Yleisöltä

Avoin kirje hykyn hallitukselle ja toimivaltaisille virkamiehille

Jaa artikkeli

Olemme tätä kirjoittaessani eläneet 7 päivää yhteistä hykyä. Paljon on ehtinyt tapahtua palveluorganisaatioissa. Niin hyvää, kuin pahaakin.

Hykyn valtuusto teki päätöksen, jossa hallitukselle annettiin mandaatti päättää koko alueen paikkakuntien toimintojen kielitaitovaatimuksista. Jako päätyi yksikielisen tai molempien kotimaisten kielten hallintaan koko henkilöstön osaamisessa.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tulee hallitukselle esitys, jossa lähes kaikki Laihian lähipalvelut luokitellaan kaksikielisiksi. Näin ei alustavissa neuvotteluissa ole sovittu, eikä näin tule missään nimessä päättääkään.

Laihiaa on koko ajan pidetty aidosti yksikielisenä alueena. Toisin kuin Korsnäs tai Närpiö, jotka ovat nauttineet kaksikielisyyden mukanaan tuomaa valtionosuutta vuosikausia, näille kaksikielisyyden mukanaan tuomat kustannukset ja elinvoima suotakoon.

Eli Laihia on ainut Pohjanmaan kunnista joka on aidosti yksikielinen ja tämä tulee näkyä myös päätöksissä.

Hyvä hykyn hallitus, nyt pitää ottaa kustannus - ja toiminnallinen järki käteen kun päätätte kielitaitovaatimuksista toimipisteissä.

Kaksikielisten osaajien rekrytointi on aina vaikeampaa kuin vain omaa äidinkieltään puhuvan. Lisäksi kielilisä, niin ansaittu palkan lisä se kuin onkin, nostaa kustannuksia. ”Lähellä sinua – Nära dig” tulee näkyä Teidän päätöksissä.

Arvoisat nykyisen hykyn virkamiehet: Pienillä paikkakunnilla on totuttu toimimaan ilman rajoja. Hallinnon henkilöt ovat monesti niitä, jotka tukevat ja auttavat monissa ongelmatilanteissa. Keskittäminen ”hallintopalveluihin” saman katon alle ei tuo kustannussäästöjä vaan se lisää niitä. Pienet organisaatiot ovat yhtä, ei rikota niitä.

Meillä ei ole kiire mihinkään. Korona luo aivan uudet puitteet henkilöstön jaksamiselle, ilman sitä että hyky tuo siihen vielä omat organisaation muutospaineet.

Nyt malttia, annetaan raskaasti kuormitetun hoivahenkilöstön tehdä sitä kallisarvoista työtä jota he meidän kaikkien eteen tekevät. Koko sote-sektorilla.

Asko Salminen (ps.)

hyvinvointikuntayhtymän valtuutettu

aluevaaliehdokas

Laihia