisia teknologioita.

Vuotuisiksi säästöiksi arvioidaan noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Niiden odotetaan toteutuvan täysimääräisesti kolmen vuoden kuluessa sulautumisen täytäntöönpanopäivästä.

Satamissa Cargotec ja Konecranes ovat kilpailijoita. Vesolan mukaan satamissa tulee suurimmat haasteet kilpailuviranomaisten kanssa. Yhdistyneenä yhtiö saattaa joutua luopumaan joistakin toiminnoistaan.

–  Riski on kohtuullisen iso, että joitakin järjestelyjä joudutaan tekemään, Vesola arvioi.

Hänen mukaansa yhdistyminen ei tule olemaan läpihuutojuttu. Kriittisintä on saada hyväksyntä EU:n, Yhdysvaltain ja Kiinan kilpailuviranomaisilta.

Konecranesin Smithin mukaan kilpailuviranomaisten kanssa on kuitenkin työskennelty läheisesti eri maissa. Yhdistymisen uskotaan menevän läpi kilpailuviranomaisten syynistä.

Nostolaitteita satamille ja teollisuudelle

Cargotecin yksiköt ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön.

Hiab toimittaa ja huoltaa ajoneuvojen lastinkäsittelylaitteita, kuten kuormausnostureita, vaihtolavalaitteita, puutavara- ja kierrätysnostureita, ajoneuvotrukkeja ja takalaitanostimia. MacGregorin tuotteita käytetään merikuljetusten, offshoren ja merivoimien lastinkäsittelyyn satamissa, terminaaleissa ja laivoilla.

Konecranes puolestaan valmistaa ja huoltaa nostimia, nostureita ja materiaalinkäsittelyratkaisuja eri teollisuudenaloille. Asiakkaat edustavat esimerkiksi paperi- ja metsäteollisuutta sekä auto- ja metalliteollisuutta.

Toinen painopistealue ovat satamat. Satamiin Konecranes valmistaa kontinkäsittelylaitteita, telakkanostureita, siirrettäviä satamanostureita ja raskaita trukkeja.

Molemmat irtautuneet Koneesta

Sekä Cargotecin että Konecranesin taustalla on hissivalmistaja Kone. Konecranes irrotettiin Koneesta vuonna 1994 ja Cargotec vuonna 2005.

Taustansa vuoksi yhdistyneeseen yhtiöön tulee vahva Herlinin suvun edustus. Suurimmat omistajat ovat Wipunen varainhallinta, Mariatorp ja Pivosto, jotka ovat Herlinien sijoitusyhtiöitä. Niiden osuus uudesta yhtiöstä tulee olemaan yli kolmannes.

Tulevan yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi ehdotetaan Vitzthumia. Sen sijaan toimitusjohtajaa ei ole vielä nimetty. Myös yhtiön nimi on päättämättä. Ilkka Herliniä esitetään yhdistyneen yhtiön hallituksen jäseneksi.

Sulautumisessa Cargotecin ja Konecranesin osuudet ovat tasan puolet. Paikat hallituksesta menevät myös puoliksi.

Kasvumahdollisuuksia etenkin Aasiassa

Tilikauden 2019 perusteella arvioituna tulevan yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto on noin seitsemän miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto noin 565 miljoonaa euroa. Yhtiö tavoittelee alustavasti yli 10 prosentin vertailukelpoista liikevoittoa.

Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän alueella liikevaihto on 3,5 miljardia euroa, Amerikan mantereella 2,3 miljardia euroa ja Aasiassa 1,2 miljardia euroa.

Smithin mukaan yhdistyneellä yhtiöllä on suuria kasvumahdollisuuksia etenkin Aasiassa. Inderesin Vesola sanoo, että yhtiöllä on kokoluokkansa ansiosta mahdollisuus nousta entistä vahvemmaksi globaaliksi peluriksi.

Solidium tukee yhdistymistä

Cargotecin ja Konecranesin hallitukset suosittelevat yksimielisesti yhdistymistä yhtiöiden osakkeenomistajille. Omistajista muun muassa valtion sijoitusyhtiö Solidium tukee yhdistymistä.

Yhdistyminen edellyttää yhdistymisen hyväksymistä kahden kolmasosan äänten ja osakkeiden enemmistöllä Cargotecin ja Konecranesin ylimääräisissä yhtiökokouksissa sekä kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Täytäntöönpanon odotetaan tapahtuvan ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä, mikäli kaikki täytäntöönpanon edellytykset täyttyvät.

Kommentoi











Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa








  • Uutiset
  • Urheilu