Yleisöltä

Biojäte on liian arvokasta kuskattavaksi kaatopaikoille

Jaa artikkeli

En millään ymmärrä miksi valtiovalta ei suosi täysin kotimaista, uusiutuvaa energiaa.

Biokaasuasemille tulisikin laittaa pumpun kylkeen slogan: ”Tyhmähän se on, joka ei banaanin ja perunan kuorilla tai jopa lehmän p...lla, matkaansa tee…”

Näin varsinkin, kun biokaasun hinta on todella edullinen, ja toisaalta bensiinin hinta todella korkea, eikä bensiinin hinta luultavasti tule edes laskemaan lähiaikoina?

Biokaasun käyttöä tuntemattomalle kerron, että itse ajan tavallisella perheautolla, jossa on sekä kaasulle että bensiinille ajamisen mahdollisuus. Täysi biokaasutankillinen maksaa noin 28–30 €, ja sillä ajaa, ajotavasta riippuen noin 450–480 km. Auton bensiinitankkia ei tule mieleenikään täyttää, ellei se ole täysin välttämätöntä. Biokaasua käyttävä auto ei maksa bensiinikäyttöistä enempää – ja toisaalta uuden auton hankinnassa saa vuoden kaasut kaupan päälle.

Biokaasua voidaan valmistaa käytännössä jokaisessa maassa, se on aina maansa kotimainen hyötyjäte; jokaisessa maassa, missä syödään ruokaa tai syntyy esimerkiksi karjan lantaa, voidaan valmistaa biokaasua, ja lähellä näiden jätteiden syntymistä.

Etelä-Suomessa, kun biojäte kuskataan esimerkiksi Lohjallle biokaasujalostamolle, se on käyttökelpoista polttoainetta autoille noin 3–4 viikon kuluttua. Turun seudullakin on lukemattomia tehtaita, elintarvikelaitoksia, joissa syntyy suuria määrä biojätteitä, arvokasta raaka-ainetta myös liikenteelle.

Suomen hallituksen, EU-parlamentaarikkojen ja kaikkien vastuutahojen tulisikin toimia vastuullisesti siten, että Suomessa, ja myös Euroopassa, voidaan ajaa pitkälle 2030-luvun jälkeenkin polttomoottoriautoilla. Myös verotuksellinen hyöty tulisi saattaa biokaasusta täysin sähköautoilun tasolle!

Ja jolleivät keskieurooppalaiset autojen valmistajat enää suostu valmistamaan polttomoottoriautoja, niin onhan meillä Suomessa kotimaistakin auton valmistusta.

Luulisikin, että kotimaan politiikoille olisi mieluisa tehtävä edistää sekä kotimaista, uusiutuvaa energiaa että myös autokantaa, jolle tämän vähäpäästöisen liikennepolttoaineen hyödyntäminen on mahdollista. Ja kun ihmiskunnassa yhä enemmän ja enemmän syntyy biojätettä, niin myös biopolttoaineelle se turvaa jatkuvuutta, jolle ei löydy ’päätepysäkkiä’.

Tällä hetkellä kaasuautolla pääsee koko Etelä-Suomesta varsin vaivattomasti Ouluun saakka. Uusia biokaasuasemia tosin rakennetaan kaiken aikaa, joten tämän edullisen ja ympäristöystävällisen polttoaineen saatavuudelle on maassamme todella hyvät näkymät.

Nyt kun myös moniin eri Pohjanmaan seudun kuntiin on suunnitteilla biokaasulaitoksia, kaikkien päätäntävaltaa omaavien tahojen tulisi mielestäni kaikin keinoin varmistaa noiden laitosten syntyminen.

Vaikka laitoksia on usein mainittukin raskaan kaluston polttoainesaatavuuden parantamiseksi, niin samaa kaasua ja samaa pumppua käytämme yhtä lailla niin henkilö- kuin kuorma-autoissakin. Biojäte on liian arvokasta kuskattavaksi kaato-paikoille – lisäksi se tuo työtä ja elinvoimaa myös haja-asutusalueille.

Yrjö Tapio Muona

Tampere

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje