Ruotsin korkein oikeus: Opettaja ei loukannut oppilasta nostaessaan hänet pois käytävää tukkimasta

TUKHOLMA

Ruotsin korkein oikeus linjasi perjantaina, että yläkoulun opettaja ei loukannut 13-vuotiaan oppilaan oikeuksia, kun hän nosti pojan syrjään tukkimasta käytävää. Oikeus katsoi, että opettajalla oli peruste toiminnalleen, eikä kunnan tarvitse maksaa oppilaalle korvauksia. Asiasta kertoi uutistoimisto TT.

Tapaus sai alkunsa Lidköpingissä, jossa kahdeksasluokkalainen poika istui välitunnilla sohvalla kavereidensa kanssa. Sohva oli nostettu tukkimaan käytävää, eivätkä oppilaat suostuneet siirtämään sitä. Poika istui paikallaan, kunnes opettaja veti hänet ylös sohvasta.

Ruotsin lapsi- ja oppilasvaltuutettu piti tapausta oppilaan oikeuksien loukkauksena ja vaati pojan puolesta 10  000 kruunun vahingonkorvausta kunnalta. Opettajan toiminta katsottiin oikeutetuksi myös alemmissa oikeusasteissa. Lapsi- ja oppilasvaltuutettu valitti korkeimpaan oikeuteen, jotta asiasta saataisiin ennakkoratkaisu.

Perusteiden mukaisesti

Tilannetta mutkistaa se, että pojalla on adhd ja lieviä autistisia piirteitä. Koulun suunnitelman mukaan häntä tulisi kohdella pehmeämmin ottein. Poika ei kuulunut opettajan oppilaisiin, eikä opettaja ollut suunnitelmasta tietoinen.

Oppilas kertoi kokeneensa, ettei pystynyt hengittämään, kun opettaja tarttui häneen. Hän kertoi olleensa jälkeenpäin peloissaan ja kokeneensa kipua.

Oikeudessa todettiin, että opettajalla oli peruste toimia kuten toimi. Pojat häiritsivät järjestystä eivätkä noudattaneet kouluemännän eivätkä opettajan käskyjä. Poika tarrautui kiinni sohvan selkänojaan, ja siinä tilanteessa fyysinen puuttuminen oli perusteltu, hovioikeus totesi ratkaisussaan viime vuonna. Kuvanauhalta näkyy, että opettajan ote oli lyhytkestoinen, lievä ja rauhallinen.

Tarkat keinot

Suomessa oppilaihin liittyvät kurinpitokeinot on tarkasti ohjeistettu opettajille perusopetuslakiin perustuvien Opetushallituksen ohjeiden myötä.

–  Ensisijainen keino on tietysti aina kasvatuksellinen keskustelu. Lähtökohdan jälkeen perusopetuslain luettelemat keinot ovat opetushenkilökunnan harkittavissa. Opetushallituksen ohjeistamia turvaamistoimenpiteitä voidaan käyttää tilanteen vaativuuden mukaisesti, opetusneuvos Satu Honkala Opetushallituksesta kertoo STT:lle.

–  Oppilas voidaan poistaa tilasta, jos hän vastustelee eikä muuta keinoa ole käynnissä olevan häiriötilanteen ratkaisemiseksi. Silloin rehtorilla ja opettajalla opettajilla on oikeus voimakeinojakin käyttäen poistaa oppilas. Toimenpiteet määritellään todella tarkasti, että toimet ovat suhteutettuna esimerkiksi tilanteeseen, oppilaan ikään ja koko häiriön vakavuuteen. Näistä tehdään aina myös kirjallinen selvitys, hän jatkaa.

Ei vielä ennakkotapauksia

Ruotsissa Lidköpingissa tapahtuneesta tilanteesta aavistellaan ennakkotapausta tulevaan. Suomessa suoranaista vastaavaa tapausta ei Honkalan mukaan ole vielä tullut vastaan.

–  Tapaukset ovat aina kovin yksilökohtaisia, joten ennakkotapauksesta on vaikeaa suoraan puhua. Tällaisia suoranaisia poistamistilanteisiin laskettavia ennakkotapauksia ei myöskään ole minulla tiedossa suoraan, mutta tietysti Opetushallituksellakaan ei ole kaikesta tietoa. Esimerkiksi vuonna 2013 Helsingin Alppilan yläasteella tapahtunut tilanne, josta otsikoitiin laajalti, ei ollut tällainen, Honkala sanoo.

Kommentoi











Luetuimmat ulkomaan uutiset
  • Päivä
  • Kuukausi
  • Viikko
Uusimmat ulkomaan uutiset





Uusimmat Kotimaan uutiset