Vaasan logo

Vaasan Sport on paljon muutakin kuin edustusjoukkue jääkiekon Liigassa – Lue, miten yhtiö vaikuttaa koko Vaasan seudulla

Vaasan Sportin myyntipäällikkö Juho Autio, itsekin entinen pelaaja, korostaa fanien ja paikallisten yhteistyökumppanien merkitystä Sportille.
Vaasan Sportin myyntipäällikkö Juho Autio, itsekin entinen pelaaja, korostaa fanien ja paikallisten yhteistyökumppanien merkitystä Sportille.
Kuva: Anne Laurila

Vaasan Sportin edustusjoukkue pelaa jääkiekkoa Suomen ylimmällä sarjatasolla eli Liigassa.

Sport on myös tärkeä lasten ja nuorten liikuttaja juniorisarjoissa.

Urheilun lisäksi Vaasan Sport merkitsee Vaasalle ja koko seudulle aika tavalla muutakin.

Sportia pyörittävä yritys, Hockey-Team Vaasan Sport Oy on merkittävä työllistäjä ja taloudellinen toimija.

Lisäksi jääkiekkoilijat vaikuttavat osaltaan siihen, millainen mielikuva Vaasasta syntyy, kun he pelaavat vierasotteluja ympäri Suomea.

Vaasan Sportin myyntipäällikkö Juho Autio kertoo, mikä on Sportin vaikutus Vaasan seudulla ja muualla Suomessa.

Huomattava työllistäjä

Sportin palkkalistoilla työskentelee 49 vakituista työntekijää.

– Siihen on laskettu edustusjoukkueen pelaajat, valmentajat, huoltajat ja muu tukihenkilöstö, A-junioreiden päätoiminen valmentaja, toimiston väki toimitusjohtajasta lipunmyyntivastaavaan ja ravintolahenkilökunta, Autio luettelee.

Vaasan Sähkö Areenan eli Kuparisaaren jäähallin Ilkka Loungessa sijaitsee Sportin lounasravintola, jossa on kolme vakituista työntekijää. Ottelutapahtumissa paikka toimii vip-ravintolana.

– Liigaotteluiden aikana työllistämme lisäksi noin sata henkeä. He ovat esimerkiksi ravintola- ja kioskityöntekijöitä, järjestyksenvalvojia, liikenteenohjaajia ja fanituotemyyjiä. Maksamme palkkiota myös tapahtumatuotannon väelle, kuten DJ:lle ja tekniikan porukalle, joka hoitaa esimerkiksi mediakuutiota eli hallin keskellä olevaa isoa, nelikulmaista näyttöä.

Autio laskee, että syyskuun puolivälistä maaliskuun puoliväliin kestävän runkosarjan aikana Sportilla on 30 kotiottelua. Keskimäärin otteluissa on Vaasassa noin 3 000 katsojaa.

– Eli Sport järjestää puolessa vuodessa 30 kertaa noin 3 000 ihmisen tapahtuman, harjoitusotteluiden ja muiden tapahtumien lisäksi. Siinä on iso pyörä pyörimässä.

Liigaottelut ovat isoja, monen tuhannen hengen tapahtumia, joissa Sport maksaa palkkiota esimerkiksi hallin keskellä olevaa mediakuutiota operoivalle tapahtumatuotannon väelle. Arkistokuva.
Liigaottelut ovat isoja, monen tuhannen hengen tapahtumia, joissa Sport maksaa palkkiota esimerkiksi hallin keskellä olevaa mediakuutiota operoivalle tapahtumatuotannon väelle. Arkistokuva.
Petri Heikkinen

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Palveluita paikallisilta

Sport teetti vuonna 2017 tutkimuksen omasta talousvaikutuksestaan Vaasan seudulla. Sen mukaan Sport työllistää myös välillisesti ison joukon ihmisiä.

– Tutkimuksen mukaan ostamme vuosittain palveluita noin 1,6 miljoonalla eurolla yrityksiltä, joista suuri osa on paikallisia. Arvioni on, että summa on tuosta vielä kasvanut viidessä vuodessa, Autio sanoo.

Yhtiö käyttää esimerkiksi mainostoimistoja suunnittelemaan ja valmistamaan mainoksia ja ostaa mainostilaa eri medioista, kuten Vaasa-lehdestä.

– Lisäksi ostamme esimerkiksi ravintolaan ruokien raaka-aineita ja erilaisia tarvikkeita, painatamme pelipaitoihin nimiä ja logoja ja vuokraamme asuntoja pelaajille.

Autio arvostaa sitä, että Vaasan seudulta löytyy hyviä palveluita.

– Paikalliset yhteistyökumppanit ovat erittäin tärkeitä. Kun toimitaan täällä paikallisesti, asiointi on helppoa ja nopeaa.

Monta tulolähdettä

Sportin osakeyhtiön kokonaisbudjetti edellisellä tilikaudella on noin 5,3 miljoonaa euroa.

Tuloja kertyy paljon muustakin kuin pelien pääsylipuista.

– Noin 1,3 miljoonaa euroa on ravintolamyynnin osuus, 1,7 miljoonaa tulee yhteistyökumppanisopimuksista ja 1,2 miljoonaa tv-sopimuksista, Autio laskee.

Kausikorttien myynnistä saadaan noin 0,5 miljoonaa euroa ja 600 000 euroa yksittäisten pääsylippujen myynnistä.

– Merkittävä osa kausikortti-, lippu- ja ravintolatuloista kertyy Vaasan seudulla toimivilta yrityksiltä. Monet firmat tuovat henkilökuntaansa tai vieraitaan meidän kotiotteluihimme.

Budjetin menopuolella suurimpia kuluja ovat henkilöstön palkat ja muut henkilöstökulut, joukkueen matkakulut sekä jäähallin tila- ja jäävuokrat.

Sport ei omista jäähallia, vaan se kuuluu Vaasanseudun Areenat -kuntayhtymälle.

Sportin pelaajabudjetti tällä kaudella on alle Liigan keskitason. Tavoitteena on nostaa pelaajabudjettia. Arkistokuva.
Sportin pelaajabudjetti tällä kaudella on alle Liigan keskitason. Tavoitteena on nostaa pelaajabudjettia. Arkistokuva.
Samppa Toivonen / APOLLO PHOTO

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena on nostaa pelaajabudjettia

Sportin pelaajabudjetti on tällä kaudella noin 1,8 miljoonaa euroa. Liigan pelaajabudjettien keskiarvo on noin 2,3 miljoonaa euroa.

– Tavoitteemme on saada nostettua pelaajabudjettia. Liigassa pelaa joitain joukkueita, joilla on paljon suurempi pelaajabudjetti, mutta se ei yksistään takaa menestystä, Autio muistuttaa.

Edustusjoukkueeseen kuuluu 30–35 henkeä, kun lasketaan yhteen pelaajat, valmentajat ja tukihenkilöt.

Suurin osa Vaasan Sportin tämän kauden edustusjoukkueen pelaajista on kirjoilla Vaasassa. He siis maksavat veronsa tänne.

Sportin teettämän vaikuttavuustutkimuksen mukaan Vaasa sai vuonna 2017 kunnallisveroina ja käyttömaksuina vajaat 700 000 euroa Sportin toiminnasta. Tänä päivänä summa on jonkun verran korkeampi.

Pudotuspeleihin tähdätään

Aution mukaan olisi tärkeää sekä pelillisesti että taloudellisesti, että Vaasan Sport pääsisi tällä kaudella pudotuspeleihin.

– Viime kaudella ottelukohtainen liikevaihto oli noin 100 000 euroa, ennen kuin koronarajoitukset alkoivat. Siihen lasketaan esimerkiksi lipputulot, aitiovuokrat, ravintolatuotot ja fanituotemyynti. Jos pääsemme pudotuspeleihin, yhden ottelun liikevaihto pyörii noin 200 000 eurossa, koska liput ovat hiukan kalliimpia ja niitä myydään enemmän kuin runkosarjan matseissa.

Kotiottelut eivät kilise rahaa vain Sportin pussiin, vaan ne hyödyttävät Vaasaa laajemmaltikin.

– Sportin kotiottelut tuottavat Vaasaan tuloja muualta Suomesta runsaat 350 000 euroa pelikauden aikana. Summa sisältää muun muassa vierasjoukkuiden ja niiden kannattajien käyttämät ravintola-, hotelli- ja muut palvelut.

Fanien merkitys on suuri Vaasan Sportin toiminnassa. Arkistokuva.
Fanien merkitys on suuri Vaasan Sportin toiminnassa. Arkistokuva.
Maria Mäki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sportista Vaasa tunnetaan

– Ympäri Suomea Vaasa tunnetaan nimenomaan Vaasan Sportista, Tropiclandiasta ja Wasalinesta. Tässä järjestyksessä. Tämä selvisi, kun teetimme paneelitutkimuksen vuonna 2020, kertoo Sportin myyntipäällikkö Juho Autio.

Tutkimukseen vastasi aikuisväestöä eri puolilta maata.

Saman tutkimuksen mukaan noin 29 prosenttia vastaajista kokee, että Sport vaikuttaa myönteisesti heidän käsitykseensä Vaasasta paikkakuntana.

Autio sanoo, että edustusjoukkue tiedostaa hyvin sen, että he edustavat paitsi Sportia, myös Vaasaa pelimatkoillaan muualla Suomessa ja ulkomaillakin.

– Siitä keskustellaan joukkueen kanssa joka vuosi, koska kannattajat ja muutkin katsojat seuraavat yksittäisiä pelaajia tosi paljon.

Kannattajien vaikutusta Autio ei voi kyllin korostaa.

– Fanien merkitys on valtava. He luovat kotiotteluissa tunnelmaa. Toimimme tunnebisneksessä, ja kannattajat luovat merkityksen koko meidän toiminnallemme. Heillä on intohimoa lätkään, ja he elävät joukkueen mukana, vaikka välillä olisi vaikeaakin.

Sportin kannattajat eivät ole vain vaasalaisia, vaan he tulevat koko Pohjanmaan rannikkoalueelta.

– Aivan mahtavaa, että kannattajat tulevat otteluihin matkojen takaa, ja moni matkustaa myös Sportin vierasotteluihin kannustamaan, Autio iloitsee.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fakta: Vaasan Sport lukuina

  • Hockey-Team Vaasan Sport Oy työllistää 49 vakituista työntekijää.

  • Ottelutapahtumissa Sport työllistää lisäksi noin 100 työntekijää.

  • Kokonaisbudjetti edellisellä tilikaudella on noin 5,3 miljoonaa euroa.

  • Yhtiö ostaa palveluita yrityksiltä noin 1,6 miljoonalla eurolla vuosittain.

  • Sportin kautta Vaasan kaupungille kertyy kunnallisveroja ja käyttömaksuja (vesi, sähkö, ym.) noin 680 000 euroa vuosittain.

  • Kaudella 2022–23 runkosarjassa on 60 ottelua, joista 30 Sportin kotiotteluita Vaasassa.

  • Yleisökeskiarvo Vaasassa on noin 3 000 henkeä per ottelu.

  • Sportin kotiottelut tuottavat Vaasaan tuloja muualta Suomesta runsaat 350 000 euroa pelikauden aikana.

  • Sportin pelaajabudjetti tällä kaudella on noin 1,8 miljoonaa euroa.

  • Kausikortteja myydään noin 1 400 kpl. Otteluihin mahtuu noin 5 200 katsojaa.

  • Vaasan Sport saa pelikauden aikana noin 50 miljoonaa tv-kontaktia. Se tarkoittaa katsojamäärää, joka kauden aikana katsoo tv:stä jonkun Sportin ottelun tai osan siitä, näkee Sportin valmentajien tai pelaajien haastattelun tai katsoo muita tv-ohjelmia, kuten Urheiluruutua, jossa Sportia käsitellään.

  • Sport tavoittaa eri some-kanavien kautta yhteensä 10 miljoonaa ihmistä pelikauden aikana.

  • Sportilla on eri some-kanavissa seuraajia yhteensä 52 000.

Lähteet: Vaasan Sportin teettämät paneeli- ja vaikuttavuustutkimukset, Juho Aution haastattelu.

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje