<p>Perinteiset lankalauantain pääsiäiskokot ovat syttyneet Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. </p><p>Laihian Ylipään nuorisoseuralla kokko syttyi kolmen vuoden tauon jälkeen. Vuonna 2019 kokko jäi polttamatta kuivuuden vuoksi, ja kahtena viime vuonna koronapandemia on estänyt perinteisen pääsiäistapahtuman. </p><p>Tänä vuonna ei enää estänyt, vaikka koronatilanne on yhä jatkunut pahana.</p><p>Myös muualla Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla ihmiset kokoontuivat jälleen kyläseurojen ja maanmiesseurojen tapahtumiin.</p>.<h2>Laihialla paljon väkeä</h2><p>Väki rynni joukolla Laihialla katsomaan kokon sytyttämistä. Se tapahtui koleassa säässä vähän ennen kahdeksaa illalla.</p><p>Kokosta muodostui ajoittain runsaasti savua, mikä oli tarkoituskin, koska ainakin ennen Pohjanmaalla uskottiin, että tuli ja savu karkottavat noitia ja trulleja.</p><p>Lisäksi uskottiin, että kokon polttaminen takaisi hyvän sadon.</p><p>Nykyään pohjalaiskunnissa kokkojen polttamiset ovat suuria sosiaalisia tapahtumia, joissa vietetään aikaa yhdessä ja ruokaillaan. Yleensä on myös ohjelmaa. Laihiallakin oli esimerkiksi poniajelua ja trullikisa.</p>.<h2>Liettualaiset viihtyivät</h2><p>Liettualaiset <strong>Laura</strong>, <strong>Mante</strong>, <strong>Andrius </strong>ja<strong> Markas</strong> <strong>Ivanovas</strong> olivat Laihian pääsiäistapahtumassa toisen kerran. Ensimmäinen kerta oli neljä vuotta sitten. Nyt lastenvaunuissa ensimmäistä pääsiäistä kotikunnassaan Laihialla vietti<strong> Mila Ivanovas</strong>.</p><p>Seitsemän vuotta Suomessa asuneen perheen pääsiäisperinteisiin kuuluvat muun muassa kananmunien maalaaminen ja virpominen.</p><p>– Pelaamme myös pelejä ja syömme mämmiä sekä erilaisia leivoksia, kakkuja ja suklaamunia. </p><p>Markas ilmoitti saaneensa paljon karkkia, kun oli virpomassa eli "trullittamassa". </p><p>– Tällaista ei ole Liettuassa, Andrius ja Mante kertoivat.</p>