Vaasan logo

Tiesitkö tästä suuresta ulkomaan kauppaa tekevästä mustasaarelaisesta yrityksestä? – Tavoitteena 200–300 miljoonan euron liikevaihto muutaman vuoden päästä

Yrityksen varastotilat ovat hämmästyttävän suuret.
Yrityksen varastotilat ovat hämmästyttävän suuret.
Kuva: Nea Kalliomaa

Suomi, Ruotsi, Hollanti, Ranska, Iso-Britannia... Muun muassa näissä maissa mustasaarelainen Duell-konserni toimii tällä hetkellä.

Ne ovat kuitenkin vain alkusoittoa pörssiyrityksen maailmanvalloitukselle. Duell haluaa kasvaa voimakkaasti ja tavoittelee muutaman vuoden päästä 200–300 miljoonan euron liikevaihtoa vuodessa. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli jo 124 miljoonaa euroa.

– Olemme kasvaneet nopeasti. Kolmisen vuotta sitten liikevaihtomme oli jonkin verran yli 60 miljoonaa euroa. Olemme tehneet viime vuosina yritysostoja ja teemme niitä jatkossakin, kertoo Duellin toimitusjohtaja Jarkko Ämmälä.

Konsernin uusin hankinta oli Tran Am Ltd Englannista. Sitä ennen se osti muun muassa Suomesta PowerFactory- ja Ranskasta Tecno Blow -firmat.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yrityksen varastossa on erilaisia renkaita monessa rivissä ja kerroksessa.
Kuva: Nea Kalliomaa

Pyöräily kasvussa

Duell myy jälleenmyyjille varaosia moottoripyöräilyyn, moottorikelkkailuun, pyöräilyyn, veneilyyn ja mönkijöihin. Yksittäisten kuluttajien kanssa ei tehdä kauppaa.

– Valikoimissa on päällepuettavaa, suojia, varaosia, kypäriä, renkaita, ketjuja – kaikkea mahdollista. Puolet liikevaihdostamme tulee moottoripyöräilystä ja loput muista tuotteista. Polkupyöräily kasvaa tällä hetkellä voimakkaimmin, Ämmälä kertoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sofia Rönnqvist-Pikkala esittelee moottorikelkan suksea.
Kuva: Nea Kalliomaa

Leveyttä hartioihin

Ämmälä on ollut Duellin palveluksessa parikymmentä vuotta, joista neljä viime vuotta Duell-konsernin toimitusjohtajana. Niihin aikoihin yrityksen perustajat, veljekset Tom ja Stefan Nylund, myivät firman.

– Pääomistajiksi tuli kaksi suomalaista sijoitusyhtiötä, Hartwall Capital ja Sponsor Capital.

Silloin päätettiin, että yritys hakee nopeaa kasvua ja lähtee Eurooppaan.

– Saimme sijoitusyhtiöistä leveyttä hartioihin ja uskalsimme ottaa riskiä.

Puolitoista vuotta sitten Duell meni Helsingin pörssin First North -listalle.

– Tavoitteena on siirtyä muutaman vuoden sisällä mahdollisesti pörssin päälistalle. Vielä toistaiseksi opettelemme pörssin lainalaisuuksia, sanoo Ämmälä, joka on yrityksen neljänneksi suurin omistaja.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustasaaren pääkonttorissa ja varastorakennuksessa on meneillään 15. laajennus.
Kuva: Jarno Pellinen

Paljon valloitettavaa

Duell on perustettu vuonna 1983, joten yritys on 40-vuotias. Konserniin kuuluu monta tytäryhtiötä, joiden määrä lisääntyy yhä. Jälleenmyyjiä on nyt 8 500.

– Haluamme alan isoimmaksi, Ämmälä sanoo.

Pääkonttori pysyy Mustasaaressa, mutta Euroopassa on paljon mahdollisuuksia laajentaa.

– Siellä on 16 maata, ja Pohjoismaissa olemme markkinajohtaja. Haluamme lähteä maailmanmarkkinoille, kuten Amerikkaan, mutta se pitää tehdä hallitusti.

Pari viime vuotta ovat olleet vaativia Duellille. Niihin on mahtunut korona, Ukrainan sota, inflaatio, kustannusten nousu, kohoavat korot, raaka-ainepula, ja niin edelleen.

– Ihmisten ostovoima on heikentynyt, mikä näkyy harrastustuotteiden kuluttamisen vähentymisenä. Niistä karsitaan helposti, koska niitä voi pitää luksuksena.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monet pääkonttorin työntekijöistä ovat tuotespesialisteja. – He tuntevat tuotteet ja osaavat palvella asiakkaita, kertoo Sofia Rönnqvist-Pikkala.
Kuva: Jarno Pellinen

”Kaasu pohjassa koko ajan”

Duellin 15. laajennus laittaa rekkarallin kuriin yrityksen pihassa. Samalla takapihasta tulee etupiha ja päinvastoin.

Moottoripyörän renkaita, polkupyörän renkaita, moottorikelkan suksia, moottoriasusteita, kypäriä, suojalaseja ynnä muuta, ynnä muuta useassa hallissa ja monessa kerroksessa päällekkäin.

Mustasaaressa toimivan Duell-konsernin varastotilat ovat hämmästyttävän laajat.

