Mitä sitkeyttä! Hevi-hinaaja tempaisi jyhkeän puolen miljoonan kilon saunalautan Sisäsatamaan

Hevi-hinaaja sai kuljettaa Meri-saunalautan perustaa tyynessä säässä.
Hevi-hinaaja sai kuljettaa Meri-saunalautan perustaa tyynessä säässä.
Kuva: Jarno Pellinen

Vieno tuuli tuntuu kasvoissa Mansikkasaaren viereisessä Pikisaaressa.

Mereltä kaartaa hinauslautta Hevi. Se näyttää pieneltä kiskoessaan perässään jyhkeää lauttaa.

Hevi on tullut satamasta Aurora Botnian vierestä ja on matkalla Sisäsatamaan. Perässään sillä on sauna- ja ravintolalautta Meren alusta eli ponttoonit.

– Viime viikolla oli kova tuuli, joten odotimme selkeää ja hyvää säätä. Nyt on tuulta kaksi metriä sekunnissa ja aurinkoa, kertoo projektipäällikkö Ville Heiniluoma Marinetek Finland Oy:ltä.

Hevi-hinaaja veti sauna- ja ravintolalautan pohjaa Sisäsatamaa kohti.
Hevi-hinaaja veti sauna- ja ravintolalautan pohjaa Sisäsatamaa kohti.
Jarno Pellinen

Kelluvan saunaravintolan Meren alusta hinattiin paikoilleen maanantaina iltapäivällä niin, että ensin Sisäsatamaan hinattiin työkoneita. Toisella hinauskerralla tuotiin päälautta.

Sitä vastaanottamassa oli ruoppauslautta isolla kaivurilla ja pitkällä puomilla sekä lisäksi kaksi pientä työlauttaa.

– Keväällä veimme merenpohjaan usean tonnin painoisia ankkureita. Nyt viikon ajan kiinnitetään niitä ponttooneihin kiinni, Heiniluoma kertoo.

Ankkurit ovat käytännössä valtavia betonilaatikoita, joissa on kiinnityskohtia lauttaa varten.

Hyvä sää oli tärkeää, sillä aalloissa ja tuulessa massiivista lauttaa olisi ollut hankala kuljettaa, saada rantaan ja kiinnittää.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paino lähes puoli miljoonaa kiloa

Lautta koostuu lähes 20 ponttoonista, jotka on kiinnitetty toisiinsa satamassa.

– Lautta painaa melkein puoli miljoonaa kiloa, kertoi Sisäsataman Terassi Oy:n operatiivinen johtaja Joni Koski.

– Kaikki on rakennettu niin, että jäät eivät haittaa. Muun muassa painoa on mietitty, kertoo Koski.

Ponttoonit on tehty limittäin, jolloin ne rikkovat aaltoja. Lisäksi pohjassa on levyjä, jotka estävät jäitä painamasta kantta ylöspäin.

Sisäsatama on talvisin suosittu kävely- ja hiihtopaikka, joten sula alue heikentäisi ympärillään olevia jäitä. Lautan ympäristöä ei kuitenkaan pidetä sulana lautan avantouintipaikkaa lukuun ottamatta.

Lauttaan on tilattu kaukolämpö sekä sähkö- ja viemäröintiyhteydet.

Ensimmäisellä hinauskerralla Sisäsatamaan tuotiin työmaakoneita.
Ensimmäisellä hinauskerralla Sisäsatamaan tuotiin työmaakoneita.
Jarno Pellinen

Kun alusta on ankkuroitu ja rannan pohjatyöt tehty loppuun, rakennuksen osat nostetaan kelluvalle alustalle.

Saunalautta avautuu syksyllä ja sinne mahtuu 1 000 ihmistä. Rakennuksessa on aikuisten sauna- ja kylpyläosasto sekä Michelin-kokki Hans Välimäen suunnittelema ravintola, kerrotaan Sisäsataman Terassi Oy:n tiedotteessa. Firma omistaa saunalautan ja pyörittää sitä. Sen toimitusjohtaja on yrittäjä ja kokoomuspoliitikko Tommi Mäki.

Saunaravintola eroaa Suomen muista vastaavista kohteista sillä, että se on kokonaan kelluva. Se on pinta-alaltaan yli 1 000 neliömetrin kokoinen saari.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Julkkiskokki halusi elämyksen

Ravintolan konseptista ja ruokalistasta vastaa julkkiskokki Hans Välimäki. Hän on suunnitellut kaikki ravintolan ruokalistat resepteineen ja käy välillä katsomassa, kuinka henkilökunta pärjää.

– Pakkohan tämä oli kokea ja nähdä, kommentoi julkkiskokki tiedotteessa aiemmin työtään saunalautalla.

Ravintola Meri erikoistuu mereneläviin, kasviksiin ja lihaan. Ravintolassa on myös baari ja 600-paikkaiset ulkoilmaterassit.

Mäki kertoo, että saunalautalle on myyty noin sata pitkäaikaisjäsenyyttä. Niitä myydään enintään 300. Tarkoitus on, että suurin osa asiakkaista tulee pistäytymään.

Saunalautan kiinnitys keräsi yleisöä.
Saunalautan kiinnitys keräsi yleisöä.
Jarno Pellinen

Merenkurkun maailmanperintöalue näkyy visuaalisena teemana sauna- ja kylpyläosastolla sekä ravintolassa. Lautan nimeksi valittiin Meri, sillä se viittaa alueen luonnonläheisyyteen, historiaan ja Merenkurkun maailmanperintöalueeseen.

Hankkeen toteutti ja suunnitteli muun muassa Helsingin Allas Sea Poolin ja Kuopion Saunaravintola Saanan suunnittelussa mukana ollut Bluet.

Kelluva perustusrakenne on erikoisvalmisteinen ja kokoluokassaan harvinainen Euroopan alueella. Teräsvahvistettuun massiiviseen betoniponttoniin perustuva kokonaisuus on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje