Vaasan logo

Vanhojen autojen harrastajat innoissaan kauden alussa: "Muutumme menninkäisistä päivänsäteiksi"

Vaasan veteraaniautoseuran puheenjohtaja Matti Maartonen on tuonut automuseon näyttelyyn Kuplan, jota laittaessaan hänellä vierähti yksi talvi
Vaasan veteraaniautoseuran puheenjohtaja Matti Maartonen on tuonut automuseon näyttelyyn Kuplan, jota laittaessaan hänellä vierähti yksi talvi
Kuva: Jarno Pellinen
  • Laura Krohn
Jaa artikkeli

Vaasan auto- ja moottorimuseossa Klemettilässä hyörii väkeä. Näyttelytilat sijaitsevat entisessä Hartmanin varastorakennuksessa vuodelta 1939. Paksut tiiliseinät hohkaavat kylmyyttä, mutta se ei haittaa menoa ja odottavaa tunnelmaa kauden alkaessa.

Vaasan veteraaniautoseuran aktiivijäsenet puhdistavat pölyjä ajoneuvoista. On aika avata auto- ja moottorimuseon ovet sekä ottaa tallista ne kunnon ajoneuvot.

– Moni joutuu talven ajamaan uusilla käyttöautoilla. Tätä on odotettu koko pimeä vuodenaika. Muutumme menninkäisistä päivänsäteiksi, miehet myhäilevät.

Hommien päätteeksi hörpitään kahvit museon lämmitetyssä kahvilassa, joka aukeaa kesäksi myös yleisölle.

400 autoa vappuajoissa

Kaksi vuotta on mennyt ilman vappuajeluja, mutta nyt taas ajetaan veteraaniautoilla letkassa vapunpäivänä kello 12.

Reitti kulkee Klemettilästä keskustaan ja Korkeamäen ohi Liisanlehtoon ja Vanhaan Vaasaan, ja sieltä Huutoniemen kautta automuseolle.

Vuonna 2019, kun ajot järjestettiin edellisen kerran, oli mukana ennätysmäärä, noin 400 autoa. Seuran puheenjohtaja Matti Maartonen odottaa vähintään saman verran nyt. Ajot keräävät väkeä myös maakunnasta.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottorit lähellä sydäntä

Hans Heino häärää rätin kanssa vanhojen moottoripyörien parissa. Pian pinta taas kiiltelee. Joukossa on hänen lahjoittamansa Yamaha.

– Se ei kiinnostanut jälkikasvua, kun ei se kulje tarpeeksi lujaa.

Hans Heino putsaa museon moottoripyöristä pölyjä pois, kun museon ovet avautuvat yleisölle vappuna
Hans Heino putsaa museon moottoripyöristä pölyjä pois, kun museon ovet avautuvat yleisölle vappuna
Jarno Pellinen

Heino on ollut seuran passiivijäsen aina 1970-luvulta saakka, mutta auttanut aktiivisemmin toiminnassa viime vuodet.

– Lähinnä sydäntäni ovat moottoripyörät, veneet ja moottorit, hän kertoo.

Ja niitähän tällä seudulla riittää.

– Ennen puhuttiin, että jos tulee tiukat ajat, kaikki Vaasan asukkaat voivat lähteä Merenkurkun yli länteen. Veneitä oli enemmän kuin asukkaita.

Kauden näyttely Das Auto

Suomen suurimmassa yksityisessä auto- ja moottorimuseossa on kolme kerrosta.

Alakerrassa on esillä isoja ajoneuvoja, kuten paloauto. Sinne tulee myös tämän vuoden erikoisnäyttely, Das Auto, johon paikallinen volkkarikerho kerää saksalaisia autoja.

Toisessa kerroksessa on urheilu- ja kilpa-autoja sekä neli- ja kaksipyöräisiä autoilun alkuajoilta, vuosisadan vaihteesta 1940-lukuun.

Esillä on tietenkin myös kanttiautoja viime vuosisadan alusta.
Esillä on tietenkin myös kanttiautoja viime vuosisadan alusta.
Jarno Pellinen

Vanhimmat autot ovat 1900-luvun alusta. Ne on monesti tehty osista.

– Autonraatoja on löytynyt kartanoiden takaa, ja joku on niistä koostanut auton, Maartonen kertoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutakin nostalgista elämänmenoa

Osa esillä olevista kulkuneuvoista on antiikkia, osa vintagea.

– Kaikki ovat vähintään 30 vuotta vanhoja, sanoo seuran aktiivi, Mikko Råberg.

Kolmas kerros on menneen ajan aarreaitta. Siellä on muun muassa moottoripyöriä, pyöriä, polkuautoja, ompelukoneita, lastenvaunuja eri vuosikymmeniltä, moottorikelkkoja ja kameroita.

Museossa on kolme kerrosta. Ylimmässä kerroksessa on esillä muun muassa vanhoja, käsityönä tehtyjä polkuautoja.
Museossa on kolme kerrosta. Ylimmässä kerroksessa on esillä muun muassa vanhoja, käsityönä tehtyjä polkuautoja.
Laura Krohn

Myös moottoreita esitellään, tietenkin Wickströmejä ja Suomen Moottoritehtaan valmistamia Olympia-moottoreita, mutta lisäksi myös muita, pienempiä vaasalaisia moottorivalmistajia.

Mukana kolmen kohteen kierroksessa

Museosta on tullut suosittu. Viime vuonna kävijöitä oli 5 000–6 000.

– 4 000 maksanutta, ja lisäksi lapsia, joita ei tilastoitu. Joka vuosi kävijämäärä on noussut pikkaisen, puheenjohtaja Maartonen iloitsee.

Tänä kesänä tehdään Visit Vaasan kanssa yhteistyötä markkinoinnissa. Vaasan automuseo on myös mukana uudessa kolmen kohteen bussikierroksessa, jossa käydään lisäksi Oravaisten taistelutantereella ravintola Ädelbragdissa sekä Luodossa Tyynelän tonttulassa.

Automuseon kesäkausi

  • Vaasan auto- ja moottorimuseo on avoinna 1.5.–31.8. joka päivä kello 10–17 juhannusta lukuunottamatta.

  • 1.5. Kauden avajaiset ja vappuajot. Kokoontuminen on Myllärinkatu 1, K-Raudan ja Bilteman parkkipaikalla kello 11, sieltä lähdetään kello 12 Vaasanpuistikkoa pitkin Raastuvankadulle ja uimahallille, sieltä Elisa-stadionin ohi ja Rantamaantietä pitkin Vanhaan Vaasaan ja lopuksi automuseolle.

  • 14.5. Rompemarkkinat pihassa. Yleensä noin 30 myyjää, myynnissä autotarviketta, mutta myös kaikkea muuta.

  • 27.–29.5. Retrokilpurit-tapahtuma, vanhojen kilpapyörien ajo ja vanhojen pyörien piknik-ajo.

  • 11.6. Kansallinen museoajoneuvopäivä

  • 11.8. Taiteiden yö

Autoharrastajat ovat panostaneet museomaisuuteen.

– Olemme halunneet tuoda tänne muutakin aikakauden rekvisiittaa, jotta mahdollisimman laaja yleisö löytäisi jotain kiinnostavaa, ja lapsetkin viihtyisivät. Tämä ei ole pelkkä parkkikellari, jossa autot ovat vieri vieressä, Maartonen sanoo.

Vuonna 2018 museo valittiin Vuoden automuseoksi.

Vaasan auto- ja moottorimuseon ajoneuvot ovat lainassa alueen veteraaniautoharrastajilta. Museon uusi tulokas on vanha moottoripyörä vuodelta 1928, joka haettiin näytteille Ylihärmästä.
Vaasan auto- ja moottorimuseon ajoneuvot ovat lainassa alueen veteraaniautoharrastajilta. Museon uusi tulokas on vanha moottoripyörä vuodelta 1928, joka haettiin näytteille Ylihärmästä.
Laura Krohn

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Punainen on hieno väri”

Näyttelyissä jäsenet saavat esitellä omia kulkuneuvojaan, joista monet on itse tuunattuja. Maartoselta on esillä Escort ja kaksi Kuplaa.

Toinen Kuplista on vuodelta 1969, ja se on muutettu Vaasassa 80-luvulla Baja Bugiksi eli maastokäyttöön soveltuvaksi malliksi. Maartonen hankki auton rallin jokamiesluokan harrastajalta.

Viereisen Kuplan, vuosimallia 72, on Maartonen rakentanut itse.

– Katto on madallettu, joten ikkunat piti teettää erikseen, lokasuojia levennetty ja moottori vaihdettu Subaruksi, hän luettelee.

– Yksi talvi meni sen parissa, hän kertoo.

Molemmat Kuplat ovat kirkkaanpunaisia.

– Ei värillä ole väliä... Mutta punainen on hieno väri, Maartonen kommentoi.

Toinen Kuplista kimalteleekin.

– Tein maalauksen 70-luvun tyyliin ja laitoin askartelukiteitä lakan sekaan.

Ensimmäinen auto pikkupoikana

Kiinnostus autoihin alkoi miehillä jo varhain.

– Ostin ensimmäisen autoni, kun olin 8-vuotias, Maartonen kertoo.

Myös Mikko Råberg oli autokaupoilla jo pikku poikana.

– Sain ala-asteella koulusta stipendin, ja ostin sillä naapurilta Minin, hän kertoo.

Vaasan auto- ja moottorimuseo on toiminut osoitteessa Myllykatu 18 reilu kymmenen vuotta. Seura on tehnyt talkootyönä mittavia kunnostuksia, muun muassa uusinut sähköistyksen sekä kunnostanut ikkunat ja ovet. Tuorein iso hanke on katon kunnostus toissa vuonna. Seuraavaksi parannuslistalla on hissi, jotta museo saadaan esteettömäksi

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje