Vuoksin pelialan opiskelijat kehittivät pankille mobiilipelejä, idea pankkiryöstöstä ei sentään mennyt läpi

KAUHAJOKI

Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksin pelialan ohjelmistokehittäjäopiskelijoilta on valmistumassa POP Pankki Suupohjalle tableteille ja mobiiliin suunniteltuja pelejä.

– Aika mukava projekti, mutta myös aika vaikea joiltakin osin, kertoi ensimmäisen vuoden opiskelija, teuvalainen Eero Seppänen.

– Tässä on päässyt oppimaan aika paljon uutta, lisäsi kauhajokelainen Le Nguyen.

Kaverusten keksimää peliä nimeltä Poppipog voi pelata mobiilisti sekä tabletilla että kännykällä.

– Tämä on lyhyt peli ja kehitetty lähinnä messutapahtumia varten, kaverukset kertoivat.

Eräs erikoinen peli on usealla eri kielellä toimiva POP! Hop to the top 2D, jonka on suunnitellut eteläpohjalaisopiskelijoiden ryhmä Matias Nevala, Salla Oravamäki, Asko Salmenaho ja Katri Tempakka. Kuopiolaislähtöinen Sauli Hanell ryhmineen on puolestaan suunnitellut 3D-kolikkojahtipelin.

Peliprojekteja ollut ennenkin

Vastaavia peliprojekteja Vuoksissa on ollut aiempina vuosina esimerkiksi Jääkärimuseon, Samuli Paulaharju -säätiön sekä Ruokamessujen kanssa.

Tieto- ja viestintätekniikan lehtorit Margit Haapamäki ja Sakari Äijö kertoivat, että pankille valmistuu kuudesta seitsemään peliä, joiden teossa on pitänyt hyödyntää koodaamisen ohella 3D-mallinnustaitoja ja graafista suunnittelua.

Yhteistyö pelin tilaajan kanssa on myös yksi oppimisen osa-alue.

– Paras tulos saavutetaan yleensä niin, että ollaan asiakkaaseen yhteydessä. Pitää tunnistaa tilaajan tarpeet, Äijö totesi.

Pankin puolesta koulutusta on ohjannut Tomi Saarijärvi, joka itsekin toimi vielä muutama vuosi sitten Vuoksissa opettajana.

– Tavoitteena on ollut kehittää alle minuutin mittainen tabletilla pelattava peli, jota voitaisiin peluuttaa esimerkiksi messuosastoilla asiakkaille. Toinen peli on pidempi kännykkäpeli, Saarijärvi sanoi.

Pelien tekemistä ja suunnittelua sääteli pankin graafinen ohjeistus. Tekemistä myös ohjattiin niin, ettei esimerkiksi idea papukaijan hajottamasta pankista ja pankkiryöstöstä sentään mennyt läpi. Rahaa yhteistyössä koulun ja tilaajan välillä ei liiku, mutta tilaaja voi antaa lukuvuoden päätteeksi opiskelijoille stipendejä.

Ohjelmistokehittäjistä on kova pula

Vuoksin pelialan koulutuksessa on tällä hetkellä lähes 60 opiskelijaa. Koulutus kiinnostaa, ja tulijoita on ensi syksyksi ennätysmäärä eli kaksi luokallista.

– Moni koulutus hiipuu, mutta ei tämä. Ohjelmistokehittäjistä ja 3D-mallintajista on kova pula. Meillä on ollut kahtena vuotena yhteistyötä Vaasan ammattikorkeakoulun kanssa ja täällä päättävät opiskelijat ovat päässeet suoraan sinne, kunhan ovat suorittaneet 30 opintopistettä ja tehneet projektin. Vaasaan on ollut paljon menijöitä, toissavuonnakin taisi olla 17, muisteli Haapamäki ja toivoi yhteistyön jatkuvan.

Myös Seinäjoen ammattikorkeakoulu aloittaa insinööritutkintoon johtavat polkuopinnot Kauhajoella syksyllä, ja sinnekin saattaa joitakin mennä.

– Ei kaikki pelialan opiskelijat työskentele pelitaloissa. Heitä on eri aloilla, koska koulutus on monipuolinen ja sisältää ohjelmointia, 3D-mallintamista, käsikirjoittamista ja grafiikan tekoa, luetteli Saarijärvi opettajien kanssa.

POP-ryhmässä seurataan peliprojektia mielenkiinnolla. Kauhajoella maanantaina piipahtanut ryhmän viestintäpäällikkö Maija Hyötyläinen sanoi, että kunhan he ovat ensin nähneet pelit, mietitään sitä, otetaanko niistä jotkut käyttöön koko Suomessa.

Kommentoi