– Meillä on täällä 12 000 neliötä varastotilaa, ja meneillään on toimipisteemme 15. laajennus. Meillä on kaasu pohjassa koko ajan. Tunnusbiisimme on Matin ja Tepon Vauhti kiihtyy -kappale, jota soitetaan yhteisissä tilaisuuksissa, kertoo mustasaarelaisen pörssiyhtiön Duellin henkilöstökoordinaattori Sofia Rönnqvist-Pikkala.

Ulkoapäin ei uskoisi, kuinka valtavasti tilaa ja tavaraa Lintuvuoressa sijaitseva, tavallisen näköinen varastorakennus kätkee sisäänsä.

Siitä voi saada silti aavistuksen, kun seuraa rekkojen ja kuorma-autojen rallia Duellin pihalla. Ne tuovat ja vievät mototarvikkeita jonnekin päin Suomea. Moottoripyöräkausi on aluillaan.

– Moottoripyörätarvikkeet ovat päätuotteemme. Mustasaaren varasto on keskittynyt moottoriurheiluun ja Tampereen polkypyöräsegmenttiin. Emme kuitenkaan valmista emmekä myy moottoripyöriä, mopoja, moottorikelkkoja, mönkijöitä tai polkupyöriä, vaan kaikkea tarviketta niiden ympäriltä, Rönnqvist-Pikkala kuvailee.

Valikoimissa on myös öljyjä ja veneilytyuotteita, kuten poijuja sekä vaatteita.

– Harva tietää, että meillä on oma vaatemallisto ja vaatesuunnitteluosasto. Meillä on omia vaatebrändejä kuten Amoq, Halvarssons ja Lindstrands. Niissä on moottoripyörä- ja kelkkavaatteita, esimerkiksi nahkatakkeja, kenkiä ja suojia.

Duell myy motoasusteita ja muuta tarviketta. Kuvassa ovat kelkkailukengät.
Kuva: Jarno Pellinen

Suomesta Pohjoismaihin

Duell myy tavaraa vain jälleenmyyjille. Mustasaaren lisäksi yrityksellä on Suomessa varasto Tampereella.

Maailmalla varastoja on esimerkiksi Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Hollannissa.

– Toimitamme Suomesta tavaraa Pohjoismaihin ja Ruotsista Pohjoismaihin ja Eurooppaan.

Duellilla on omia vaatebrändejä. Kuvassa on ajotakki.
Kuva: Nea Kalliomaa

Sisäänkäynti toiselle puolelle

Tämänkertainen varaston laajennus on siitä erityinen, että Duellin pääsisäänkäynti siirretään rakennuksen toiselle puolelle.

– Nykyinen etupiha rauhoitetaan rekkaliikenteelle, koska siellä on tänä päivänä ahdasta. Siitä tulee takapiha. Samalla rakennetaan uusi liittymä, josta pääsee uudelle etupihalle.

Yritykselle tehdään myös paljon uutta toimistotilaa.

– Meillä on toimistossa noin 40 ja varastossa 30 työntekijää, Rönnqvist-Pikkala sanoo.

Yrityksellä on suuret varastotilat Mustasaaressa, joissa on paljon sekalaisia tuotteita.
Kuva: Nea Kalliomaa

Moottoripyöräkausi on alkamassa

Moottoripyörien määrä teillä lisääntyy keväällä.

Vakuutusyhtiö Fennian tiedotteen mukaan moottoripyörien ensirekisteröinnit ovat pysyneet kahtena viime vuotena noin 3 800 kappaleessa. Moottoripyöräkauppaa on vaivannut sama saatavuusongelma kuin autoja. Tilanteen odotetaan helpottuvan tänä vuonna.

Käytettyjä moottoripyöriä myytiin viime vuonna noin 35 000 kappaletta.

Moottoripyöräkauteen kannattaa lähteä perusasioita kertaamalla ja harjoittelemalla. Moottoripyörän kunto on syytä tarkistaa, kuten jarrut, renkaiden pinta ja öljynvaihdon tarve. Vanha polttoaine kannattaa vaihtaa.

Routavauriot voivat yllättää tutuillakin teillä.

‒ Keväällä illat ja aamut voivat olla kylmiä, mikä hidastaa kuskin reaktionopeutta ja tekee tien pinnasta liukkaan.

Hämärä on haaste näkymiselle, ja silloin liikkuvat myös hirvieläimet.

Suurten tuotteiden ohella yritys myy pikkutuotteita, kuten ruuveja.
Kuva: Nea Kalliomaa

21 motoristia kuolee vuosittain

Moottoripyöräilijän vahinkotiheys on pienempi kuin henkilöautolla. Liikenteessä kuolee kuitenkin vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantuu vakavasti yli 60 moottoripyöräilijää.

Moottoripyörät kulkevat ja kiihtyvät nopeasti ja painavat satoja kiloja, joten yllättävät tilanteet voivat aiheuttaa pahaa jälkeä.

– Satoja kiloja painava pyörä voi aiheuttaa kyydissä oleville vammoja, sanoo ajoneuvo- ja omaisuusvakuutuspalveluista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen Fennian tiedotteessa.

Suurin osa vahingoista on kumoonajoja ajoradalla. Tällöin esimerkiksi tasapaino pettää liikennevaloissa tai hitaasti ajettaessa, ja pyöräilijä kaatuu pyörän kanssa.

Suistumiset ovat vaarallisia. Kun moottoripyörä ajautuu kovassa vauhdissa tieltä, on vaarana törmäys kiveen tai puuhun. Syynä voi olla kova tilannenopeus, liukas tie tai äkkiliike. Valtaosa vahingoista sattuu vapaa-ajalla ja heinäkuussa.

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje